handdator

Visa fullständig version : Slitagevarnare bromsbelägg. Permanentfel. Hjälp.



mr_rockster
2012-08-22, 21:38
Tjenare!

Har fått bromsbeläggen + slitagevarnarna bytta på en mindre verkstad på min Mini Cooper Clubman R55.

När vi sedan skulle nolla serviceindikeringen m.h.a. serviceinstrumentet så står det "permanentfel" och går inte att nolla. Vi funderade på om det var den nya varnaren som var dålig och tog den gamla och klippte bort själva "sensorn" och kopplade ihop trådarna så att kretsen blev sluten, det blev ändå ingen ändring, borde man inte kunna göra så för att släcka lampan? Har även provat att nolla genom bilens färddator, dock utan resultat.

Någon har har tips? Kan man inte tvinna ihop tåtarna på den gamla så kretsen blir sluten och den tror att det sitter nya belägg?

Tusen tack på förhand för alla bra svar ;)

MVH

Johan

Hagatorpet
2012-08-22, 22:06
gjorde du så här?
http://www.youtube.com/watch?v=5FwJz2KSD4M
Starta bilen och tryck på knapparna som i filmen på youtobe
fick länkarna av Noel i går och har precis giort det på min bil efter ha bytt bromsbelägg

mr_rockster
2012-08-23, 05:54
Testat det med :(

mr_rockster
2012-08-23, 19:35
Inga mer förslag? Ska det inte gå att "koppla ihop" tåtarna om man klipper bort själva varnaren och sedan släcka lampan?

MVH

J

Mange249
2012-08-24, 10:17
Jag har klippt varnare och min lampa går inte att släcka enligt youtubegiden. Jag hade trott att det skulle fungera att köra utan slitagevarnare, minns att jag läst det någonstans. Att köra med en varningslampa som lyser konstant känns dock inte rätt, så på något sätt måste man ju lösa detta. Får om inget annat dyker upp sätta dit en ny slitagevarnare och se om det då går att nolla serviceindikeringen.

Hobbe
2012-08-24, 12:51
Att köra utan har jag fått tillsagt fungerar inte.
Däremot fungerar det utmärkt att plocka bort sensorn med sladd från bromsbelägget, och snurra fast sladden runt stötdämparen.

Uffe Bergqvist
2015-03-01, 21:13
Hej! Detta är mitt första inlägg här! :-)
Provade länken här ovan men det fungerade inte på vår Clubman D 2012. Däremot hittade jag en annan youtubelänk som släckte bromsvarningslampan: https://www.youtube.com/watch?v=aKnLvitsXzs
Men det står fortfarande -310 km på service för bromsbelägg kvar. Vi hade inne bilen på service för 1 månad sedan, och 1500 km, och då var det 5 mm kvar på beläggen!

Hagatorpet
2015-03-02, 08:19
är det för bromsarna servicen indikeras för?

Uffe Bergqvist
2015-03-02, 10:26
Ja. Och tyvärr varade inte "fixet" så länge... Lampan (bromsvarningssymbolen) tändes när vi började köra idag. Det verkar ju helt orimligt att det skulle slitits ner till slitagevarningskontakten på 120 mil!

Hagatorpet
2015-03-02, 11:15
Kolla bromsbeläggen för säkerhets skull
Jag bytte på min 20/9 och dom nya är redan slut
Det konstiga med mina är att det bara är dom inre på bägge bak som slitits fast oken går lätt och inte släpar, handbromsen ligger inte på heller
Skall byta dom ikväll och se om det löser problemet, för mig...

Uffe Bergqvist
2015-03-02, 11:47
Jag tänkte också byta själv när det blir dax, men man måste väl ändå in till en verkstad och nolla servicedatorn?

Hagatorpet
2015-03-02, 13:15
Jag tänkte också byta själv när det blir dax, men man måste väl ändå in till en verkstad och nolla servicedatorn?

Det går att nolla själv,
http://www.youtube.com/watch?v=5FwJz2KSD4M