handdator

Visa fullständig version : Svårstartat i minusgrader



MadeleineO
2012-12-13, 18:40
Jag är lite nervös för dagen då bilen inte startar alls vintertid, imorse var det nära att den inte startade, vid -7 grader.
Batteribyte är kanske vad jag behöver. Fler som har problem med R53:orna? Tänker det kanske inte är värsta vintermotorn. En kollega köpte en i höstas, den startar inte alls.
Fler saker än urladdat batteri som kan stöka till det på vintern?

Önskar det fanns varmgarage eller motorvärmare att tillgå i kvarteret, men icke!

jronnblom
2012-12-14, 12:05
Mitt batteri i min 2006:a dog förra vintern. Dock kör jag inte bilen på vintern men den stod i ett kallgarage och när jag på vårkanten skulle starta den så ville den icke. Symptomen var först att allting såg bra ut men det var för lite ström i batteriet för att orka med startmotorn.

-J

Anne
2012-12-15, 07:26
Hej,
om den är svårstartad så kan du kanske avgöra om hur startmotorn låter. Är det "full fart" så har du kanske kondens/ispropp i bensintillförseln, och då brukar en flaska K-sprit hjälpa. Om däremot startmotorn går "trögt" ja, då är det förmodligen batteriet. Kör du oftast kortkörningar så hinner inte batteriet laddas upp, och särskilt vintertid.
Lycka till!

Mange249
2012-12-15, 15:37
Går det trögt för motorn att gå runt eller låter det som vanligt, bara att den inte startar?

Gå det trögt, pröva att ladda batteriet. Köper du sen ett nytt om det inte hjälpte, köp ett "kvalitetsbatteri". Det kostar mer, men de ger märkbart mer kraft när det är kallt...

Det ska inte vara svårstartat med en bil oavsett temperatur, med reservation för temperaturer under -20. Då är oljan trögflytande och batteriet ger dålig kräm även om det är i ok skick.

Dåliga tänddelar är ofta boven om batteriet är ok. På äldre bilar tillkommer jordfel/kontaktfel.

Gustav2000
2012-12-16, 16:13
Jag tror att ditt batteri behöver laddas upp ordentligt. Dina korta turer på Kungsholmen räcker inte för att batteriet ska laddas upp. Et dåligt batteri kan frysa sönder vid +5 grader.

MadeleineO
2012-12-22, 09:15
Jag tror som ni, har bestämt mig för ett batteribyte. De gånger jag har problem går startmotorn inte ens igång direkt. En gång laddade även klockan ur för att gissningsvis släppte bilen på minnet bara för att ge all kraft till starten. Ska köpa nåt bra kvalitetsbatteri helt enkelt, gissningsvis är det ännu aldrig bytt på den här bilen. Märker rätt stor skillnad när jag kört lite längre sträckor och laddar upp batteriet lite bättre.

Tack tack för tipsen :)