handdator

Visa fullständig version : Trasig cat eller ljuddämpare?



Hast
2012-10-29, 09:42
Hej!

Nu på senare tid, egentligen efter jag lämna in den på verkstad och fixade one-ball så har den börjat låta som bilen nedan gör.
Dock så har jag hört folk som säger att det kan vara caten också. Det sitter på ett trim grenrör med 100cell cat just nu och oneball system då. När jag skakade om avgasröret lät det som det kom mer ifrån ljuddämparen. För jag hoppas verkligen inte att det är caten, för den har inte suttit på 500mil ens...
Läste lite på nätet, vissa säger att det kanske är något fäste som sitter löst och skramlar? Kanske ska gå till min verkstad och klaga.


http://www.youtube.com/watch?v=UvviBzphthQ

Stephand
2012-10-29, 14:53
Är det inget i systemet så gissar jag på en värmesköld, inte helt ovanligt.

Hast
2012-10-29, 15:02
Är det inget i systemet så gissar jag på en värmesköld, inte helt ovanligt.

Ja jag håller tummarna för det, pratade med min verkstad och dom skulle kolla över det kostnadsfritt på valfri dag, så får titta på det i veckan :)

Hobbe
2012-10-30, 01:50
Värmeskölden vid katten är ett känt ställe för lite skrammel på en R53.
Upptäcks lättast genom att hissa upp bilen, be någon gasa, medan någon annan står under bilen och lyssnar.
Bara att böja värmeskölden lite så försvinner detta skrammel.

Hast
2012-10-30, 15:08
Värmeskölden vid katten är ett känt ställe för lite skrammel på en R53.
Upptäcks lättast genom att hissa upp bilen, be någon gasa, medan någon annan står under bilen och lyssnar.
Bara att böja värmeskölden lite så försvinner detta skrammel.

Ja jag får se vad verkstan säger, får inte upp den tillräckligt mycket hemma för att kunna se bra. Men slog lite lätt genom hela avgasröret med en hammare och då lät det vid katten, hemska tanke att den redan ska va sönder :(

mopack
2012-10-31, 06:39
Hej Hast,

Har du provat att slita lite i varmeskälden? Ibland är det skruven som lossnar lite och då vibrera skölden. Hade detta problem på en kompis bil (dock en saab) som vi fixade. Lycka till,

Mvh / Alex