handdator

Visa fullständig version : Verkstadsbemötande.



Stephand
2012-10-12, 17:12
Rätt ska vara rätt och har man risat så får man även ge ros.

Efter att jag skickade ett mail till Bilia Groups VD (trots att jag inte tänkte göra det från början) med likvärdigt innehåll som i min text här nedan så har jag i dag blivit kontaktad av deras servicemarknadschef som beklagar och tar till sig min kritik, skall även få viss kompensation i form av värdebevis, må hända inte i paritet med vad den här historien kostade mig men hoppas att utfallet blir bättre service och kundbemötande, viljan verkar finnas.

Case closed.

----------------------------------------------


Har hållit inne med en händelse som hände mig i våras på BMW, Bilia Goup i Göteborg för att dom skulle få en chans att rätta till mitt förtroende för dom, men har inget hört.

Min förra Works -10 drabbades av Klonkljud i bakvagnen och jag kontaktade Bilia via telefon för att få detta åtgärdat i sammband med service, bilen hade gått 1800mil.

På telefon fick jag till svar att detta var vanligt och att det var bussningarna på krängningshämmarstaget bak som var för hårda (tillverkningsfel), skulle bytas när jag kom ner, tilläggas bör att jag har 10mil till Göteborg.

När jag väl kommer ner så servas bilen och dom konstaterar att bussningarna behövde bytas och skulle beställas dessa, något som jag fick löfte om att dom skulle göra när jag ringde, men jag hade inga synpunkter för dom kanske inte ville ta hem delar innan deras mekaniker konstaterat felet IRL.

Ny tid bokas några veckor senare när bussningarna kommit och jag tar ledigt från jobbet och beger mig till Bilia 10mil enkel väg.

Lämnar bilen och väntar på plats, efter ca 2h är bilen fördig och jag ska åka hem, hinner inte ens ut från deras parkering när första klonkat kommer när jag kör över en brunn, kör runt och in igen, börjar denna gång med att fråga kundmotagaren om dom provkör efter att dom åtgärdat fel på bilarna, vi provkör alltid är svaret, ok svarar jag då vill jag att någon åker med mig, en mekaniker åker med mig och han är av samma åsikt som jag antingen är meken som reparerade bilen döv eller så har han inte provkört för felet kvarstår, in med bilen igen, denna gång lastade dom en annan mek i bagagen för att lokalisera felet.

Efter ytterliggare några timmars väntan och sett dom åka in och ut flera gånger har dom konstaterat att topplagringen på dämparna bak är det som klonkar, delar beställs och jag får åka hem.

Ny tid bokas och jag får en en gång ta ledigt från jobbet och åka till Göteborg för att få bilen åtgärdad,
Gör upp med kundmotagaren att jag ska komma tidigt och att det skulle gå ganska fort enl honom, lämnar bilen ca 08:30 och han stämplar kunden väntar på pappret.

Efter några timmars väntan och även denna gång otaliga vänder in och ut ur verkstaden för provkörning kommer kundmotagaren faktiskt och frågar om jag ville låna en bil för att kunna åka och äta eller något för reprationen var lite besvärligare en dom förutsatt.

Strax efter lunch händer det som fick bägaren att rinna över, jag sitter i deras så kallade Blackbox och pratar med en av personalen där, en Factory Works låter ganska tydligt och jag hör hur min bil kommer från verkstaden, när jag ser den genom fönstret gör verkstadsmeken något som jag aldrig trodde skulle hända, han ger fullt på första växeln och lämnar med däckrök, där efter trampar han fullt på efterföljande växlar ut på stora vägen och försvinner som ett rött streck.

Lite lätt uppretad går jag in och frågar kundmotagern vad dom håller på med, han ska snacka med meken säger han, och tilllägger att dom hela tiden tjatar om att dom ska köra lungt med kunders bilar men ibland kan mekanikerna inte hålla sig när dom får in bilar med pulver i, synd att kunden satt och tittade på säger jag och går tillbaka till Minis byggnad.

Efter ytterliggare väntan, nu börjar det närma sig slut dax för personalen i verkstaden kommer kundmotagaren och säger att dom behöver behålla bilen men att jag ska få ut hyrbil på deras bekostnad.

Nu började jag bli ganska sur och frågade om dom ersätter mig något för olägenheten plus att jag kört ganska mycket för att få detta åtgärdat och att jag faktisk har fått ta ledigt vid flera tillfällen, kundmotagaren följer med mig in till verkstadschefen och han drar igenom det inträffade för honom, deras chef säger att dom först ska åtgärda bilen och sedan ska han och jag komma överens, för dom är inte omöjliga som han säger.

Efter att åkt hyrbil några dagar ringer dom från Bilia group och säger att bilen är klar, på fråga om vad det var för fel, får jag höra att det var bussnigarna yttre på krängningshämmarstaget bak och när jag hämtar bilen så fick jag själv betala delar av hyrbilen som dom skulle stå för, verkstadschefen var ej på plats men kundmotagaren skulle meddela honom så han kontaktar mig, detta var i Maj.

Så sammantaget fick jag ta ledigt 3 dagar, köra styvt 60 mil, titta på när någon annan buskör med min bil och betala del av hyrbilen för att dom inte hittade ett skitfel, jag var och är hyggligt besviken på Bilia Groups agerande, flera anställda på Bilia känner till detta inkl säljaren som sålde Worksen till mig, brukar inte kasta skit på internetforum men detta är faktiskt fakta och nu tycker jag att det gått så lång tid så att deras chef i verkstaden borde hunnit kontakta mig.

Panerai
2012-10-12, 18:48
Verkar vara BMW Sveriges ovilja att ha nöjda Mini kunder som genomsyrar även deras återförsäljare.

Minid
2012-10-12, 19:36
Helt sjukt! Ja är livrädd att något händer min bil och dom ska pilla på den efter den här historien !

MrCooper
2012-10-12, 19:47
Man blir ledsen när man läser sådant här. Lider med dig.

Modde
2012-10-12, 20:30
Jag har haft mycket strul med min MCS -11 och fick liknande dåliga servicen när jag nu sist försökte få ett fel+service löst på FörenadeBil i Malmö. Personen på kundtjänst var extremt otrevlig och ville inte alls vara tillmötesgående när jag förklarade att min bil varit inne 6 ggr för diverse fel och att jag ansåg dem skulle kunna låna mig en lånebil så jag kunde ta mig till jobbet.
Det hela slutade med att jag avboka både service och undersökningen hos FörenadeBil och kontaktade Theanders i Lund istället där jag förutom den goda servicen blev erbjuden skjuts och hämtning från jobbet då dem för tillfället inte hade någon bil inne för utlåning.

Det enda FörenadeBil var bra på var själva försäljningen, då fick man ett gott intryck att dem tog hand om sina kunder, men när det kommer till uppföljning och service så är dem bland dem sämsta jag stött på.

Stephand
2012-10-12, 21:33
Man blir ledsen när man läser sådant här. Lider med dig.

Träffade ju faktiskt dig där vid mitt första besök:)




Det enda FörenadeBil var bra på var själva försäljningen, då fick man ett gott intryck att dem tog hand om sina kunder, men när det kommer till uppföljning och service så är dem bland dem sämsta jag stött på.

Exakt så vill jag även beskriva Bila Group, tycker faktiskt lite synd om säljarna för dom hamnar i kläm även om dom gör ett bra jobb.

Luc!fear
2012-10-13, 07:19
...
Det enda FörenadeBil var bra på var själva försäljningen, då fick man ett gott intryck att dem tog hand om sina kunder, men när det kommer till uppföljning och service så är dem bland dem sämsta jag stött på.

Träffade ju faktiskt dig där vid mitt första besök:)
Exakt så vill jag även beskriva Bila Group, tycker faktiskt lite synd om säljarna för dom hamnar i kläm även om dom gör ett bra jobb.

Har tyvärr samma erfarenhet av Förenade bil med min förra Works, kostade mig ca: 15000:- att ågärda & jag är inte 100% att det blev bra ändå!

Hagatorpet
2012-10-13, 08:03
Jag var inte så nöjd med mina besök heller
men det slutade med att jag fick lånebil gratis (av försäljningsavdelningen) dom gånger jag lämnade in bilen
och 10.000:- i presentkort som jag kan använda på deras servic/reservdelar
det gäller att stå på sig
servicen är urdålig, sen fick man dssutom ett e-post som man skulle fylla i hur nöjd man var med dom
Förstår in att dom inte lär sig av svaren dom får där, eller tittar om inte???

Nina
2012-10-13, 08:19
Jag vet inte om de blir av med förtroendet att få sälja MINI via kundundersökningar? Tänkte närmast på Segeltorp här uppe, de sålde bl a BMW mc och kläder dito och även MINI förutom BMW-bilar. Sen försvann mc och kläder dito, tokrea pågick för att bli av med de sista kläderna. Sen försvann MINI…

Trist att verkstadschefen aldrig återkommer. Det är en bit till Uppsala för dig men Novation i Uppsala är superbra. Fast jag vet att det finns/fanns någon som åkte hela vägen från Gotland för att serva sin MINI just där, i Uppsala. Även jag for dit med min JCW.

Stephand
2012-10-13, 09:31
Vill alltid kunna ge folk en andra chans och har blivt rekomenderad av personal på Bilia att kontakta deras VD, något som jag aldrig kommer att göra, anser att bollen ligger hos Bilia.
Kundvård är lika viktigt som marknadsföring och har dom lyckats knyta till sig en kund och vårdar kontakten så har dom redan där ett försprång mot sina konkurenter något som måste vara guld värt.

Försäljningsorganisationen borde reagera när verkstaden grusar framtida försäljning till redan etablerade kunder genom dåligt bemötande/service till kunder.

Som jag skrev tidigare så brukar jag inte vara en tangetbordsriddare som gömmer mig bakom något anonymt nick och kastar skit, utan jag står för varje ord även om personal från bilia läser här, vore rent av intressant att få höra ifrån dem hur dom tänker.

Panerai
2012-10-13, 09:43
Jag vet att personal från Bavaria läser här. Känns skönt att veta att de som kommer ha hand om bilen inte är idioterna som bestämmer att sköta företaget likt ett TM-bolag som bara bryr sig om ett sälj och sen fullkomligt skiter i kundvård.

Panerai
2012-10-15, 09:45
Äntligen framsteg. De på Tyresö bavaria vet vad som krävs för att göra en kund nöjd. Det är det lilla extra som gör en enorm skillnad.
Nu väntar jag bara på att de ska börja sälja bilar där också - haha

Glädje!

Björn P
2012-10-15, 13:33
Jag vet att personal från Bavaria läser här. Känns skönt att veta att de som kommer ha hand om bilen inte är idioterna som bestämmer att sköta företaget likt ett TM-bolag som bara bryr sig om ett sälj och sen fullkomligt skiter i kundvård.

Mja. Jag personligen är inte nöjd med Bavaria Tyresö. Det tog fyra besök för att få det åtgärdat. Efter andra gången var det ett skämt! Efter mycket om och men fick ett presentkort på Bavaria på 1.000 kr. Men då hade jag redan sålt bilen. Någon som vill köpa presentkortet till ett kanonpris? PMa mig.

Stephand
2012-10-19, 12:04
Rätt ska vara rätt och har man risat så får man även ge ros.

Efter att jag skickade ett mail till Bilia Groups VD med likvärdigt innehåll som i min text här tidigare så har jag i dag blivit kontaktad av deras servicemarknadschef som beklagar och tar till sig min kritik, skall även få viss kompensation i form av värdebevis, må hända inte i paritet med vad den här historien kostade mig men hoppas att utfallet blir bättre service och kundbemötande, viljan verkar finnas.

Case closed.

Hagatorpet
2012-10-19, 21:36
Rätt ska vara rätt och har man risat så får man även ge ros.

Efter att jag skickade ett mail till Bilia Groups VD med likvärdigt innehåll som i min text här tidigare så har jag i dag blivit kontaktad av deras servicemarknadschef som beklagar och tar till sig min kritik, skall även få viss kompensation i form av värdebevis, må hända inte i paritet med vad den här historien kostade mig men hoppas att utfallet blir bättre service och kundbemötande, viljan verkar finnas.

Case closed.
Det låter ju bra :)