handdator

Visa fullständig version : Ett knakande ljud vid gaspådrag i framvagnen



mopack
2012-09-04, 13:06
Hejsan,

Har en 2003/2003 Mini Cooper S med runt 15k mil på mätaren. Vid vanlig körning så går bilen som en klocka. Dock om man skulle ge sig på ett kraftigt gaspådrag från stillstående så smäller det till i framvagen. Det konstiga är att det smäller bara till en gång, inte fler. Ljudet låter som ett högt knak eller som om ett stag med belastning kommer ur sin plats och sedan skjuts tillbaka. Jag har fått detta ljud någon enstaka gång vid backning, men 99% så är det vid hårdare gaspådrag. Det känns som om det kommer ifrån förrarens sida fram. Lite idér jag har funderat över är om det kanske vara Lower Control Arm bussningar? Kan det vara Lower Control Armen som är trassig kanske? Tycker att jag har kollat ifall motorkudden/bussningen läckt men det verkar den inte ha gjort. SKa man trycka allt man kan mot motorn och se om den rör sig? Har ni något annat tips på vad ni tror att det kan vara? Uppskattar all form av hjälp och tipps,

Mvh / Alex

mopack
2012-09-05, 13:38
Hej igen,

Ingen alls som har någon fundering alls på vad det kan vara? Tack på förhand för svar,
Mvh / Alex

mopack
2012-09-17, 13:29
Ok, min sista chansning, verkligen ingen som har någon ide alls?
Mvh / Alex

dvorak
2012-09-17, 16:25
Kolla infästningarna till krängningshämmarna. Fast då bör det även klonka när du svänger ibland.

De måste sitta snortajt, ett halvt varv räcker. Alltså inte glapp, utan bara att muttern lossnat lite.

Ta och känn på varje mutter/bult i framvagnen också, det kan räcka med att någon behöver tajtas åt ifall du har tur. Kolla även topplagrena/infästning till stötdämparna.

mopack
2012-09-18, 06:42
Kolla infästningarna till krängningshämmarna. Fast då bör det även klonka när du svänger ibland.

De måste sitta snortajt, ett halvt varv räcker. Alltså inte glapp, utan bara att muttern lossnat lite.

Ta och känn på varje mutter/bult i framvagnen också, det kan räcka med att någon behöver tajtas åt ifall du har tur. Kolla även topplagrena/infästning till stötdämparna.

Hej Peter,
Tack så mycket för svar. Ska lyfta upp bilen för att skruva lite undertill för att se vad som sitter åt, tack för tipset. Jag hade börjat misstänka ett tag att det kanske var motorbussningarna men jag knuffade/rykte lite i motorn och tyckte den satt fast rätt så bra. Det konstiga är att jag får ju bara ljuden/knaket en gång och alltid i första växeln under acceleration. Har bara hört ljudet någon enstaka gång när jag backat och vridit på hjulen. Tack än en gång för tipset, ska ta och kolla det. Om någon annan också har tips så berätta/skriv gärna,

Mvh / Alex

dvorak
2012-09-18, 08:31
Tänk också på att det krävs ett väldigt litet glapp för att det ska låta.

Du orkar aldrig känna det själv genom att rubba på sakerna förhand. Du måste in med en nyckel och vrida, kraften är så mycket högre vid körning än vad du orkar dra med din kropp.

Kolla även drivaxeln in i hubben, där kan det rosta och bli ett litet glapp. Jag hade det vid gaspådrag och fixade med stor momentnyckel. Ska du kolla axeln så bör du ha en momentnyckel, det är mycket kraft på den muttern. Mycket mer än vad man tror, och bilen måste stå på backen.

Flameboy
2012-09-18, 20:48
Jag har Proflex-motorfästesbussningar som bara ligger om du tänker byta...

mopack
2012-09-21, 07:10
Hej Peter och tack för tipsen. Ska in och vrida i framvagnen till helgen och se om jag hittar någon bult eller liknanade som sitter löst. Jag märkte det igen igår när jag backade ut samtidigt som jag svängde åt höger. Jag har bestämt mig att ljudet kommer från föraren sida fram.

Ante - Tackar, ska kolla upp vad problemet är. Om jag är i behov av motorfästebussningarna så hojtar jag till :)

Tack än en gång till er båda,

Mvh / Alex

mikecab
2012-09-21, 19:35
Jag hade samma på min 07 r56 när jag köpte den höll på att bli tokig.
Drog allt jag hitta i framvagnen men det knäppte ändå vid start sen drog jag allt jag hitta när man öppnar motorhuven runt lyktor osv och då blev det tyst
Lycka till
Mike

mopack
2012-09-24, 07:33
Mikecab - Tack för svar. Var det någon bult där någonstans som du drog åt eller vart det kablage?

Jag har kollat en hel del bultar (det man kom åt med en lite domkraft), men hittade inget än. Får kanske åka in och hyra en lift på någon mack för att komma åt lite bättre. Kan man se på något tydligt sätt om länkarmsbussningarna är trasiga? Hur der man om motorkuddarna är dåliga då jag inte (tror iallafall) har oljefyllda?

Tackar för svar,

Mvh / Alex

mikecab
2012-09-27, 15:24
Jag hade samma på min 07 r56 när jag köpte den höll på att bli tokig.
Drog allt jag hitta i framvagnen men det knäppte ändå vid start sen drog jag allt jag hitta när man öppnar motorhuven runt lyktor osv och då blev det tyst
Lycka till
Mike

Jag drog alla förstyvnings stag under huven som har m10 skalle sen drog jag alla plast detaljer osv allt som hade skruv eller mutter!
Det ända som återstår på min är något slammer i instrument panelen typ en lös kabel som klapprar ibland!
Mike

mopack
2012-10-01, 07:08
Hej Mike,

Tack för tippsen. Jag har kollat lite under huven men inte sett/kännt någon bult som varit lös där. Jag tror att det är en drivknut eller liknande på min som det börjar bli dags att byta. Får helt enkelt ta mig in till BMW/MINI ÅF och få detta problemet löst då jag börjar tappa ideer på vad annars det kan vara. Tack för alla tipps,

Mvh / Alex