handdator

Visa fullständig version : Färgskillnader i lacken!



Nina
2012-09-04, 08:01
Jag har haft bilen i två års tid nu, putsat och stått i. Inte förrän NU, i dag 4/9 2012 upptäcker jag att scoopet har en helt annan svart kulör än övriga bilen!! Har jag varit blind under de här två åren?? Tycker jag borde ha noterat det precis som med bonnet stripen på huven, de har en helt annan svart kulör än bilen i övrigt och det såg jag direkt.

Att scoopet skulle skilja sig i nyans och kulör mot övriga bilen var föga förvånande. Nån fler som upptäckt färgskillnaden på sina svarta bilar? Eller hos övriga färger?

10179

Nina
2012-09-04, 14:49
Ingen?

Minid
2012-09-04, 15:00
inte sett något på min svarta, tyvärr !

Men finns det ingen garanti för det eller har det runnit ut under de 2 åren?

Nina
2012-09-04, 17:21
Tror Midnight Black Metallic kom just då när bilen byggdes (aug 2010), kan hända då att scoopen inte hunnit lackas i samma färg och så tog man vad som fanns på hyllan som då är i en annan sorts svart kulör, lite mer röd/brun i tonen är scoopets lack än den lack som är på bilen vilken är mer blåaktig i nyansen. Jag är f.d. offsettryckare och jobbade mycket med att blanda färger dagarna i ända och ser direkt skillnaden om en färg inte stämmer (som alla som fått nya dörrar eller flyglar, givetvis är de bra omlackade men jag ser skillnad direkt). Nu var det en sån markant skillnad när solen sken på bilen i morse, jag har inte sett det där förut trots solsken men det beror nog på hur solen ligger mot bilen. Nu var det morgonsol i ett lägre läge på himlen än mitt på da'n.
Tror för övrigt inte att garantin skulle täcka en sån här sak, jag har 13 dar kvar på garantin i och för sig men inget jag tänker åberopa, garantin hinner gå ut innan nån ens hunnit se på skillnaden.

Vad heter din lack? Är det Midnight Black Metallic?

Minid
2012-09-04, 23:50
Precis, midnight black metallic! ;)

Är det inget du störs på så..

Stephand
2012-09-05, 18:31
Snarare så att plastdetaljer lackeras hos underleverantören, och det är mer regel en undantag att färgen skiljer något trots samma kod, så är det på de flesta seriebyggda bilar.
Titta på övriga plastdetaljer, det kan säkert finnas avikelser även där, ser detta på de flesta bilar i trafiken, titta på en röd volvo nästa gång du ser en, kofångarsköldarna brukar nästan dra åt brandgult.
Miljöskadad efter 15år i bilindustrin. :p

Nina
2012-09-05, 18:50
Jo, plast och metall brukar skilja sig lite om man kikar noga. Det är nog som du säger Stephand, att scoopet är lackat hos underleverantören. Dessutom brukar lack skilja sig om scoopet är lackat en längre tid före bilen lackades, då skiljer sig färgen just för att det är hos en annan och vid annat tillfälle samt lacken är äldre. Spelar ingen roll om bilen skulle hamna i samma lackbox, med samma färgkod och blandning så skulle det skilja sig mellan gamla lacken och den nya. Väder och vind gör sitt på lacker.
Äsch den får vara så här, skulle jag få för mig att sälja den får solen stå mitt uppe på himlen eller så får det vara kväll he he. ;)

Nina
2012-09-05, 18:52
Apropå färger: om jag får ta ett (OT) fruktansvärt svårt exempel från när jag jobbade som tryckare så fick jag ett solgult pappersprov i handen och färgen skulle ha O'Boy mjölkchoklad-brunt. Kunden ville ha samma chokladfärg på ett knallgult papper, inte ett dugg det lättaste att blanda till. Jag stod under minst fyra timmar och blandade och blandade tills färgen stod ut genom öronen. Till slut fick jag till färgen och tryckte upp brevpappren åt kunden. Men snart återkom kunden med nytt ANNAT färgprov som inte alls stämde med föregående färgprov och ville ha omtryck. Gratis.
Det tog hus i helv... och jag gick till chefen och påpekade tidigare färgprov, mitt tryck och kundens nya färgprov med krav på omtryck. Kunden fick betala för ny upplaga då det faktiskt handlade om ny färg då det nya färgprovet inte alls stämde med tidigare önskemål och beställning… ;)