handdator

Visa fullständig version : Rassel från motorn och dålig respons från acceleration



Rexoar
2013-01-12, 11:58
Hej,

Jag har nyligen börjat höra nåt rasslande ljud under huven på min Cooper S '03. I torsdags märkte jag även att bilens respons var dålig vid gaspådrag. Jag skulle testa det lite så jag gasade på vid en raksträcka. När jag kom upp i varv så bromsades bilen till och gick i "safe mode", EML lampan lös och Service Engine Soon lampan började lysa. Jag startade om bilen och den fungerade normalt igen förutom att SES lampan fortfarande lös. Jag lämnade bilen hemma och idag kollade jag felkoder ( p0316 och p1688). När jag startade bilen så lös inte SES lampan längre och jag trodde allt var frid och fröjd igen förutom att rasslandet i bilen fortfarande lät.. Jag provade köra bilen och kunde bekräfta att bilens prestanda knte var den samma, vi gasande så är inte responsen som den brukade.. :( Är det någon som har nån ide vad det kan vara? Kan det vara nån pulley som jag läste på mini motoring? Jag kan typ 0 om bilar tyvärr, så alla tips uppskattas! :)

Jag har lagt upp ljudet från motorn nedan:
http://m.youtube.com/watch?v=mOj5k3MHa3I

Tusen tack! Hoppas nån kan ge nåt tips! :)

Mange249
2013-01-12, 12:05
Trist:/ Hur långt har bilen gått?

Ta gärna fram info om vad koderna betyder, så blir det lättare att ge råd.

Alltid svårt på film att avgöra ljud, men min känsla är att det kommer från toppen... Ventil eller dyl. Kör inte med bilen innan du vet mer.

Rexoar
2013-01-12, 12:19
Som du också sa så verkar det som om ljudet kommer högt uppofrån, men jag blir iaf inte smartare av det, men det kanske någon annan blir.. :/

Rexoar
2013-01-12, 12:20
Bilen har gått ca 125.000 km och låter nu mer som en traktor :(

Luc!fear
2013-01-12, 14:15
Något spökligt är det allt om den har förvandlats till en Volvo. (Traktor)

BADaniel
2013-01-14, 07:10
Koderna säger p0168= fuel temp to high... Ev soppafilter eller pump skulle jag tro? P0316 är DTC som känt av en misständning och det gissar jag hänger ihop med den första koden.
Att den känns slö låter ju också rimligt med tanke på soppa problemet...



Hej,

Jag har nyligen börjat höra nåt rasslande ljud under huven på min Cooper S '03. I torsdags märkte jag även att bilens respons var dålig vid gaspådrag. Jag skulle testa det lite så jag gasade på vid en raksträcka. När jag kom upp i varv så bromsades bilen till och gick i "safe mode", EML lampan lös och Service Engine Soon lampan började lysa. Jag startade om bilen och den fungerade normalt igen förutom att SES lampan fortfarande lös. Jag lämnade bilen hemma och idag kollade jag felkoder ( p0316 och p1688). När jag startade bilen så lös inte SES lampan längre och jag trodde allt var frid och fröjd igen förutom att rasslandet i bilen fortfarande lät.. Jag provade köra bilen och kunde bekräfta att bilens prestanda knte var den samma, vi gasande så är inte responsen som den brukade.. :( Är det någon som har nån ide vad det kan vara? Kan det vara nån pulley som jag läste på mini motoring? Jag kan typ 0 om bilar tyvärr, så alla tips uppskattas! :)

Jag har lagt upp ljudet från motorn nedan:
http://m.youtube.com/watch?v=mOj5k3MHa3I

Tusen tack! Hoppas nån kan ge nåt tips! :)

Rexoar
2013-01-14, 15:49
Tusen tack för svaret Daniel! :)

Har du nåt hum om vad reparationskostnader skulle vara för det? Angående rasslandet, någon aning om vad det skulle kunna bero på? Inget som hänger ihop med med det andra?

Saken är den att jag lämnade in bilen på service + "vinterkoll" hos mekonomen innan jul. Rasslandet har jag upptäckt efter det, så vet inte riktigt om de kan ha lämnat något löst eller nåt under huven som gör att det låter eller om något de gjort sedan lett till det nuvarande felet :S

Vad ska jag göra? Måste jag till Mini eller kan mekonomen fixa det?

Jättetacksam för svar :)

/José

Rexoar
2013-01-14, 15:52
Sorry, upptäckte nu att du kollat på fel kod (hade blivit smiley på mitt inlägg).. koderna är p0316 & p1688 INTE p0168 :)

BADaniel
2013-01-14, 18:01
Hej igen.

p1688 tyder på två saker om man googlar lite, nr1 trottelhuset eller nr2 "crankpulley" (remskivan som sitter på veven.) och med tanke på ljudet under huven gissar jag på nr2...

Min var på väg att gå sönder och då klickade det hela tiden svagt och om man åkte bredvid något som kunde reflektera ljudet hördes det bättre...
Annars kan man tvinga igen spjällhuset och prova om det blir någon skillnad. Sök på ziptie och throttlebody på tex NAM så hittar du lite beskrivningar på hur man ska göra.

Rexoar
2013-01-15, 09:13
Hej igen Daniel och åter igen tack! :)

Har lämnat in bilen hos Mekonomen idag och förklarade det du sa om crankpulleyn, de sa att det mycket möjligt skulle kunna vara det som orsakar ljudet, men däremot borde det inte ha nåt med att bilen inte svarar så bra vid gaspådrag. Så vet inte om det är relaterat till att bilen går i "safe mode" när man varvar bilen...

Angående ljudet så hittade jag ett youtube klipp igår på crankpulley felet på en r53 och där stod det att man kan testa om man har det felet genom att man sätter på AC:n. När jag startade bilen imorse för att köra till verkstaden så lät ljudet, jag provade stänga av AC:n och då försvann ljudet :O

Mekonomen ska ringa mig senare idag när de kollat på Minin.. Håller tummarna nu.. :S

/José

Rexoar
2013-01-15, 15:38
Mekonomen ringde nyss. De kunde inte se några felkoder alls.. (Nej, jag tog inte bort dem efter att ha läst dem). De enda de sa att det kunde vara tändstiften som inte va 100%.. Så nu ska de byta stiften imorn så får vi se.. Då jag inte kan så mycket så vet jag inte om det kommer ge tillbaka kraften till min Mini vid gaspådrag eller vad det kommer göra.. Det jobbiga blir om jag får betala både Mekonomen och sedan ändå ta mig till Mini för att Mekonomen inte löst det :( Det blir dyrt...

MrCooper
2013-01-15, 16:05
Skumt. Vad hade de att säga om ACn då? Byta stift löser väl knappast det problemet?

Rexoar
2013-01-15, 16:09
De sa att de kollade crankpulleyn men inte kunde se något fel. de sa att vibrationljudet kom från en bult i avgassystemet... (?????) Vet inte vad de hörde för ljud, men det är ju knappast det jag hör varje dag iaf.. De sa att de inte kunde höra något rasslande när bilen var i tomgång.. :(

Har för säkerhetsskulle nu även bokat tid hos bavaaria solna, men där fick jag tidigast tid tisdag nästa vecka.. :( Känns trist och som att det kommer svida i plånboken..

BADaniel
2013-01-15, 20:48
Man kan inte se på crankpulleyn om den är dålig, man får rycka lite och slita för att se det (om det inte är så att den snart trillar i två bitar)
Minin har bara en rem och den driver kompressorn och om crankpulleyn inte kan driva kompressorn så lär motorn kännas lite trött...
Därför låter det även mer om man kopplar in ac då det belastar rempaketet mer.

Tändstift är aldrig fel att byta på minin men om dom är dåliga får du ganska omg felkoder på "missfire".

Om du har nära till västberga så sväng förbi jobbet ska jag kolla snabbt om jag ser något, kan inte lova att jag har rätt eller att jag hittar felet men biligare än solna blit det garanterat!

Västberga Alle 9 fråga efter Daniel. 8-17 med lunch 12-13.

Hagatorpet
2013-01-15, 20:59
Det verkar vara en bra Miniverkstad :)

Panerai
2013-01-15, 21:09
Vilken mekonomen var det du lämnade in bilen hos? Finns mkt bra omdömen om de på Östermalm

Rexoar
2013-01-16, 09:05
Mekonomen ringde igen och sa att de pratat med en "Miniexpert".. Han sa att felet borde vara en luft överströmningsventil (?) som är dålig och gör att luften inte kommer till kompressorn eller något. Man hör vinande ljud när man har det felet (det är inte det öppna luftfiltret det hört bara? :D ) Angående ljudet vet de fortfarande inget om, de har inte lyckats höra det än.

Jag tror fortfarande på din version Daniel angående crankpulleyn. De säger sig ha tittat på den men kan inte SE något fel. Daniel, jag bockar och bugar för erbjudandet och kommer gärna förbi dig om det är OK med dig :) De ska beställa ventilen och kan ta upp till 5 dagar, så jag tänkte hämta ut bilen typ vid lunch och även spela upp ljudet som jag spelat in. Kommer mer än gärna förbi dig efter klockan 13! :)

Stort tack!

Då jag var orolig för att köra bilen så tog jag den till närmsta Mekonomen vilket var den i västberga på Elektravägen.

/José

Rexoar
2013-01-16, 09:11
Förresten Daniel, vilket företag ska jag fråga efter dig på? :D

BADaniel
2013-01-16, 09:31
Förresten Daniel, vilket företag ska jag fråga efter dig på? :D

Skanstulls däck. Ner för rampen till vänster om Dialect.

Rexoar
2013-03-08, 09:10
Hej igen och ursäkta mitt extremt sena svar...

Först av allt vill jag tacka Daniel sjukt mycket för att tog sig tiden att kolla på bilen! Bockar och bugar!

Angående mitt problem med Minin.. Jag var ju hos Mekonomen som kollade på bilen och skulle höra av sig när de beställt en del..
De hörde av sig typ 3 veckor senare och sa att de hade fått fel del först. Delen var nån ventil som går till kompressorn och som öppnas och stängs beroende på hur mycket man gasar (ursäkta mitt otekniska beskrivande...).

Trott eller ej så hade de rätt till slut! Det löste mitt problem där bilen inte hade någon kraft och gick i felsäkert läge vid ca 4,4k varv.

Sjukt glad att det funkar nu! :D Tyvärr så har jag fortfarande det jäkla knackande ljudet som Mekonomen aldrig lyckades höra... Jag gjorde en sökning på forumet och hittade följande från 2009:


Det finns ett antal generalfel:


1. Elhissar som spökar (går att fixa)
2. Dimmljus som immar igen (går att fixa)
3. Kärvande växellåda mellan ettan och tvåan (lite kärvande är ok)
4. Missljud från bakvagnen (går att fixa)
5. Lätt att få stenskott (den är byggd som en låda, bara att leva med)
6. Rassel från instrumentbrädan (går att fixa)
7. Knackningar vid kallstart (BMW Sverige har ingen aning, BMW England byter kedjesträckare för glatta livet då motorer börjat rasa)

Från tråden: Många fel på Mini

Nummer 7 syftar jag på.. Är det någon som har mer info om det nu när det gått några år? Vad ska jag göra? Vill ju inte att hela motorn rasar.. :(

Tack för all hjälp som vanligt! :)

/José

Luc!fear
2013-03-08, 10:10
Hej Rexoar
Nr. 7 gäller bilar men N14 motorn i tidig produktion.
Bilar med turbo (inte kompressor) & från sent 2006 och 1-2år fram. (2007 års modell)
Senare tillverkade bilar så är det en annan kjedjestäckare, den dom byter på äldre varianter av turbomotorn.
Andra får rätta mig om jag har fel...
Ha en trevlig helg... (fredag idag när jag skriver detta)

jronnblom
2013-03-08, 10:12
Googla på "chain tensioner" så hittar du en hel del. Misstänker att min också har samma kända problem, dock står den inomhus just nu.

http://www.youtube.com/watch?v=H_rVlF0494g

-J

Rexoar
2013-03-08, 10:17
Tack för ditt svar Dan :)

Jag har en R53:a från '03. Så det betyder att det felet inte borde gälla min Mini? Har du eller någon annan någon ide om vad mitt fel skulle kunna vara?

Spelade in följande klipp när jag skapade tråden: http://www.youtube.com/watch?v=mOj5k3MHa3I

Brukar endast låta vid kallstart och fram tills att man kört ett tag med bilen. :S

Tack!
/José

Luc!fear
2013-03-08, 10:24
KAn ju fortfarande var kamrem eller något liknade, dock så gäller det du läste med listan & nr.7 för just den motorn.

Johan W
2013-03-09, 09:28
Tycker det låter som ventilerna, här är en annan med liknande ljud
http://www.youtube.com/watch?v=7kB9SwNvndY
Han körde bara en rejäl service (oljebyte m.m.)
Att det låter vid kallstart tycker jag också tyder på ventilknack.

Hittade mer intressant info:
http://www.werkinmini.com/R50-R53%20Camshaft%20Installation.pdf

Detta är en intruktion för att byta kamaxel, i texten står det följande.

"Inspect hydraulic valve lash
adjuster retainers for cracks. Early model retainers are made of nylon and become brittle
with age and numerous heat cycles. Sometime in late 2006 durable metal retainers were
used in place of nylon."

Bör betyda något i stilen med "Kontollera hållarna för justerarna för hydrualiska ventilspelet för sprickor"

Står lite om samma sak i denna tråd
http://www.northamericanmotoring.com/forums/drivetrain-cooper-s/168989-camshaft-re-grind.html

Där någonstans tror jag du har problemet med missljudet. Dvs relaterat till ventilerna

Rexoar
2013-03-10, 12:13
Tusen tack för ditt svar Johan! :)

Får lämna in den igen och be de kolla ventilerna. Vet ni vad det kan komma att landa på prismässigt? Ska jag sluta köra tills det är fixat? Det lustiga var att det började låta några månader sedan efter att ha haft bilen på service och "vinterkoll" hos mekonomen i norrtull (groupon erbjudande...) :(

Tack!
/José

Johan W
2013-03-10, 14:29
Uppkom ljudet efter servicen? Vet du vilken typ av olja du fick då, dvs viskositeten (10W40 eller liknande?)
Annan viskositet på oljan kan få ventilerna att börja låta (eller tystna)

Försvinner ljudet när bilen blir varm?

Rexoar
2013-03-10, 15:22
Japp, ljudet uppkom efter servicen. De har haft i Castrol Magnatec 5W-40, och ja, ljudet försvinner när bilen är varm.

Det stod att de rekommenderar mig att byta/fixa ventilkåpspackning(?)

Hoppas infon hjälper! :)

Johan W
2013-03-10, 15:57
Svårt att säga, är ingen bilmek annars :)

Hittade dock denna tråd

http://grassrootsmotorsports.com/forum/grm/r53-mini-cooper-s-oiling-issue/48765/page1/

Där rabblar dom upp en rad grejer som kan låta som ventilerna också. Vissa verkar tycka 0W40 ger mindre ljud osv. Helt enkelt svårt att gissa men just att det slutar när bilen blir varm är instressant.

Rexoar
2013-03-10, 16:07
Hm ok. Läste just en tråd här på forumet (http://www.miniclub.se/showthread.php?4696-Konstigt-motorljud-*film*/page2). Det är dock en R56, men funderar på lösningen om att man körde många korta sträckor.. Senaste snart 2 åren har jag bil<t till jobbet som endast ligger 3km bort :$ undrar om det kanske skulle kunna varit något sånt..? och att man kanske hör det mer efter oljebytet?

Så irriterande med ljudet.. Man är ju orolig också för att köra på och varva bilen med det ljudet.. :S

jronnblom
2013-05-01, 19:55
Har du fått någon koll på ljudet?

-J

Ace
2013-05-09, 19:57
Hade liknande ljud innan senaste service. Ofta vid kallstart. Men efter oljeoljebytet till Motul 8100 X-clean 5W40 så försvann det.
Min servicegubbe har förövrigt inte mycket övers för Castrol. Sen undrar man varför Mekonomen väljer Magnatec till din MINI.
Enligt Castrols rekommendationer så gäller följande:
Bäst EDGE (FST) 0W-30 A3/B4 (a, c, d) 4.5
Bättre EDGE (FST) 0W-40 A3/B4
Bra Magnatec 5W-40 A3/B4

Rexoar
2013-06-16, 18:59
Totalt missat att tråden uppdaterats :)

Ljudet har helt försvunnit och inte kommit tillbaka... Som Ace säger så kom ljudet för mig med vid kallstarter, så min gissning är att värmen som gjort att det försvunnit.

Kan det vara så att Magnatec är billigast eller nåt? Varför skulle de annars inte följa rekommendationer..? :(