handdator

Visa fullständig version : Hur mycket bättre/roligare är en S?



Minid
2012-08-06, 00:29
Idag kör jag en diesel, har aldri prOvat en S men är lite sugen på det.

Hur mycket gör S,et?

Är det någon mer skillnad än motorn på en s gentemot dieseln?

Stephand
2012-08-06, 10:54
Har aldrig kört en S, gick från D till Works och nu SD, D modellen var rena sömpillret så en S går nog inte att jämföra på samma vecka, SD:n däremot var något helt annat en D modellen, saknar dock Worksen ibland så risken är stor att det blir en sådan i framtiden igen , En S kan aldrig vara fel om du tröttnat på snålmotorn men vill du ändå köra på brännolja prova en SD för där är skillnaden klart mindre, lite optimering så är du nog förbi S:en i prestanda.

Minid
2012-08-06, 15:02
Okej !

Jag tyckte att bytet från min Saab ( bensinare ) till coopern var ett byte i sportbilsklass ;) men nu känns det lite slöare igen.

Kan en sd klara sig undan som miljö bil?

Luc!fear
2012-08-06, 16:21
... Kan en sd klara sig undan som miljö bil?
Ja det kan den i nästan alla modellvarianter utom Countryman.
En Countryman med manuell låda & 2-hjulsdrift ligger på 122gram så den ramlar över gränsen precis.
Lägger man sen till Automat = 150gr
All4 & manuell 130gr & Automat & All4 = 160gr
Alla siffror från en katalog jag har här hemma.

Jonas m
2012-08-06, 16:37
Jag har själv en SD med lite mer pulver under huven, 185 hk/410nm. Inte dåligt för en miljöbil :-) Den är riktigt rolig att köra, framför allt när man kommer upp på 2000 v/m. Men fast att den är snabbare än en vanlig S , så drar den bara 0,55/mil. Sen är det den ända mini med en 2.0 motor och inte 1.6. Har en "traktor" också, countyman D all4. Tyvärr fanns det inte SD när jag köpte den. Men när det är dags att byta tjänstebilen så blir det en countryman SD all4.

Minid
2012-08-06, 17:03
Tack för siffrorna lucifer!

Jonas är 2.0 motorn specifik för clubman , ? 185 hk, standard?

Jonas m
2012-08-06, 17:14
Nä och nä alla SD har 2.0 motor men standard är 143 hk. Har chip ifrån DTUK som gör att jag idag har 185/410

Minid
2012-08-06, 17:56
Okej ;) tyckte det lät högt !
Får ta mig till mini i provköra , tack för alla svar!

Mange249
2012-08-06, 18:03
Jag tycker att du skall provköra en S, då det är ett annat paket som helhet. Motorn måste varvas för att ge effekt och stärker intrycket av busbil. Vill man en lugnare bil är SDn perfekt. Det säger jag utan att ha kört en, men dieselkaraktären brukar te sig som sådan...

ola
2012-08-06, 18:30
finns två olika såg jag ; DTUK CRD och DTUK CRD-T - T ger 5 hk mer och lite mer vrid - men vad betyder CRD-T? var det svårt att montera?


Nä och nä alla SD har 2.0 motor men standard är 143 hk. Har chip ifrån DTUK som gör att jag idag har 185/410

Minid
2012-08-06, 18:30
Jag tycker att du skall provköra en S,
Jag får ta o göra det , har varit sugen men när jag skulle köpa bil var dieseln ett måste pga av jag då pendlade så mycket.

Du får lägga upp lite bilder på bilen mange, jag är mer än nyfiken , ser ball ut på bilden ;)

Minid
2012-08-06, 18:31
finns två olika såg jag ; DTUK CRD och DTUK CRD-T - T ger 5 hk mer och lite mer vrid - men vad betyder CRD-T? var det svårt att montera?

såg också detta, stage 2, är det för modellerna efter 2010?

Panerai
2012-08-06, 19:22
Mkt kommer ner till föraren av bilen. Jag fick ett spontanrejs mot en Cooper S från Årsta tunneln till Liljeholmskajen. Han kom inte ifrån mig (Vtech optimerad Cooper D med 215/35R18 däck). När jag haft bilen på Service och verkstaden varit en vettig plats (Förenade bil och Bilia group Göteborg) så har jag lånat en S oftast. Ja den låter mycket roligare och ja det är roligare att varva ut motorn. MEN det är fortfarande ingen Ferrari, inte ens en Porsche :)

För min del så känns merkostnaden som en S innebär i jämförelse med min Optimerade D helt enkelt inte rättfärdigad. En kass förare i en S kommer inte ifrån en bättre förare i en optimerad D.

Finns ett skönt klipp av Erik när han är nere på Gröna helvetet i Tyskland och plågar sin Clubman D (http://www.youtube.com/watch?v=O7gy0ciCUzg&feature=player_detailpage#t=220s)

Nästa bil jag köper blir något av modell väldigt roligt och då är det inte 200hk utan rätt sida av 400hk (1M eller liknande) :)

Vad jag försöker säga med denna "wall of text" är att ett chip i en Dooper gör att bilen är "rapp" istället för en slö lastbil. Att byta från en D till en S och förvänta sig mirakel är en överdrift (i mina ögon och enligt mina preferenser) :)

Flame on

Luc!fear
2012-08-06, 19:23
Nä och nä alla SD har 2.0 motor men standard är 143 hk. Har chip ifrån DTUK som gör att jag idag har 185/410
Har en Countryman SD All4 automat & funderar just på det chippet men har inte kommit till skott ännu.
PM:a mig gärna med all info & lite mer om hur det var att montera, bränsleförbrukning före / efter o.s.v.
Kommer att köpa en Clubman senare i år, her ej bestäm mig om det skall bli en SD till eller en JCW, avvaktar just nu då jag vill ha mer info om JCW som för tillfälligt väntar på en ny motor & som därför inte går att beställa.
Hade en JCW -05:a tidigare & saknar en del av det som talas om i denna tråd, annars har det lutat åt SD även i denna bil.
Men då jag har en MINI så är det inte så bråttom & JCW´n släpps i slutet av september vad jag hört just nu.

Jonas m
2012-08-06, 19:38
Om du inte provkört en så kan det vara lite svårt att ut tala sig om SD motorn ;-)
Jag tycker att du skall provköra en S, då det är ett annat paket som helhet. Motorn måste varvas för att ge effekt och stärker intrycket av busbil. Vill man en lugnare bil är SDn perfekt. Det säger jag utan att ha kört en, men dieselkaraktären brukar te sig som sådan...

Jonas m
2012-08-06, 19:50
Det tar ca 5 minuter att montera det. Sen kan man ställa in det på fyra olika program, där effekten kommer på olika vis. ( kurvor på detta följde med) S
Man kan även ändra effekten med 10,20 eller 30% upp eller ner. Har nu kört ca 300 mil med chip och inte haft några varningar från bilen. När jag fick det provade jag att öka med 10% men då varnade bilen efter ett par mil. Men gud vad den stack iväg. Sen har jag chip eller rättare sagt hade chip i min countryman D från dieselkraft. Men som sagt det har jag inte längre, fick för många varningar. Sen är DTUK chip billigare att köpas.

Mange249
2012-08-06, 19:56
Om du inte provkört en så kan det vara lite svårt att ut tala sig om SD motorn ;-)

Nja, efter att ha ägt 13 bilar och kört över 100 har man ju snappat upp en del om olika motorers karaktärer generellt. Jag har också kört 118d och 120d vilka delar grundmotor med SDn:)

Jag är dock sugen på att köra en SD för att se hur pass bra motorn gör sig i den bilen. Det har jag ju nämligen inte koll på:)
Att ha diesel, gärna med automat i en vardagsbil är perfekt. Bilar upplevs ofta lugnare med diesel pga det lägre varvtalet och den karaktär som kommer med dieselns förbränningshastighet.

Mange249
2012-08-06, 20:00
Du får lägga upp lite bilder på bilen mange, jag är mer än nyfiken , ser ball ut på bilden ;)
Tack! Ska fixa det och få upp en projekttråd. Där kommer jag beskriva hur jag ska göra för att inte få stryk av Chippade Dieslar;)

Minid
2012-08-06, 20:47
Panerai , hur mycket hk har du i din efter vtech?


Vilken av dessa ska jag ha ?

Vad är skillnaden förutom kraften? Hur mycket kan 20hk göra i min cooper d?

http://www.diesel-performance.co.uk/vehicle-mini_cooper_d-1.6-112-ps-(2010-)

http://www.diesel-performance.co.uk/vehicle-mini_cooper_d-1.6-112-ps-stage-2-(crd-t)

MicEE
2012-08-06, 21:24
Känns som om alla jämför optimerade dieslar mot standard S. Kanske standard mot standard och optimerat mot optimerat?
En optimerad D kanske inte har så mycket mot en optimerad S?

Flameboy
2012-08-06, 22:10
Jag kan säga att om jag köpt idag hade jag köpt överladdad bensinare, trots försäkring och soppakostnader...

Hagatorpet
2012-08-06, 22:49
den stora skillnaden är väl att en optimerad D
går nästan lika bra som en standard S
men är betydligt billigare att köra och äga

Minid
2012-08-06, 23:29
men är betydligt billigare att köra och äga

Det här gillar jag ;)


Men jag vill att den ska se ut och kunna köras som en works. Ja, jag vet att jag inte kommer i närheten med en diesel men det vore det optimala ;)

Hur mycket kan man optimera en diesel ? Vad är det för skillnad på att chippa och mappa?

ipp
2012-08-07, 09:57
Faktum är att en standard S är rätt mycket snabbare än en SD i de lägen där det är tillåtet att använda växelspaken och det brukar det vara. Sen går båda att chippa så att de blir ännu snabbare.

Jag har bara testat SD-motorn i en Countryman och i en 118d. Min slutsats efter att ha testat både Countryman SD och D var att, om man ska ha diesel var det bättre att spara pengarna och välja D eftersom det ändå inte blev särskillt kul eller snabbt.

Jag har svårt att tro att en optimerad D har mycket att sätta emot en std S.
Jag borde testa en R56 SD också en dag och ge den en ärlig chans... ;)

Hagatorpet
2012-08-07, 10:14
Men kanske en optimerad SD skulle ha något att sätta emot en standard S :?
Ytterligare + för SD är ju dennes styrka genom hela registret
Får man då hyfsat lika med HK så är valet givet för mig, då tycker jag Dieseln är överlägsen, även med något mindre HK-antal
det finns alltid snabbare, starkare, snyggare (vad du vill)
men det är ju egenteligen en fråga om vilken karaktär man vill ha på sin bil om man vill köra D eller Bensin

ipp
2012-08-07, 11:11
Ytterligare + för SD är ju dennes styrka genom hela registret
Det här måste jag erkänna att jag inte kan allt för mycket om. Men för mig ser det ut som att SD:n har ett väldigt snävt register. Medan S:n har ett brett som dessutom nästan hänger ihop med max effekten.

SD har 305 Nm mellan 1750-2700 rpm dvs. under 950 rpm och sedan max effekt på 143 hk vid 4000 rpm.
S har 240 Nm (+20 Nm under overboost) mellan 1600-5000 rpm dvs. under 3400 rpm och sedan max effekt på 184 hk vid 5500 rpm.

Så för mig ser det ut som att det är S som har styrka genom hela registret. Rätta mig gärna om jag har fel. Nu ska jag sluta dryga mig och äta min lunchlåda.. ;)

Luc!fear
2012-08-07, 11:20
Det här gillar jag ;)
...
... Vad är det för skillnad på att chippa och mappa?
Chippa = montera dit en extra eller byta en IC-krets (oftast en plastlåda men kontakton eller kablar som man monterar i mellan något befintlig låda/kablar i motorrumet)
Mappa = gå in i befintligt program som ligger i standardchippet & ändra orginalprogramet. (inga fysika synliga ändringa, man byter lite ettor & nollor i motorstyrningen)

"rätta mig om jag uppfattat det fel"

Mvh Dan

Panerai
2012-08-07, 11:48
Känns som om alla jämför optimerade dieslar mot standard S. Kanske standard mot standard och optimerat mot optimerat?
En optimerad D kanske inte har så mycket mot en optimerad S?

Nej då är det väldigt stor skillnad. Men poängen var att en optimerad D är väldigt mkt billigare i alla avseende än en std S

jbjorkl
2012-08-07, 12:21
Kör själv en (än så länge) original SD clubman och upplever motorn som väldigt pigg och kraftfull. Har varit med på några träffar och åkt slingriga vägar och känner inte att jag har svår att hänga på de som kör S. Har inte riktigt samma acc på rakorna dock och framför allt så låter den långt ifrån lika mysigt som bensinbilarna även om man ibland lyckas få till ett litet turbopys från spisen.

Som ipp konstaterat så har SD´n ett smalt register och man får jobba rätt friskt med spaken för att hänga med och träffa rätt. Men en optimering kan nog få till en klart roligare kurva att leka med.

Har även provkört en Countryman med SD men den var inte alls i närheten av lika rolig som min bil så se till att provköra en R55/R56 SD...

Mange249
2012-08-07, 12:39
Nej då är det väldigt stor skillnad. Men poängen var att en optimerad D är väldigt mkt billigare i alla avseende än en std S

Vad kostar D i skatt?

Jag tänker att då min Cooper S drar mellan 0,6 och 0,7 blir det ju svårt att få det till att den är väldigt mycket billigare. En S är en billig bil att äga den också:)

Mange249
2012-08-07, 12:52
Chippa = montera dit en extra eller byta en IC-krets (oftast en plastlåda men kontakton eller kablar som man monterar i mellan något befintlig låda/kablar i motorrumet)
Mappa = gå in i befintligt program som ligger i standardchippet & ändra orginalprogramet. (inga fysika synliga ändringa, man byter lite ettor & nollor i motorstyrningen)

"rätta mig om jag uppfattat det fel"

Mvh Dan
Jag skulle vilja reda ut lite här...

Chip var från början att man bytte ut chipen i styrboxen fysiskt. Man lödde om boxen helt enkelt. Detta blev senare att flasha boxen med ny programvara utan att behöva öppna boxen. All programvara innehåller mappar. Det man brukar kalla mappning är dock när man individuellt mappar en bil och inte som normalt använder ett färdigt modellspecifikt program. Mappning blir således mer exakt och mer anpassat för din bil.

Boxar är något jag vill avråda ifrån. De lurar bilen att skicka mer diesel och mer laddtryck. Säkerhetsfunktioner blir ofta nedsatta eller satta ur spel. En av de sämsta sakerna är för de som åker automat. En modern autlåda samverkar med motorstyrning och sänker vridet vid växling. Iom att ECU är lurad blir ocså lådans styrenhet det och lådan kommer att växla med för högt vrid.
Det finns enbart 2 anledningar att göra en box. Det ena är att det är billigare och den andra är att det är lättare att återställa.

När man tänker på det bör det ju vara bättre att modifiera styrenheten istället för att lura den. Tekniken har funnits i 20år, så att gå runt det hela med boxar känns lite billigt...

Jonas m
2012-08-07, 14:51
Angående skatt på en D eller SD, dom första fem årna = 0 :- miljöbil. Och den drar 0.4-0,5 milen och disel är billigare liten.då kan man väl tycka att 3:- milen är betydligt billligare. Då räknar jag inte med bil skatten , utan ren förbrukningskostnad
Sen förstår jag inte hur en bil med färre hk och betydligt mindre Nm kan vara snabbare. Jag behöver inte växla speciellt mycket för att ha en sportig körning, men om jag gör kör mer aktivt så hinner inte en standard S med mig i accet. Frågan är om en standard JWC gör det :-)

Minid
2012-08-07, 14:54
Vad kostar D i skatt?

Jag tänker att då min Cooper S drar mellan 0,6 och 0,7 blir det ju svårt att få det till att den är väldigt mycket billigare. En S är en billig bil att äga den också:)

65 kronor betalar jag i skatt,, och för min boendeparkering, 65 kr för 3 år.. annars för en bensinare är det 600 i månaden. så så sätt är det billigare ;) full tank är ju en 400kr och då tar jag mig nästan 50-55 mil ;)

ipp
2012-08-07, 15:08
Fortsätter offtopic... ;)

Vet någon om Cooper D med automat, dvs. den kombination som gör att den också får samma 2.0 liters-motor som SD också går att chippa till samma nivå som SD?

Panerai
2012-08-07, 21:08
Glöm inte försäkringen. I dagsläget betalar jag 370kr i månaden. Plus att Inköpspriset var avsevärt mycket lägre.

Kostnaden totalt går inte att jämföra. Om jag plågar bilen till och från jobbet (vilket jag gör dagligen) så snittar jag trots detta 0,6 liter milen.

Om du plågar en S lovar jag dig att det inte är några 0,6 liter milen.

Minid
2012-08-07, 21:36
Jag skulle vilja reda ut lite här...


När man tänker på det bör det ju vara bättre att modifiera styrenheten istället för att lura den. Tekniken har funnits i 20år, så att gå runt det hela med boxar känns lite billigt...

Hur är det med garantin om man mappar då? Får man samma effekt men för ett högre pris?

Mange249
2012-08-08, 05:48
Hur är det med garantin om man mappar då? Får man samma effekt men för ett högre pris?
Det är ingen skillnad när det kommer till garanti, men bilen får ofta något bättre effekt och går bättre. Den stora skillnaden är dock att man vet att motorn mår bättre.

Mange249
2012-08-08, 06:03
När vi pratar kostnad/värde för bilägandet i sin helhet blir det lite problematiskt att bara räkna kronor.
Nör jag köpte min Mini fanns inte Mini D eller SD som kandidat. Det var Cooper S mot ex vis Alfa Brera, Honda Civic Type-R, Golf GTI osv... Sett till dessa ger Minin oslagbar prestanda och väghållning per krona. Hur mycket jag än gillar SDn och D som bruksbilar saknar de nog det som gjorde Cooper S till kandidat för mig.

Jag skall dock prova SDn för jag tror den kan vara riktigt trevlig:)