handdator

Visa fullständig version : Bavaria vill ha 5700:- för en ny framvagnsbalk! Vart kan jag hitta den billigare?



MiniCooper
2012-12-03, 10:18
Hej alla,

Njöt dessvärre lite för mycket av den första halkan här i stockholm, och kom med alldeles för hög hastighet i en kurva. Bilen blir 100% understyrd och den drar rätt in i en hög trottoarkant i ca 20km/h. Höger framfälg tar hela kyssen. Tar för givet att fälgen skulle vara krossad, men den var i princip oskadd. När jag senare kör därifrån hör jag hur det nästan vobblar från höger fram. Åker till Mekonomen med bilen och de konstaterar att höger framvagnsbalk har blivit böjd. De säger att de endast kan ta hem orginaldelar till Mini, så dom kunde inte ge mig ett säkert svar på hu mycket en ny sådan kan tänkas kosta, men de säger att det i vanliga fall rör sig runt 2-3 tusen.

Får tag på Bavaria i Solna, och de säger att det kostar 5700:- för endast balken. Sen tar dom det dubbla för att få det utbytt jämfört med Mekonomen. Så jag ska helt klart fixa det hos mekonomen.

Vagnskadegarantin har gått ut och bilen är "endast" halvförsäkrad, så jag kommer att få stå för alla kostnader...

Så nu undrar jag, om någon här vet varför mekonomen endast tar hem orginaldelar till Mini? Eller är det just denna del som är något specifik?

Finns det någon annan webbshop där jag som privatperson kan köpa en ny balk till ett bättre pris för att sedan låta mekonomen byta det?

Min lokala mekonomen verkar vara riktigt schysst, och ha vettiga priser. De vill ha betalt för en timmas jobb för att byta den (ca1200:-), plus framvagnsjustering (1200:-). Någon som vet vart man kan få det ännu billigare? Kan något mer än bara balken ha tagit skada, med tanke på att balken väl böjdes så kanske någon länkarm eller dylikt kan ga gett upp?

Jag bor i stockholm, och har en mini cooper clubman S - 07.


Tack på förhand!

Ville

Johan W
2012-12-03, 10:46
Tror det fungerar så här, bromsar m.m. tillverkas av t.ex. Brembo m.fl. dvs tredjepartstillverkare. Dom kommer Mekonomen m.fl. åt genom att delarna säljs av tillverkarna. När det gäller framvagnsbalkar m.m. är det delar som tillverkas av BMW själva, dvs dom säljs bara genom just BMW.

mopack
2012-12-03, 15:06
Halloj,

Du kan annars kolla på beggadmarknaden. Skruvat.se som exempel. Den är inte helt ny då men ett bättre pris oftast :)

Mvh
Alex

MiniCooper
2012-12-03, 20:27
Tack för svar.

Helt sjukt det här. Hittade en passande bärarm, HELT NY, från allbildelar i huddinge, för 850kr. Känns nästan för bra för att vara sant...

Johan W
2012-12-03, 20:40
Grattis :)
Då kan du ju köpa roliga grejer till bilen för 4900:- istället :D