handdator

Visa fullständig version : Front/bak kanals byte för bättre ljud



Minid
2012-08-16, 10:48
Filip berättade på träffen hos hagatorpet att man kunde byta kablarna för front högtalaren med de bakre högtalarna för att få bättre ljud.

Nu satt jag och läste igenom tråden på NAM http://www.northamericanmotoring.com/forums/how-to/151132-audio-navigation-front-rear-channel-swap.html

och det verkar som att det funkar och detta bra, nu är frågan om någon här har provat ?

Jag är sugen på att testa för att få bättre ljud, framförallt mera bas. Men har tummen mitt i handen när det gäller kablar i bil, kanske någon här har mer erfarenhet av detta som inte tycker det verkar särskilt svårt eller kan ge mig en beskrivning på hur man gör. Min kunskap om sladdar är som en 7årings.

MicEE
2012-08-16, 11:27
Gäller detta bara R56?
Har en R53 som hade behövt bättre ljud

Minid
2012-08-16, 15:44
Vet faktiskt inte , bilderna och bilarna som användes i tråden ovan var r56 , men kan tänka mig att det kanske finns något liknande ?

Mange249
2012-08-16, 18:28
Nu tar vi det från början så alla är med:)

På instegsmodellen av Audiosystemet för R56 har bakhögtalarna delats av så de inte spelar bas. Den enda anledningen jag hört är att de annars skulle närma sig de andra ljudpaketen för mycket. Att skifta kablarna gör att bakhögtalarna spelar bas i stället för de främre. Detta låter bättre, då de bakre högtalarna är större.

Nu låter ju inte grundpaketet något vidare, men tyvärr gör inte de dyrare det heller.

På Min MINI är framhögtalarna bytta mot JL Kit-högtalare med 6,5 nere i dörren och mellan+ diskant i det mindre uttaget lite längre upp. Detta låter faktiskt bra och är kopplat på orginalenheten. Jag blev förvånad hur mycket det gav när jag jämförde mot en annan MINI med samma paket.

Jag tror personligen att detta är den billiga lösningen till OK ljud i en MINI. Baslåda är nästa steg, men är lite mer jobb. Jag kikar på JLs slimmade 12" element som man kan bygga in i en liten låda som knappt tar plats i bagagen:) Gör jag detta kopplar jag ur de bakre högtalarna alternativt byter ut de mot nått bättre, då de låter kornigt och skämmer ljudet i dagsläget.

Jag gillar Infinity både hemma och bilen, men även JBL har visat sig ha en hel del att komma med. Bland annat deras klassiska 6:9or är riktigt prisvärda. JL som följde med i min bil är lite dyra, men visst är de också bra. När det gäller HU för er som bygger på äldre generationen är det Pioneer som gäller för mig. Har pröva en del genom åren, men de är prisvärda och håller bra. Många tror att det är sak samma vilket märke man väljer, men det gör stor skillnad.

När ni funderar på att byta ut saker i ljudsystemet, sätt upp en budget och ta det hela därifrån. Det är annars lätt att råka köpa på sig något som är bra, men inte gav mesta möjliga ur det befintliga systemet.

Minid
2012-08-16, 20:52
Jag har navin i bilen, och då mellan steget av ljudet ( eller ?)
Skulle jag kunna köpa ett par större högtalare , ( och i så fall hur starka?) och koppla in via " plug and play" eller måste jag löda kablar ?

Flameboy
2012-08-16, 23:27
Här vet jag en del om R50/53, men då det gäller R56 ska jag inte gå OT... vilket jag visst just gjorde.

Scooper
2012-08-17, 13:02
Flameboy: Kan du hänvisa till nåt inlägg du redan gjort i ämnet, eller du kanske kan skapa en ny!
Har själv en R53 med H/K systemet, och är intresserad av mer info :)

MicEE
2012-08-17, 13:29
Jag har försökt att googla efter mer info men hittar Inget jag heller tyvärr:;

Flameboy
2012-08-17, 14:02
Flameboy: Kan du hänvisa till nåt inlägg du redan gjort i ämnet, eller du kanske kan skapa en ny!
Har själv en R53 med H/K systemet, och är intresserad av mer info :)

Den här tråden hjälpte mig: http://www.miniclub.se/showthread.php?10550-Lite-tips-om-du-vill-g%F6ra-n%E5got-%E5t-den-s.k.-HiFi-anl%E4ggningen-i-Mini-generation-tv%E5.&highlight=infinity+reference

Sen har jag en tråd om Head Units, men kom inte fram så mycket nyttigt där... PM:a och fråga så ska jag försöka svara. Jag har dock inget H/K, och där skiljer det en del. Dessutom finns det massor med elgurus på forumet, och det kan jag inte kalla mig...

Första tipset dock: Börja med att byta HU (stereon)! Den är rätt klen, märkte jag när jag satte i min eftermarknads. Bilder på detta finns i min biltråd.

MicEE
2012-08-17, 18:15
Jag har bytt högtalare fram på min R53 men saknar ändå massa ljud.
Låter riktigt dåligt faktiskt, basen från original 6x9 är hemsk!
Verkar även som att framhögtalarna är delade vid basen för de spelar ingen bas alls framifrån.,,

Flameboy
2012-08-17, 21:14
Jag har bytt högtalare fram på min R53 men saknar ändå massa ljud.
Låter riktigt dåligt faktiskt, basen från original 6x9 är hemsk!
Verkar även som att framhögtalarna är delade vid basen för de spelar ingen bas alls framifrån.,,

Använde du originalkablar till tweeter och diskant? Det är delningsfiltret man betalar för... Men bakhögtalarna bör bytas om man byter fram. Men igen, byt HU först!

MicEE
2012-08-18, 05:11
Nopp, körde kabeln som gick till basen till delningsfiltret och sedan till respektive högtalare.
Grejen är att jag helst inte vill byta HU.
Gillar när det ser original ut så det känns som en sista utväg.
Speciellt tråkigt när jag dessutom monterade AUX alldeles nyligen:)
Vart hittar man monteringsramen för en eftermarknads HU?

Flameboy
2012-08-18, 08:29
Nu börjar det lukta trådkap, men allt du behöver finns på engelska ebay. Och troligen på välsorterade bilstereobutiker.