handdator

Visa fullständig version : Ny medlem, Råd om köp av mini



zippo_
2012-08-18, 15:29
Tjenare, jag har fått upp mina ögon på en Mini efter att jag kollat mycket på golf gti innan.
Just denna Minin är en JCW kittad och här är länken:
http://www.blocket.se/goteborg/Mini_Cooper_S__John_Cooper_Works__AUX_USB_42004655 .htm?ca=15&w=1

Var och provsatt och kollade på den idag och tyckte allt kändes väldigt bra.

Det är jag och min sambo som ska bruka den och kommer mest köra stadstrafik och några långturer(30-50mil)

Så det jag undrar över är, hur funkar minin i dom här situationerna och hur är den att köra lite längre ?(ska provköras på måndag så kanske får svar på det då.)

Sen vill jag även ha lite åsikter om bilen är värd dom pengarna och vad man ska kolla efter noggrant på just dom här bilarna.

Tacksam för all hjälp och får hoppas man blir en mini förare snart :cool:

Mvh Samuel

Björn P
2012-08-18, 17:24
Häftig bil! Men det är väl ingen JCW utan "bara" en Cooper S. Med eftermonterat JCW-aerokit (och ev med JCW steg 1 kit för motorn - men det går ju inte att se på bilderna - man ser bara att det är annat utblås bak).

zippo_
2012-08-18, 20:31
Jo precis det stämmer, därför jag undrade lite över priset och om det går att hitta något bättre en det för dom pengarna :)

Om man kollar på blocket verkar det vara rätt bra pris med den utrustningen, miltal osv..

Luc!fear
2012-08-19, 06:23
Att köra "långt" är inga problem, i alla fall inte för mig.
Jag hade en -05 som vi körde till MINI United, Silverstone England 2009.
I år körde vi i en Countryman till MINI United, Paul Ricards Racetrack, fast den är nog lite bekvämare trots att jag har sportfjädring på den också.
Ang. om det är en äkta "John Coooer Works" så försök ta reda på reg.nummer & gå in på www.transportstyrelsen.se (http://www.transportstyrelsen.se) , där kan du får veta hur många hästar bilen har & om den är importerad eller svensksåld.
En äkta JCW skall ha ca: 198-211Hk
Lycka till med ditt MINI köp & välkommen hit.

MadeleineO
2012-08-19, 13:18
Tycker också MINIn funkar fint för längre körning, åtminstone så länge man bara är 2 vuxna. 3 går med, men det blir lite trångt. Det enda jag kan anmärka på är att den blir bullrig på grövre underlag på motorväg i kombo med run flat-däck. Rätt enkelt att leva med med en så kul och cool bil :)

zippo_
2012-08-19, 15:53
Japp, ska fråga efter reg nr imorgon och kolla upp det..

Tack för alla svar :)

Mvh Samuel

zippo_
2012-08-21, 16:29
Sådär, var och provkörde den igår och både jag och sambon älskade den.

Men det kvarstår lite frågetecken. Fick regnr och frågade även lite om bilen.

Det är en tyskland import. Importerades av dom som säljer den nu, när dom fick den till Sverige kokade motorn pga en kylarslang som gått sönder.
Dom bytte då ut motorn mot en annan nyrenoverad motor via försäkringsbolaget och det var en mekonomen verkstad som gjorde detta.(finns kvitto på allt).

Bilen är jcw kittad och har 191 hästar om man kollar upp bilen.
Så vad tror ni om detta ? Fortfarande bra pris på den ?

Mvh Samuel

Steampacket
2012-08-21, 18:30
Jag hade tittat närmare på den här istället. 30.000 extra men är en 2011, svensk såld och original. 184hk men det räcker mer an nog. Man kan nog prutar ner lite till eftersom det finns många Coopers till salu. Ska du har bilen till stadskörning och längre turer ibland behöver man inte JCW lull lull egentligen, bilen ger hur mycket som helst körglädje ändå.

Man vet inte hur bilen du berättar om har blivit behandlat tidigare i Tyskland, låter skumt kylslangen gick sönder och att motorn kokade på vägen hit till Sverige.

http://www.blocket.se/goteborg/Mini_Cooper_S__Nyskick_40901428.htm?ca=15&w=1

Själv har jag min Cooper S '04 i nästan ett år och är helt nöjd med den. Funkar bra på långresor och stan.

zippo_
2012-08-21, 23:07
Tjena tjena, jo blir nog inget köp av den då det är för mycket osäkert.

Frågade även om det finns papper och historik från Tyskland, men han trodde ej det.

Och ang den du länka så är vi ute efter att köpa hos en firma med garanti och sådant, så vi får leta vidare och vänta på att ett bra objekt kommer ut.

http://www.miniclub.se/showthread.php?11610-S-MINI-Cooper-S-07 denna ser ju väldigt intressant ut annars, vad tror ni om den ? :)

Mvh Samuel :)

Kongo
2012-08-22, 16:11
Har JCW-trimmet flyttats över till utbytesmotorn?

Högst personligt men jag tycker stolarna är kassa funkar kortare turer men inte längre

Steampacket
2012-08-22, 18:17
Ok, tycker själv det är viktigt med dokumentation. Jag letade 4-5 månader innan jag slog till och tog tåget från Lund till Kalmar för att kolla Coopern S som jag köpte. Minin du hänvisade till verkar helt ok, full dokumentation, välvårdad, medlem på forumet, etc.