handdator

Visa fullständig version : BADaniel: R53 Cooper S -02 "återfallet"



BADaniel
2012-07-28, 21:06
Hej alla Miniister!

Jag heter Daniel och tillsammans med Johan Wagreus hade vi (antagligen) den första miniträffen i Sverige 2003 när jag precis hämtat ut min första Cooper S ( http://www.garaget.org/?car=547)
som sedan fick avyttras när det vankades barn...

Ett antal roliga bilar har passerat men tanken på en fin Mini har alltid funnits och när jag plötsligt såg en kompis fina S till salu på blocket var det bara att slå till!
Bilen är den första S:en till kund i Sverige och ägaren har med god smak modifierat den till en riktig Red Pocket Rocket ;-)

Chassimässigt sitter det bla PSS10 med camberplates, bytt krängare bak, Wilwood bromsar + stålomspunna slangar. Saknas egentligen bara en ordentlig diff...
Motorn har 15% pulley, portad topp, optimerad lufttillförsel, större intercooler, racegrenrör + Ferritasystem, lite annan tändning och sen en unichip box. Om jag inte minns fel bromsade den 220 hk på framhjulen. Hursomhelst så rör den riktigt fint på sig.

Omp kevlarstol, lite alcantara och kolfiber i inredningen annars orginal.

Ska funka som andrabil i familjen och sonen på 2.5 år tjatar redan om att åka "lilla bilen" ;-)

Ev får den se lite bana när/om min andra banbil inte sköter sig...


10131

Hobbe
2012-07-28, 21:08
Där ser man. Kul!

Är det någon "kändis" gamla MINI du köpt? Klisterlapps-Jockes?

BADaniel
2012-07-28, 21:16
Där ser man. Kul!

Är det någon "kändis" gamla MINI du köpt? Klisterlapps-Jockes?

Just den är det. Om inte kombin är klar kanske det blir Mini på knutan nästa helg...

Hobbe
2012-07-28, 21:25
Tja, MINI kan du köra snabbt med sedan gammalt så det är bara att dyka upp.
Har "Korven" hittat hem?

BADaniel
2012-07-28, 21:33
Tja, MINI kan du köra snabbt med sedan gammalt så det är bara att dyka upp.
Har "Korven" hittat hem?

Borde komma denna eller nästa vecka med lite flyt... Väntat alldeles för länge nu, därav "tröstköpet" ;-)

Björn P
2012-07-29, 07:50
Välkommen tillbaka! Får väl jag som nykomling i sammanhanget säga ändå. :)

MicEE
2012-07-29, 08:57
Trevlig bil!

Luc!fear
2012-07-30, 08:10
Kul, välkommen tillbaka då.

Ace
2012-10-05, 22:49
Där fick jag svaret! Trevligt moddad också. Fälgarna är ju helt rätt.

mopack
2012-10-11, 07:57
Hej,

Grattis till bilen, den ser riktigt fin ut :)
Mvh /Alex

BADaniel
2013-01-09, 10:37
Dax för en liten uppdatering...

Fick div motorproblem i höstas och parkerade bilen i garaget. Som tur är har man fler bilar så racekombin (Alpina B8) fick agera vardagspulka fram tills snön kom.
Sista fina veckan lyckades jag byta bort min Impala -65 mot en RS4 biturbo och så var vintern räddad. En fantastisk bil skulle det visa sig, så fantastisk att efter nyår så tog någon annan den :-(

Nu stog jag utan bil helt plötsligt och fick väldigt bråttom att laga den lilla röda...
Ny remsännare, rem, vevpulley, tändstift, olja, filter, spridare, mappningsbar orginal styrbox och en massa smått och gott mekades dit fortare än ögat, tyvärr ville inte bilen trots det...
Efter många timmars felsökning i kabelhärvan startade den tillslut i söndagskväll :-)

Nu saknas bara ny motorfläkt och styrservofläkt, ny plastkåpa med luftstyrningar till den senare som ska skydda den från smuts... Får se om det funkar i längden?

Har även beställt oljekylare och ALTA mätarhållare till mina nya mätare(oljetryck & temp, bredbandslamda) av Ola sen borde den må bra fram till våren...

Ska försöka mappa den själv först ochsenare i vår lutar det åt konvertering till E85 för lite mer effekt... Riktig Diff, svänghjul och koppling står på önskelistan men vi får se hur långt pengarna räcker...

Over and out!

Hobbe
2013-01-09, 14:38
Impala?
Inte visste jag att du var raggare :D

Hagatorpet
2013-01-09, 14:48
Impala?
Det har jag en på väggen :)

Johan W
2013-01-09, 17:05
Blir helt klart kul o se resultatet :)

BADaniel
2013-01-09, 22:45
Impala?
Inte visste jag att du var raggare :D

Allt med motor är ju kul... ;)
Synd att vuxenleksaker tar så mkt plats bara...

Björn P
2013-01-10, 12:01
Denna tråd kommer jag följa med spänning!

BADaniel
2013-02-01, 19:07
Det tar sig som mordbrännar sa... (fast veden är nog sur för det tar lååång tid ;-))

Lyckats byta fläktar och tillhörande styrningar, (shit vad trångt det i minins motorrum) monterat mätare och hållare, nu väntar jag bara på att grenröret ska bli klart så jag kan börja mappa skrotet någon gång.

Går bra om än väldigt fett just nu, snittar 1.6l dom senaste tankningarna. ;-) längtar efter torra vägar nu bara.
Är på jakt efter banåkarhjul då jag beslutat att alpina kombin får vila från banorna i år och lämna plats för minin. Kanske lite minicup och tävla mot Gunnar och alla andra minisar?

Tänkte fotta lite i helgen om vädret tillåter så håll utkik..

Over and out!

Hobbe
2013-02-01, 20:16
Frykis behöver några MINI-kompisar under banträffarna.
Det kan bli tröttsamt att bara tjattra med mig ;)

BADaniel
2013-02-04, 20:10
För kallt att stå ute och fota men ett par på inredningen blev det i alla fall...
Jocke som hade bilen innan har klätt instrumentbrädan med alcantara, lackat lite prylar svart och folierat resten med kolfibertejp. Jag har stoppat dit en ny radio och monterat extra mätare.
Letar JCW växelspaksknopp, handbroms och ratt på Ebay varje dag men än har jag inte hittat något som inte säljaren tror är gjort av guld. ;-)

10363

10360

10361

Perfekt Ba(r)n bilen!

10362

Ace
2013-02-07, 21:26
Hur gamla är dina barn? Hur långa är dom? Hört att man bör vänta till 4-års åldern innan dom sitter framåtvänt. Lite nyfiken bara när min lille grabb skall få åka med mig i bilen. :)

Johan W
2013-02-07, 21:35
Har likadan stol i min bil, min dotter blir 4 nu i mars. Regeln säger bakåtvänd så länge som möjligt men när barnen börjar sitta hoptryckta i stolen tycker jag det börjar bli dags.

MrCooper
2013-02-07, 21:54
Hur gamla är dina barn? Hur långa är dom? Hört att man bör vänta till 4-års åldern innan dom sitter framåtvänt. Lite nyfiken bara när min lille grabb skall få åka med mig i bilen. :)

Köpte Cluman när våra fyllde 3 och då vände vi våra.

BADaniel
2013-02-08, 07:16
Tjejen är 6 och lillgrabben är 3. Han är däremot för lång för sin gamla stol, får ont i ryggen och gnäller så det var dax att byta...


Hur gamla är dina barn? Hur långa är dom? Hört att man bör vänta till 4-års åldern innan dom sitter framåtvänt. Lite nyfiken bara när min lille grabb skall få åka med mig i bilen. :)

BADaniel
2013-04-22, 21:52
Herr ordföranden och jag tog en sväng i tunnlarna under stockholms gator... ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=3vXLjva1Hv4&feature=youtube_gdata_player

Björn P
2013-04-23, 11:52
Låter fint!

BADaniel
2013-04-23, 19:43
Då ska du höra den live! 599 GTB låter inte mer.
Lite orolig för ljudnivån innför Mantorp bara...
Får fisa förbi mikrofonen på högsta växeln. ;-)

BADaniel
2014-04-12, 15:43
Dax att uppdatera tråden lite...

Hann köra ett par träffar förra året med blandat resultat, klarade ljudmätningarna med hjälp av en "lätt" gasfot...
Blir till att byta ljuddämparen till en större för att blidka mikrofonen det här året.

Har beställt nya topplagringar, camberstag och komplett bromskit till bakvagnen plus nya skivor fram. Finns lite mer grejer på önskelistan men vi får se hur långt pengarna räcker.
Håller på beställningen av vipec då dom skall fixa så att obd porten funkar på besiktningen :-)

Anmäld till Mantorp med BMWSC 3 maj och tror nog jag ska prova timeattack mot kockens racerbil? Hoppas bara alla delarna hinner komma.

Plockade på sommarhjulen i veckan för nu kan det ju inte komma något mer vitt mögel?

http://img.tapatalk.com/d/14/04/12/y5e9ajyq.jpg

"Tuff" Bonusbild:http://img.tapatalk.com/d/14/04/12/jyhe3uda.jpg

Fredrik
2014-04-13, 19:42
Bonusbilden var riktig ball som Jerry Williams skulle uttryckt saken 8)

MrCooper
2014-04-14, 09:41
Då har vi grillen ordnad till nästa träff.

Fredrik
2014-04-14, 18:48
Då har vi grillen ordnad till nästa träff.

Kommer ni upp till Södertörn Classic Run kan nog Daniel hjälpa oss med detta ska ni se :D

KIT
2014-04-16, 21:25
Hur fick du till flames, är det genom mappningen?

BADaniel
2014-04-18, 00:17
R53an gillar bensin...
Vi la på lite extra soppa först men det behövdes inte.

(sen hjälper det att katten har rymt...)

Försökte ringa dig i veckan,om koppling, har en bra idé på flamethrower till din bil också. :-)