handdator

Visa fullständig version : KCR box klar till SD



Stephand
2012-09-27, 17:52
Såg att nu är KCR klara med sin optimering till SD, tror att KCRs box är det enda sättet om man inte vill lämna spår i ECU.n.

Ca: 170hp och vridet är 365nm, lär bli klar skillnad, kanske någon här som redan kör med denna box?
http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pageid=33&vehicleid=3318

Luc!fear
2012-09-27, 18:26
Min arbetskamrat som jobbat med att bl.a. trimma en volvo b20 motor för strippen & som lämnade över 700hk säger att alla boxar skall man undvika.
Det finns stor risk för bl.a. caten & lamda sonden att ta skada då dom flesta boxar endast ökar trycket i common rail & vräker på diesel.
Vidare så kan bl.a. växellådor skadas då det kan bli för högt moment vid växlingar som motorprogram annars tar hänsyn till.
Man bör hellre satsa på en utrustning som man kan läsa ur chipet & sen ladda in en för just för denna bil optimerat program.
Det finns flera i Sverige som gör detta:
www.VTECH.se (http://www.vtech.se)&
www.BSR.se (http://www.bsr.se)är dom största

Stephand
2012-09-27, 19:06
Min arbetskamrat som jobbat med att bl.a. trimma en volvo b20 motor för strippen & som lämnade över 700hk säger att alla boxar skall man undvika.
Det finns stor risk för bl.a. caten & lamda sonden att ta skada då dom flesta boxar endast ökar trycket i common rail & vräker på diesel.
Vidare så kan bl.a. växellådor skadas då det kan bli för högt moment vid växlingar som motorprogram annars tar hänsyn till.
Man bör hellre satsa på en utrustning som man kan läsa ur chipet & sen ladda in en för just för denna bil optimerat program.
Det finns flera i Sverige som gör detta:
www.VTECH.se (http://www.vtech.se)&
www.BSR.se (http://www.bsr.se)är dom största

Har själv tidigare arbetat hos en av dom större turbofirmorna här i sverige, och det jag lärt mig är att KCR är nog en av det mer seriösa firmorna vi har,dom brukar ta hänsyn till ökat moment på lådor och även lägga hk utaget på den säker nivå, det är därför du ser firmor som plockar ut mycket mer och därmed går förbi alla säkerhetsmarginaler.

Att få ut mer pulver ur en överladdad motor är inte raketforskning direkt och handlar till stor del om mer bränsle och luft.
Att höja laddtrycket på en D modell som är vanligt på en bensinare är vanskligt och kan ge skador, vad exakt för parametrar dom ändrar på D modeller vet jag inte men på bensinare kan jag det på mina 5.:D

Luc!fear
2012-09-27, 19:16
Vad tror/vet du om V-tech eller BSR då?
Är inte dom seriösa?
Tror du inte dom optimerar optimalt & tar hänsyn till det som behövs för att säkerställa säkerhetsmarginalerna?
JAg är inte rädd för att skriva över ev. originalprogram då man läser ur detta, skickar det till dom & får tillbaka ett optimerat.
sen ingår en "laddstation" så du själv kan ladda i det optimerade programmet eller original.
Det är väl bra?

Stephand
2012-09-27, 20:38
Vad tror/vet du om V-tech eller BSR då?
Är inte dom seriösa?
Tror du inte dom optimerar optimalt & tar hänsyn till det som behövs för att säkerställa säkerhetsmarginalerna?
JAg är inte rädd för att skriva över ev. originalprogram då man läser ur detta, skickar det till dom & får tillbaka ett optimerat.
sen ingår en "laddstation" så du själv kan ladda i det optimerade programmet eller original.
Det är väl bra?
De företag du nämner är säkert lika seriösa i sitt arbete, dom är ju etablerade sedan länge och måna om sitt rykte.
Men det finns gott om upstickare som konkurerar genom att plocka ut mer pulver och sälja programvaran väldigt billigt det är dessa som jag syftar på.

Att skriva över programvaran är nog det mest optimala sättet, boxar är en kompromiss, tex för att inte det ska synas hos märkesverkstaden, eller för de som kör leasingbil som förmån.

Luc!fear
2012-09-27, 20:52
De företag du nämner är säkert lika seriösa i sitt arbete, dom är ju etablerade sedan länge och måna om sitt rykte.
Men det finns gott om upstickare som konkurerar genom att plocka ut mer pulver och sälja programvaran väldigt billigt det är dessa som jag syftar på.

Att skriva över programvaran är nog det mest optimala sättet, boxar är en kompromiss, tex för att inte det ska synas hos märkesverkstaden, eller för de som kör leasingbil som förmån.
...de som kör leasingbil som förmån...
Vad har det för betydelse?

Stephand
2012-09-27, 21:19
...de som kör leasingbil som förmån...
Vad har det för betydelse?
Hos en svensk biltillverkare har personal som optimerat sina bilar blivit av med dom när det uptäckts på service.

Luc!fear
2012-09-28, 06:55
Hos en svensk biltillverkare har personal som optimerat sina bilar blivit av med dom när det uptäckts på service.
Om jag leasar en MINI Clubman S JCW viamitt företag & skulle "chippa" den så kan dom ju inte ta den från mig för det, eller?
Jag skriver "om" har inte avsikt att göra det...

Stephand
2012-09-28, 08:50
Vågar inte svara på det, i det fallet jag refererar till stod det klart och tydligt att bilen inte fick ändras, du får läsa kontraktet, och naturligtvis diskuterar vi enbart om ;) , samma här jag söker ju enbart kunskap i ämnet:cool:

filipp
2012-09-28, 11:40
Vad tror/vet du om V-tech eller BSR då?
Är inte dom seriösa?
Tror du inte dom optimerar optimalt & tar hänsyn till det som behövs för att säkerställa säkerhetsmarginalerna?
JAg är inte rädd för att skriva över ev. originalprogram då man läser ur detta, skickar det till dom & får tillbaka ett optimerat.
sen ingår en "laddstation" så du själv kan ladda i det optimerade programmet eller original.
Det är väl bra?

jag har fär mig jag har läst att "laddstationen" inte brukar fungera på nyare MINIs, då styrsystemet är BOSCH EDC17 och är Tuningskyddad.

alltså behöver motoroptimeraren bilen några timmar för att löda på några kontakter på styrenheten i bilen för att sen kunna koppla på "laddstationen". kan inte lämna några källor på detta för jag inte kommer ihåg vart jag läst de tyvärr :)

Har även för mig att, Luc!fear hade en helt annan åsikt om boxar osv på Hagatorpets sommarträff :D men det kanske är jag som förstod fel under den diskussionen vi hade då :)

filipp
2012-09-28, 11:49
Såg att nu är KCR klara med sin optimering till SD, tror att KCRs box är det enda sättet om man inte vill lämna spår i ECU.n.

Ca: 170hp och vridet är 365nm, lär bli klar skillnad, kanske någon här som redan kör med denna box?
http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pageid=33&vehicleid=3318


DTUK har även en box sedan en tid tillbaka för SD. :)

http://www.diesel-performance.co.uk/vehicle-mini_countryman_sd-2.0-143ps-stage-2-%28crd-t%29

Luc!fear
2012-09-28, 14:55
...
Har även för mig att, Luc!fear hade en helt annan åsikt om boxar osv på Hagatorpets sommarträff :D men det kanske är jag som förstod fel under den diskussionen vi hade då :)
Nej det stämmer, jag var väldigt nära att beställa just den "box" som du hänvisar i tråden (inlägget ovan).
Jag har dock haft intensiva diskussioner men min arbetskamrat som jag samtidigt har stort förtroende för vad det gäller motorkunskap.
Han har förklarat i detalj hur dut funka & vad som händer med dom olika alternativen.
Sen kan ju inte han heller veta till 100% & jag håller med Stephand att det säkert finn mer oseriösa företag som inte ta hänsyn till säkerhetsgränserna utan säljer med för högt vridmoment.
Tyvärr tror jag att just DTUK i England kan vara ett sådant företag då det är som som visat högst trimmningsgrad till SD´n, hela 185hk & 410Nm.
Jag ligger lågt ett tag till & ser om fler petar in bra inlägg i tråden...

Mange249
2012-09-28, 19:19
När vi pratar boxar vet nog de flesta vid det här laget vad jag tycker om dessa. Skräckexempel finns bland de äldre boxarna där de ibland i det närmaste bestod av ett motstånd för att lura på mer diesel.

Laddtryckshöjning är det som ger mest när man trimmar, men är också det farligaste. Mer luft = mer kraft. Bränsle kan man ju tillsätta som man vill och tändkurva gör ju lite, men generellt är det inte mer än säg 10% ökning på bensinmotor med sådant chip. Laddtryck är det som ger effekt kort och gott.

På en bensinare är det mycket lägre förbränningstryck i cylindern än på en diesel och det finns lite skydd som spiksensorer bland annat som hjälper dig undan en katastrof om du laddar för mycket. Lurar du dessa brukar det hålla ett tag och är man vettig inser man att det inte känns rätt och ordnar något bättre trim. En klassiker är att bilen går ojämnt och rycker när du tar ut effekt. På en diesel däremot finns inte samma "det håller ett tag". Kommer du över kritiskt cylindertryck blir det sallad. Hål i kolven eller liknande är ofta det man hittar under huven.

På en diesel tillsätter man ofta för mycket diesel och låter den förbränna det den kan. Överskottet är svart rök. Vissa säger då att detta är "så det ska se ut" eller att det inte skadar, detta är fel! Sotet skadar motorn och framför allt, en motor som går som den ska sotar inte.

Ska man trimma är det alltid bäst att lägga det lilla extra och få det bästa. Man pressar saker bortom sin tänkta tollerans och då vill man veta att de som bestämmer vad som är ok och inte faktiskt vet vad de gör.

Turbocenter i Stockholm är en av dessa aktörer. Claus har hållit på med detta sen 90-talet och kan mjukvara. Han kommer aldrig att rekommendera en stor dump eller liknande tokigheter.

Det finns många exempel på tokigheter som även större aktörer likt de nämnda i tråden gjort. Bilar som gått för snålt och rasat efter några år. När du väljer aktör väljer du också en filosofi. Har kört en Saab med 2 mjukvaror från olika tillverkare och skillnaden är större än man tror. Vissa skickar in allt vrid direkt för att det skall kännas som det går fort, men detta sliter mer. Andra har mer linjär effekt och vridkurva och detta är mer skonsamt och trevligare att köra. Tester har visat att de ofta presterar samma tider och effekt...

Mjukvara ÄR ett träsk. Man måste veta en hel del för att välja rätt och alla ser lika bra ut på pappret. Ett modernt styrsystem växlar mellan många olika mappar av bränsle och tändning samtidigt och använder mer än en vida samma tidpunkt. Det är inte som på gamla Volvo 940 där du öser på bränsle och laddar det turbon orkar...

Referenser är det enda som fungerar...

Hagatorpet
2012-09-28, 19:22
När vi pratar boxar vet nog de flesta vid det här laget vad jag tycker om dessa. Skräckexempel finns bland de äldre boxarna där de ibland i det närmaste bestod av ett motstånd för att lura på mer diesel.

Laddtryckshöjning är det som ger mest när man trimmar, men är också det farligaste. Mer luft = mer kraft. Bränsle kan man ju tillsätta som man vill och tändkurva gör ju lite, men generellt är det inte mer än säg 10% ökning på bensinmotor med sådant chip. Laddtryck är det som ger effekt kort och gott.

På en bensinare är det mycket lägre förbränningstryck i cylindern än på en diesel och det finns lite skydd som spiksensorer bland annat som hjälper dig undan en katastrof om du laddar för mycket. Lurar du dessa brukar det hålla ett tag och är man vettig inser man att det inte känns rätt och ordnar något bättre trim. En klassiker är att bilen går ojämnt och rycker när du tar ut effekt. På en diesel däremot finns inte samma "det håller ett tag". Kommer du över kritiskt cylindertryck blir det sallad. Hål i kolven eller liknande är ofta det man hittar under huven.

På en diesel tillsätter man ofta för mycket diesel och låter den förbränna det den kan. Överskottet är svart rök. Vissa säger då att detta är "så det ska se ut" eller att det inte skadar, detta är fel! Sotet skadar motorn och framför allt, en motor som går som den ska sotar inte.

Ska man trimma är det alltid bäst att lägga det lilla extra och få det bästa. Man pressar saker bortom sin tänkta tollerans och då vill man veta att den som bestämmer vad som är ok och inte faktiskt vet vad de gör.

Turbocenter i Stockholm är en av dessa aktörer. Claus har hållit på med detta sen 90-talet och kan mjukvara. Han kommer aldrig att rekommendera en stor dump eller liknande tokigheter.

Det finns många exempel på tokigheter som även större aktörer likt de nämnda i tråden gjort. Bilar som gått för snålt och rasat efter några år. När du väljer aktör väljer du också en filosofi. Har kört en Saab med 2 mjukvaror från olika tillverkare och skillnaden är större än man tror. Vissa skickar in allt vrid direkt för att det skall kännas som det går fort, men detta sliter mer. Andra har mer linjär effekt och vridkurva och detta är mer skonsamt och trevligare att köra. Tester har visat att de ofta presterar samma tider och effekt...

Mjukvara ÄR ett träsk. Man måste veta en hel del för att välja rätt och alla ser lika bra ut på pappret. Ett modernt styrsystem växlar mellan många olika mappar av bränsle och tändning samtidigt och använder mer än en vida samma tidpunkt. Det är inte som på gamla Volvo 940 där du öser på bränsle och laddar det turbon orkar...

Referenser är det enda som fungerar...
och vad är bra då?

Stephand
2012-09-28, 19:48
Massor med text

Sant, fixa laddtryck och massor med hk kan jag göra på min garageuppfart, tex med en bleedventil, men hur länge det håller är ju en annan sak, spiksensorn räddar ingen modern motor när den går in är det i regel redan försent.

Har även pysslat med lustgas och det är faktiskt samma där man bör veta vad man håller på med, väldigt lätt att bränna hål i kolvar, i övrigt så bygger det på samma princip som en vanlig överladdad motor, luft och soppa i rätt kombo kanske lite OT.

Som sagt man bör förvissa sig om att den som gör programvaran eller boxen för den delen vet vad han gör.

Mange249
2012-09-28, 20:01
Lustgas är kul krydda på strippen och dyl. Läskigt att labba med dock då det ger så mycket på en gång. Svårt att " kliva på lite i taget":) Vad hade du kärra som du laddade med gas?

Spiksensorn hjälper till viss del, men då som ett av flera skydd. Lambda, tryckvakt och spiksensor ger ofta ett bra skydd tillsammans. Moderna styrsystem är ändå rätt vettiga. Men tappar du ex vis en spridare på 7000varv med fullt ladd hjälper inte mycket. Då är det sallad som gäller:(

Min första Saab hade dålig styrbox i början, så när laddet gick över 1,2 bar gick tryckvakten i, trots att den inte skulle det. Det blir som att köra i i en vägg. Först 270hk, sen tvärstopp. Ansiktet i ratten är ungefär det som händer. Jag behöver nog inte säga att första gången var lite obehaglig;)

Luc!fear
2012-09-29, 10:21
och vad är bra då?
DEt undrar jag också.
Är intresserad av någon som kan både VW, BMW diesel & nya MINI JCW.
Sen om jag köper någet eller inte få tiden utvisa...

Stephand
2012-09-29, 11:00
Lustgas är kul krydda på strippen och dyl. Läskigt att labba med dock då det ger så mycket på en gång. Svårt att " kliva på lite i taget":) Vad hade du kärra som du laddade med gas?

Spiksensorn hjälper till viss del, men då som ett av flera skydd. Lambda, tryckvakt och spiksensor ger ofta ett bra skydd tillsammans. Moderna styrsystem är ändå rätt vettiga. Men tappar du ex vis en spridare på 7000varv med fullt ladd hjälper inte mycket. Då är det sallad som gäller:(

Min första Saab hade dålig styrbox i början, så när laddet gick över 1,2 bar gick tryckvakten i, trots att den inte skulle det. Det blir som att köra i i en vägg. Först 270hk, sen tvärstopp. Ansiktet i ratten är ungefär det som händer. Jag behöver nog inte säga att första gången var lite obehaglig;)

Har provat i flera bilar, hårigast blev dock en Toyota MR2 Turbo gen2, dock endast våta system, tyvärr är ju inte rattlåsracing roligt i längden.

Hagatorpet
2012-09-29, 13:42
Har provat i flera bilar, hårigast blev dock en Toyota MR2 Turbo gen2, dock endast våta system, tyvärr är ju inte rattlåsracing roligt i längden.
Bara 1/4 engelsk mil (402,33 m) eller 1/8 engelsk mil (201,17 m) :)

Stephand
2012-09-29, 16:48
Bara 1/4 engelsk mil (402,33 m) eller 1/8 engelsk mil (201,17 m) :)

201 m har aldrig varit intressant, 60 fötterna står ju utskriften:D

Lite OT när vi ändå lämnat ämnet, den roligaste bilen jag ägt åkte i från evosar och Porschar helt orginal med endast 200hp, så hp är inte allt, låg vikt räcker långt, bilen var en Opel Speedster Turbo och den sprintade 0-100 på 4,3 sec och när det svängde var den ruggig.