handdator

Visa fullständig version : Nytt avgassystem - orginal eller mekonomen? (orignal dubbelt pris)



olaulla
2012-11-06, 13:37
Behöver byta mitt avgassystem då det är hål i och låter förjävligt, burken bak är också sönderostad. Bilen är en Mini Cooper 1.6 från 2004 med ca 12k på mätaren. Såvitt jag vet är avgassystemet orginal och aldrig tidigare bytt på bilen.

Verkstaden jag tänkte anlita för byte menar att jag likagärna kan byta till ett avgassystem från mekonomen då det som är orginal kostar dubbelt så mycket. För mig är det en hel del pengar det handlar om.

Någon som vet hur avgassystemet från mekonomnen är? Värt att betala dubbelt så mycket för ett original-system? Några nackdelar?

Bilen är inte ny men vill inte heller vara dumsnål. (som student är det dock ett måste!)

Tacksam för svar och råd!

mopack
2012-11-06, 14:18
Hej Ola,

Har ingen erfarenhet av Mekonomen avgassystem till just Mini, men till Saab så verkade det vara så pass marginell skillnad att det inte gjorde någon större skillnad. Jag hade inte varit rädd för att slänga på ett Mekonomen avgassystem då du jämför det med ett orginal. Dessutom så sparar du ju en hel del pengar som du kan ha roligare för speciellt när man är student :)

Mvh / Alex

Flameboy
2012-11-06, 15:49
Jaa... Om man inte vill slänga på rostfritt med en gång. Då är ju problemet löst permanent. Typ 3,5k betalade jag för JCW original

olaulla
2012-11-06, 16:44
Tack Alex för svar! Det låter bra :-)


Jaa... Om man inte vill slänga på rostfritt med en gång. Då är ju problemet löst permanent. Typ 3,5k betalade jag för JCW original

Du har en poäng, problemet är att vi inte vill att bilen ska gå så tyst som möjligt. Finns det något bra alternativ som inteär av sport-variant?


Tacksam för fler åsikter, synpunkter och svar :)

Flameboy
2012-11-06, 16:59
Kom och lyssna på min om du har vägarna förbi Tjockhult... Inte alltför mycket oväsen.

olaulla
2012-11-23, 08:39
Blev ett nytt avgassystem från Mekonomen efter råd från den verkstad som gjorde bytet!

mopack
2012-11-23, 10:13
Hej Ola,

Hoppas du blev nöjd med det :)

Mvh / Alex

berggren666
2012-12-01, 10:29
Jaa... Om man inte vill slänga på rostfritt med en gång. Då är ju problemet löst permanent. Typ 3,5k betalade jag för JCW original

var köpte du de avgassystemet då?

jamii
2012-12-01, 17:44
jag köpte min på Skruvat.se

Flameboy
2012-12-03, 00:28
var köpte du de avgassystemet då?

Tyska ebay. Frakten blev 800 spänn.

olaulla
2012-12-05, 18:43
Är nöjd! Bilen går tyst och bra igen och betalade halva priset mot vad ett orginalsystem skulle gå till :)

Synd är att inte den "cromade-avgassystem-utblås-utsmyckningen" inte är ditsatt, verkstaden sparade denna del dock så hoppas det pasar på det nya systemet!