handdator

Visa fullständig version : Lärdomar om byte av bromsklossar



esset
2012-09-07, 13:12
Har idag fått monterat nerdrevningen av kompressorn. 15% valde jag och det matar på fint. Köpte mitt på Britalian och hyrde avdragare. Tog verkstan 4 timmar utan bekymmer.

Dock bytte de bromsklossar bak (R53) och det var värre. I första rondellen trodde jag att det var nån som tutade på mig. Sen övergick det till att vid oväntade tillfällen låta som en kyrkorgel, mycket irriterande.

Det visade sig vara som så att i monteringssatsen för bromsklossar är det med en fjäder som man sätter på sist som är felkrökt och därför ligger emot navet och skapar helt ny och inte så skön musik. Så om ni pillar med detta själva kan ni spara tid på att kröka till fjädern så att den inte ligger emot. Dessa prylar kom inte från Britalian utan var Mekonomens egna, så se upp.

Nu ska det ut o gasas!

Trevlig helg

/Martin

Luc!fear
2012-09-07, 13:46
Hur kändes bilen efter nerdrevningen?
Tror det är fler än jag som är nyfiken här inne...

MicEE
2012-09-07, 17:49
Jag kan bara tala av egen erfarenhet. Köpte britalianracings "cooper s starter kit" med 15% pully och tändprylar.
Sjukt smidigt att montera (tog ca 1timme totalt) och jäklar vad det gjorde!
Det är som om hela kompressorregistret flyttats ner ca 2000 varv. Känns som om "kicken" kommer tidigare och är starkare. Bättre på lågvarv och galen på höga varv!

Helt klart en underbar uppgradering!

esset
2012-09-07, 18:31
Jag är helnöjd. Det drar ordentligt bättre från låga varv och låter bättre. Känns som att den är mycket piggare, men rent objektivt vet jag inte effekten eftersom verkstans bromsbänk är nere, men tänkte återkomma dit och se vad som hänt och om det kan vara poäng att se över luftfiltret som ett nästa steg.

Oavsett vad det rent objektivt ger är jag en barnsligt förtjust Minist och det är väl det man betalar för.Kan notera att det blivit fart på den där gula lampan i mitten och att jag har träningsvärk i smilbanden.

Luc!fear
2012-09-07, 19:22
Kul att höra...
Drive on guys, but think about the cops! (och säkerheten)

Ace
2012-09-08, 12:26
Är lite intesserad av vad nya spridare 380cc alt. 440cc skulle ge för skillnad. Har själv 15% pulley och tändkittet, öppet avskärmat luftfiler och JCW GP cat-back. Har läst att risker finns att motorn går lite snålt på bränsle med 340cc-spridare ocg 15% pulley. Nånn som vet?

P.S Krossade just 5000 inläggs-gränsen! Yhiiiiaaaaah! :) Och 4992 av inläggen är bara strunt! :)

Mange249
2012-09-08, 14:33
Du ska ju ha en programvara också ACE... En del säger att det går utan, men du får både bättre prestanda och säkerhet för motorn med rätt mjukvara.
Att det funkar bra utan programvara tror jag på den dagen jag ser en bromsning med bredbandslambda som visar att den inte går snålt.

Hagatorpet
2012-09-09, 19:54
Är lite intesserad av vad nya spridare 380cc alt. 440cc skulle ge för skillnad. Har själv 15% pulley och tändkittet, öppet avskärmat luftfiler och JCW GP cat-back. Har läst att risker finns att motorn går lite snålt på bränsle med 340cc-spridare ocg 15% pulley. Nånn som vet?

P.S Krossade just 5000 inläggs-gränsen! Yhiiiiaaaaah! :) Och 4992 av inläggen är bara strunt! :)
4998 :) Skulle det nog vara

mopack
2012-09-10, 06:45
Hejsan,

Vilken programvara menar ni när ni säger ACE? Ace Competition?

En annan fråga, vad kostar arbetet med att slänga i en 15% pulley på verkstad?

Tackar för svar,
Mvh / Alex

Mange249
2012-09-11, 19:26
När jag pratar om ACE menar jag användaren. Lohen har jag hört bra om, men har ingen egentlig erfarenhet av R53.

Ace
2012-09-11, 21:31
Hejsan,

Vilken programvara menar ni när ni säger ACE? Ace Competition?

En annan fråga, vad kostar arbetet med att slänga i en 15% pulley på verkstad?

Tackar för svar,
Mvh / Alex

Det är jag som är Ace! :)

Hur lång tid det tar att byta?
För en firma som gjort jobbet förrut bör dom fixa det på 3-4 timmmar.
Eller vad säger ni andra? Är jag ute och cyklar.
En snäll man vid namn Hans bytte min pulley på en kväll. Och då fikade vi också. :)

Ang.programvara så tar jag gärna emot bra tips.

mopack
2012-09-12, 06:43
Mange & Ace - Tack för förtydligande :)

Mvh / Alex