handdator

Visa fullständig version : Rostfritt avgassystem EJ sport?



olaulla
2012-09-10, 19:55
Har fått hål i vad jag tror är ljuddämparen bak på min Mini Cooper -04. "Slutburken" har rostat sönder och den yttre plåten är i bitar. Dags för nytt avgassystem med andra ord!

- Finns det något rostfritt "vanligt" passande avgassystem?
(Dem rostfria jag har hittat är av sport-variant..)

Om ej rostfritt. - Tipsa gärna om var jag kan få tag på ett orginal avgassystem för ett bra pris!


Jag och min sambo vill ha vår bil så tyst som möjligt och behöver inget racerläte som ett sportavgas skulle ge!

Tack på förhand!

Flameboy
2012-09-10, 22:01
Kolla bildelsbasen.se

Edit: Lite utförligare svar: Rostfritt ger ju i sig ett lite maffigare ljud, så vill du inte ha mer ljud är det nog bäst att köpa original. Jag köpte JCW original rostfritt från Tyskland för runt 3k, men det låter en hel del mer än original. På tyska Ebay finns även billiga originaldämpare som jag tror lönar sig, trots svindlande frakt. Annars finns som sagt bildelsbasen.se, där du kan köpa system från skrotade R50.

olaulla
2012-09-24, 09:22
Tack för svar!

Ett rostfritt sportavgas jag hittat som jag läst gott om är varianten från Milltek, Kostar ca 4-5k att importera från England.
Någon som har erfarenhet av detta?

Är inte så känsliga egentligen, vi vill bara inte att hela staden ska höra när vi är ute och kör!
Och då vi redan tycker ljudnivån i kupén är ganska hög vill vi inte att det ska låta än mer när vi t ex kör i marschfart på motorvägen.

Ang orginal så verkar det dyrare än ett rostfritt sportavgas import och därför är jag tveksam hur jag ska göra. Ej hittat något begagnat.
BMW hävdade att man inte kan byta delar av avgas utan när något är trasigt på systemet (i detta fall troligen slutburken bak) så måsteHELA systemet bytas! Stämmer detta?

Tack på förhand!

Flameboy
2012-09-24, 10:52
Tack för svar!

Ett rostfritt sportavgas jag hittat som jag läst gott om är varianten från Milltek, Kostar ca 4-5k att importera från England.
Någon som har erfarenhet av detta?

Är inte så känsliga egentligen, vi vill bara inte att hela staden ska höra när vi är ute och kör!
Och då vi redan tycker ljudnivån i kupén är ganska hög vill vi inte att det ska låta än mer när vi t ex kör i marschfart på motorvägen.

Ang orginal så verkar det dyrare än ett rostfritt sportavgas import och därför är jag tveksam hur jag ska göra. Ej hittat något begagnat.
BMW hävdade att man inte kan byta delar av avgas utan när något är trasigt på systemet (i detta fall troligen slutburken bak) så måsteHELA systemet bytas! Stämmer detta?

Tack på förhand!

Allt går att byta, men vill du byta delar av avgassystemet blir det med hjälp av vinkelslip och svets. ;) Slutburken är notoriskt rostig på R50, det var därför jag bytte min. Många på forumet har bytt till Milltek, ingen har klagat. (Eller förresten, låg ett R53-system ute i Annonshörnan för nån tyckte det var för högljutt.) Men som sagt, det är smaksak. Bor du i Sthlm kan du få lyssna på mitt JCW...