handdator

Visa fullständig version : Dörrar och lås fryser - svåra att öppna och stänga! Tips?



olaulla
2012-12-05, 18:51
Som rubrik lyder. Har fått klättra från passagerar till förarplats två ggr på två dagar, samt har en medresenär blivit "inlåst" :)

Tips på hur man kan förebygga att dörrar, handtag och lås inte fryser på minin?

Johan W
2012-12-05, 20:17
Var glad att du kommer ut på passagerarsidan, fick klättra ut genom bakluckan på min R53 vid ett par tillfällen ;)

Tror dom bytte låskista på garantin, bör också fungera att smörja upp mekanismen med låsolja eller dyligt. Problemet tror jag är att det kommer in vatten i låskistan som fryser.

Panerai
2012-12-05, 21:18
Kupevärmare modell XXL

Flameboy
2012-12-06, 10:13
En gång om året brukar min vägra låsa sig med fjärrkontrollen. Det går inte att låsa passagerardörr och baklucka utan nyckel... Lite svettigt.

Nina
2012-12-06, 19:54
Hmmm, MINI är en sommarbil..? ;)

Panerai
2012-12-10, 06:09
Varför lägger de inte en värmeslinga runt fönstret i dörren samt karmen. Som aktiveras genom att man sätter in nyckeln och vrider åt fel håll? Enkel och otroligt användbar lösning

Hagatorpet
2012-12-10, 09:18
värmeslinga i ratten har jag efterfrågat i många år

mopack
2012-12-11, 06:59
värmeslinga i ratten har jag efterfrågat i många år

Då får du köra BMW eller Porsche om du vill ha det :)

ipp
2012-12-11, 08:42
Då får du köra BMW eller Porsche om du vill ha det :)

Eller Kia... ;) Min kollegas Ceed har det.

Flameboy
2012-12-11, 08:46
Då får du köra BMW eller Porsche om du vill ha det :)

Trodde jag körde BMW... ish.

olaulla
2012-12-11, 11:28
Har gått lös med silkon på listerna och låsolja. Passade även på att införskaffa en snöskyffel till bilen. Hoppas på det bästa!

Nog fan är det inte Mini Cooper världens bästa vinterbil men tycker den tar sig fram bra vinterväglag (med dubb). Stora nackdelen är väll att den är så låg och plogen lägger en vall nästan upp till vindrutan. ("snökaos" i Kalmar!)

MadeleineO
2012-12-13, 18:33
Jag ställer min i ett varmgarage en stund (har tyvärr inget till vardags, men typ ICA Maxis får det blir) Och sprejar sen både med lite islåsspray och med fönsterisspray lite här och var och det brukar funka fint!

Flameboy
2012-12-13, 18:45
När jag tvättade min Fiat Uno -91 (i tvätthall) när det var 11 minus blev den så arg att det flyttade in en poltergeist. Centrallåset (!) kunde spontant börja låsa och låsa upp sig, både hemma på parkeringen och under fart, och poltergeisten tyckte absolut inte att en stängd kall dörr och en stängd varm dörr var samma sak, vilket gjorde att jag fick böja mig över (inte så långt) för att stänga dörren som spontant öppnat sig på Essingeleden. Det är bara en del av charmen...

Min MINI ska flytta in i grannens garage över natten. Kupévärmaren håller förvisso rutorna isfria, men allt vatten rinner ner och fryser på plåten. Så för att kunna tanka eller öppna passagerardörren måste den få en spa-natt inomhus...