handdator

Visa fullständig version : coilovers för stance stuk



berggren666
2012-10-05, 13:08
jag går i grova planer på redigt stance stuk på min mini cooper s r53. köpte en beg h&r coilovers sats men är inte nöjd med den den är för mjuk. nån som kan rek bra coils imon normal prisklass. som ändå är typ stenhårda för de är va jag behöver för å kunna köra de suket jag vill nästa år;)

Flameboy
2012-10-05, 13:49
Ska du sälja de du har? Kolla med Andersson här på forumet, han har ett clubsportchassie till salu. Det sänker 6mm...

berggren666
2012-10-07, 15:18
Ja när vintern börja närma sig så ska jag sälja de jag har. Men jag måste ha hårdare Coilovers för å köra de struket jag vill ha :)

berggren666
2012-10-12, 09:01
ingen som har något förslag?

berggren666
2012-12-01, 10:36
tog saken i egna händer å kolla runt med diverse företag de slutade hos tsdtuning som beställer en uppsättning bc coilover med ca,ber plates fram och justerbart hårdhet samt de hårdaste fjädrarna

Ace
2012-12-01, 11:10
Skall bli kul att följa. Har lite smygsåld på stance just för tillfället. :)

Ni som undrar vad stance är får något så bjuder jag på denna bild:

http://safetystance.files.wordpress.com/2012/11/mini-cooper.jpg (http://safetystance.files.wordpress.com/2012/11/mini-cooper.jpg?w=487)

Stephand
2012-12-01, 12:54
hmn. farthinder nej tack, ser inte direkt ut att främja väghållningen.

Panerai
2012-12-01, 16:23
Jag vill så dödligt gärna ha det på det sättet. Men allt prat om drivknuts missljud och skakningar i ratten etc gör att jag får nöja mig med den sänkning jag har nu.

berggren666
2012-12-03, 00:04
Körde bra lågt med dom coilsen jag lagt ut till salu å hade inga skakningar i ratten eller missljud ifrån knutarna. Körde race å så vidare me med bilen i så lågt läge. Men de finns ju alltid folk som säger de är dåligt å bla bla men sen finns de ju folk som säger tvärtom också ju. Så jag lyssnar mer på dom som är positiva än dom som är kritiska mot att pga att dom som är kritiska går aldrig å få på andra tankar. Jätte stort i USA att dom kör så snor lågt med minis då kan man de i Sverige med avser jag.
Ja jag är med helt såld på stance stuket. Har en hel del liggandes som ska på bilen mot nästa säsong som jag håller lite hemligt inför nästa säsong men lovar bilen kommer synas höras å även uppgraderas mer i motorn med :).

mopack
2012-12-03, 15:09
Andreas - Du har inte funderat på air suspension? Då kan du höja och sänka nästan hur mycket som helst :) Kostar en slant men du får säkert exakt det stuket du vill ha :)

Mvh
Alex

Mange249
2012-12-03, 15:47
Då knutarna/ axlarna börjar vibrera redan vid måttligt sänkt bil är det inte rimligt att det ska funka felfritt på toksänkt dito:)

Att gilla stuket är en sak, det är dock inte bra för väghållning eller drivaxlar/knutar. Detta är inte en åsikt utan ren fakta... Hjulvinklar och vinkelförändring på drivaxlarna.

Johan W
2012-12-03, 19:54
Hade aldrig problem med vibrationer trotts rätt sänkt bil http://www.garaget.org/?car=675&image=1068648
Svårt att veta om det är fler saker som påverkar, t.ex. fälgar, hjulvinklar och annat.
Åkte flera tusen mil med coilovers även en del bankörning.
Vet dock flera som fått vibrationer

Flameboy
2012-12-03, 23:07
Asså ni som sänker era bilar mycket... Hur gör ni? Jag plogar så fort det är lite snö i mittremsan, och det finns några gupp i Aspudden och Västberga som nästan är omöjliga att komma över utan skrap. Vill sänka, men kommer aldrig funka praktiskt...

Panerai
2012-12-04, 06:08
Asså ni som sänker era bilar mycket... Hur gör ni? Jag plogar så fort det är lite snö i mittremsan, och det finns några gupp i Aspudden och Västberga som nästan är omöjliga att komma över utan skrap. Vill sänka, men kommer aldrig funka praktiskt...

Snö är ingen fara. :)

MÅSTE du köra den vägen då? Finns det ingen annan väg?

Framförhållning är nyckelordet. Jag hade en annan bil tidigare som får Minin att framstå som en SUV och det var den enda möjligheten. Precis som lastbilar inte kan köra under vissa broar så kunde jag inte köra över vissa gupp.

Mange249
2012-12-04, 14:58
Man får planera... Min har 11cm fram, så är relativt sänkt. Kör man långsamt över kanter och gupp är det lugnt... Förra vintern hade jag inga problem. En stor fördel är att minin har ett hjul i varje hörn. På min gamla BMW var det längre innan framhjulen och således mycket bökigare att köra över gupp...

Minin är dessutom relativt välbalanserad, så det går att ha kul även när det är halt:)

berggren666
2012-12-04, 22:16
Jo märkt de går ha kul även när de är halt dock driven den i fel ändå ändå för den därå gula lampan blinkar bra mkt.
Ja du om man räknar på den lilla läppen under stötesten fram hade jag runt 5cm markfrigång å klarade mig utan problem. Men som sagt man kan ju inte köra i full fart över gupp å kanter men de gör man ju inte ändå i original höjd i alla fall inte jag.
Men som du säger upphöjningar på vägarna i mitten är de ändå å försöka hålla lite mer åt kanten så är de ju lugnt. Man behöver inte precis ligga precis i spärren i vägen. Finns många tipps å trix med å köra lågt men så satans snyggt är de samt gudomligt skönt när man lärt sig alla tricken. När jag slänger på sommar uppsättningen med coils å 8'5" fälgarna med väldigt låg et så kommer jag skära bort den lilla läppen under stötisen fram å åka så lågt de går :)

Flameboy
2012-12-05, 08:09
Hehe. Ok, tack för tipsen. Min flickvän fnös bara föraktfullt. :D

berggren666
2012-12-05, 16:46
lungt. men man måste våga prova innan man kan förstå knepen som sagt va.:)

Fräsen
2012-12-08, 21:16
Här kan man läsa om vibrationer

http://www.northamericanmotoring.com/forums/drivetrain-cooper-s/120956-rotational-vibration-after-lowering.html

berggren666
2012-12-09, 19:39
Okey men finns ju lika många som inte har problem med de. Visst de ändra en massa vinklar å så vidare men som vanligt hörs kritikerna mer än dom som får de bra ju vilket jag tycker är synd. Så jag kör mitt race å dehär med att "vissa" får vibrationer så är de ju deras tycke. När man slänger ner en bil på backen så är de aldrig bra på bilen men frågan är sänka med coils för bättre väghållning eller åka som jag ska å slicka asfalten. Körde i somras lågt med coils utan problem så jag kommer fortsätta med de hur många olika forumstrådar de än finns för de finns lika många eller mer som är positiva om de

Hagatorpet
2012-12-10, 09:26
Här informeras om för och nackdelar, bra tycker jag
Ingen säger att man inte får, utan vad dom har hört eller själva upplevt.
givetvis är det upp till var och en att ta sina egna beslut efter det
skall bli intressant att se din bil när den är klar och höra vad du tycker
Lycka till :D
och fortsätt argumentera för och emot,
Det är ju så jag och andra, som inte kan sådant här, har möjlighet att lär oss utan att göra för stora egna misstag :)

berggren666
2012-12-10, 11:14
ja absolut men oftas som jag tycker är väldigt tråkigt så hörs alltid kritikerna högst men inte de andra.
En sak å rekomendera när man ska köra så lågt som jag kommer göra är stabilisteringsstag fram och bak. för å stuva upp karossen.
tycker de är för lite folk i sverige som vågar något med bilarna. fasen minis är ju bland de snyggaste bilarna som finns när dom släpar på backen och ändå är de få i sverige som vågar;)

Fräsen
2012-12-10, 13:45
Hej!

Du har helt rätt .... Sänk den! Som ett komplement till denna fantastiska sida så rekommenderar jag nedanstående forum (där det skruvas rejält)

www.minitorque.com/forum/forum.php

Tidningen www.modernmini.co.uk brukar även ha en del (gör det själv tips) med trevliga modifieringar

berggren666
2012-12-10, 13:56
nice kul läsning på paddan ikväll då jag har en del planer för minin å till och med lite sponsorer på bygget vilket kommer bli kul. kommer passa på å vara ute på så många bilträffar jag kan så jag kanske smittar av mig lite;)
kan ju säga att jag har sallad shooters fälgar ifrån en corvette c4 så då vet ni som har lite koll hur dom ser ut på en stanced mini :))