handdator

Visa fullständig version : Oljesticka R53, längd?



ola
2012-10-16, 20:53
Har en kund (ej här på forumet) som uppmärksammade att hans oljesticka förmodligen är kortare än vad den skall vara när han köpt en Craven Speed sticka av mig! är det så att någon R53 ägare skulle vilja mäta längden på originalstickan och delge det här?

ola
2012-10-17, 21:11
Ingen som har lust att hjälpa till med en mätning??

MrCooper
2012-10-17, 21:24
Kom igen nu, så jobbigt kan det inte vara!?

MrPlow
2012-10-18, 07:48
Jag ska köpa en ny sticka från BMW till helgen. Kan mäta då =)

ola
2012-10-18, 16:56
bra! tack!

Jag ska köpa en ny sticka från BMW till helgen. Kan mäta då =)

Hebbe
2012-10-18, 17:56
Hejsan! Det är jag, Clas, som köpt oljestickan hos Ola på Britalian Racing och har nyss registrerat mig här. Tackar Ola för att han vill hjälpa mig bringa reda i frågan. Bilen är MicEE´s fd Cooper S (R53), tillverkad dec -03, som jag haft i ett par veckor nu. Jag konstaterade när jag fick Craven Speed-stickan att den var längre än originalstickan, då den indikerade överfullt istället för strax under max. Originalstickan mätte jag till 567 mm och Craven Speed-stickan till 579 mm (mätt från handtagets fläns som ligger an mot oljepåfyllningsröret). När jag frågade hade Ola fått till svar från leverantören att originalstickan var för kort. Min-nivån på originalstickan är ungefär mitt på räfflingen på CS-stickan. Vet inte om detta rent praktiskt har någon betydelse, men som lite vän av ordning är man ju nyfken på hur det ligger till. :)

flyer
2012-10-18, 17:57
Jo, det stämmer, den är lååång. Å i glasfiber. Min gick av i somras å det var inte lätt att hitta en begagnad. Jag köpte en ny till sist.
Just nu är inte jag å MINIn på samma ställe men jag mäter den när vi är tillsammans igen.

flyer
2012-10-19, 14:09
Antagligen dagens mest upphetsande bild:
10228

flyer
2012-10-19, 14:11
Kanske den här är ännu bättre?
10229

Hebbe
2012-10-19, 14:18
*s* ...tackar, med andra ord en annan "för kort" originalsticka... jag vet ju i alla fall var oljenivån hamnar på CS-stickan när den är på originalstickans min-markering... :)

Hebbe
2012-10-24, 19:10
Här kommer några bilder som visar skillnaden mellan originalstickan och CS-stickan

10240

Ett bakbord kan användas till mycket, här ovan återges mätupplägget som helhet


10241

"Handtagsflänsarna" (eller vad de nu heter) ligger kant-i-kant enl ovan


10245

Här ovan återges då de resulterande längderna för de två stickorna, där man också kan jämföra räfflingarna för oljenivån - som synes hamnar nedre räfflingen (min) på originalstickan mitt på CS-stickans räfflor. Originalstickan har samma längd som övriga gula originalstickor, vilka då enligt uppgift från CS-stickans leverantör ska vara för korta. För att travestera en känd TV-man - ska det vara så här??? :confused:

Mange249
2012-10-26, 19:05
Det finns enligt mig 2 troliga scenarion. Det ena är att Craven speed tycker att oljan skall ha en annan nivå än BMW. Den andra mindre glamourösa versionen är att de inte lyckats bättre än såhär... Att BMW skulle montera fel längd på stickorna ser jag som osannolikt.

Pirat är pirat och bör kontrolleras ordentligt är något som allt för ofta stämmer...

Bra initiativ av Ola att se över detta. Det känns bra med någon som vill ha koll på vad han säljer:)

ola
2012-10-26, 20:53
min egen tanke är att måttet på själva stickan är lika , men att de lyckats få till en "propp" som är längre än vad den skall vara..

Mange249
2012-10-26, 21:42
Jag tror att du är rätt ute, men det faller enligt mig under kategorin "inte lyckats bättre". När sådant här inträffar ryggar man ju tillbaks en del, då detta inte får hända.
min egen tanke är att måttet på själva stickan är lika , men att de lyckats få till en "propp" som är längre än vad den skall vara..

Hebbe
2012-10-27, 10:08
Ska bli intressant att se vad Ola får för svar från Craven Speed. Tror inte de kan ha missat att jämföra stickorna när de tog fram sina egna spiralspunna stickor, utan funderar på om det kan ha blivit fel vid tillkapningen av spirallängderna och CS inte heller haft anledning att kontrollera varje leverans avseende detta - eller att längderna blandats ihop med några andra avsett för annan modell/bilmärke? Finns det några andra här med CS-sticka och har mätt?

Hebbe
2012-11-05, 18:54
Har tyvärr inte hört något mer än, ingen annan med Craven Speed-sticka som kan kontrollmäta? :)