handdator

Visa fullständig version : Min AC går inte igång



stefan
2012-08-23, 21:25
Jag har problem med ACn på min 2002 MC. När jag trycker på AC-knappen tänds inte den gröna lampan, och ACn går inte igång. Vad kan vara fel?

Bakgrunden är lång och strulig, så här kommer en sammanfattning: I påskas läckte det in vatten genom vindrutan som orsakade en kortslutning i säkringsboxen. Allt elektriskt upphörde att fungera då. Bilen bärgades till Verkstad A (spelar ingen roll vilken verkstad det var) som efter sex veckor ringer och meddelar att bilen är klar. När jag hämtar bilen går den inte att låsa upp. Kundmottagaren ber då om ursäkt och berättar att de glömt meddela mig att alla lås behöver bytas ut. Efter ytterligare två veckor får jag ett nytt samtal att bilen är klar att hämtas. Glad i hågen kör jag hemåt, men upptäcker snart att varken halvljusautomatiken eller ACn fungerar. Jag ringer då till Verkstad A och ifrågasätter deras kvalitetssäkringssystem, och undrar om de över huvud taget bryr sig om sina kunder. Svaret är att de bara löser de problem kunden sagt till om. Att jag sagt att allt elektriskt inte fungerade var tydligen inte tillräckligt, jag förväntades tydligen lämna en specifikation på bilens alla elektriska funktioner. De svarade också att de gärna kunde laga ljuset och ACn, men då till en ytterligare kostnad.

Nåja, eftersom jag på ett odiplomatiskt sätt bett Verkstad A att ta sig ditåt solen inte skiner tog jag bilen till Verkstad B för att lösa de två återstående problemen. De har fått igång halvljuset men inte ACn. Ingenting händer när man trycker på knappen på intrumentbrädan. Den gröna lampan tänds inte... Alla säkringar och reläer tycks vara OK, ACn går när man kopplar ström till den direkt, knappen (hela kontrollpanelen) har de provat att byta utan resultat, trycket i ACn är OK, inga felkoder syns. Ett mysterium helt enkelt. Någon som har någon idé om vad som kan vara problemet?

Tack på förhand / Stefan

Kaktus Galaxus
2012-08-24, 05:16
Det är inte själva AC-knappen (strömbrytaren?) i sig som är trasig då?

Scooper
2012-08-24, 21:53
De hade ju testat att byta helakontrollpanelen, utan att knappen lyser, så felet är nog inte där...
När du säger att AC:n går när man kopplar ström till den, då är det väl fläkten bakom kylaren du menar?
För kompressorn har ju en släpkoppling som slår till när den skall aktiveras, och det görs ju bara om ett antal kriterier stämmer?

Jag skulle bege mig till nån som kan läsa ut felkoder ur din bil.
Tyvärr bor jag lite för långt ifrån dig för att kunna hjälpa dig... :(