handdator

Visa fullständig version : Friktionsdäck, RFT eller inte



Digitalis
2012-09-25, 09:27
Hej

Nu börjar det ju blir dags att kika på vinterdäck. Har fått lite dubbla budskap vad gäller RFT eller inte. Var i kontakt med en firma i Täby som menade på att jag MÅSTE ha RFT vinterdäck, annars kommer bilen bete sig konstigt på vägen, svampigt och ormigt.
Efter samtal med Bavaria trodde de inte riktigt på detta men kunde inte svara helt säkert på att så INTE var fallet, men han trodde att det skulle fungera bra utan RFT.

Det skiljer en jävla massa i pris på RFT och vanliga.

Hur har ni andra gjort? Kan man med gott samvete köra icke RFT med förhoppning om att man slipper punka då såklart.

/D

Digitalis
2012-09-25, 09:28
Glömde säga att jag har en Countryman SD. Ej fyrhjulsdriven.

Stephand
2012-09-25, 09:53
Firman som sa att du måste ha RFT däck pratar i nattmössan, snarare så att RFT däck får bilen att uppträda otrevligt, valde själv bort RFT däck när jag köpte ny bil nyligen, den kom då utrustad med en liten kompressor och punkaspray istället.
Min förra JCW R56 -10 hade RFT, och jag har bara dåliga erfarenheter, bullriga, hårda stommar som medför sämre vägkänsla och vibrationsbenägena.

Så skippa du RFT, finns flera trådar har som visar att jag inte är ensam om mina åsikter.

Digitalis
2012-09-25, 10:02
Kanon, RFT skiten ryker även till våren då. Låter som fan och är som du säger rikitigt kassa.

yonasu
2012-09-25, 11:28
om jag hade köpt en mini idag hade det första jag gjort vara att sälja bort RFTdäcken och byta mot lite schysstare tystare däck.

ipp
2012-09-25, 11:46
Åtminstine på 2011+ är RFT INTE standard. Man får med en pump som man kopplar i 12 voltsuttaget och en burk med tätningsspray, ett så kallat mobility kit. Vill man ha RFT måste man välja till det för en kostnad av 1000 kr och mobilty kitet ryker. JCW har RFT som standard medan på de andra modellerna är det ett tillval, vilket man kan tycka är konstigt med tanke på att JCW är den bil som folk i störst utsträckning köper för körkänslans skull.

Mange249
2012-09-25, 14:41
Som redan påpekats är runflat inge kul alls... Hade det i vintras och det blev en helt ny bil med vanliga däck:)

MrPlow
2012-10-03, 18:18
Enkel regel: Aldrig RFT!