handdator

Visa fullständig version : Mini Cooper 1.6D 2008 (R56) partikelfilter ?



Hjelten
2012-07-26, 14:10
Hej alla entusiaster ! :D

Som rubriken lyder har jag en fundering kring partikelfiltret som sitter i dessa rackare, då jag troligtvis ska inhandla en bättre begagnad redan imorgon.

Fråga: Vad är livslängden på ett partikelfilter i en Mini enligt topic? Måste den bytas eller räcker det med rengöring? Samt ungefärlig prisuppskattning på jobbet?

Har fått olika svar ifrån olika källor, vissa hävdar att man inte ska byta medan andra anser att man visst gör det.
Dessa källor är både oberoende verkstäder samt märkesverkstäder.. Skulle vara skönt med lite klarhet..

När jag ändå är inne på dessa vatten och simmar, passa på att fråga ifall det är någon som haft eller känner till ett problem där man har rengjort patrikelfilter och luftfilter men att varningslampan ändå tänds vid start av bil, för att sedan slockna?

/Hjelten

MicEE
2012-07-26, 16:54
Du får 2 olika svar antagligen för att med partikelfilter menar de flest de som sitter på avgasysytemet på en dieselbil.
Dessa byts ej utan är ungefär som en katalysator.
Jag antar att du menar kupeluftfiltret vilket egentligen heter partikelfilter. Dessa byts på servicar. Troligen ungefär varannan service.

Hjelten
2012-07-26, 19:08
Tack för svar MicEE, det låter rimligt det du säger såhär i efterhand :-). Inte så lätt när man själv inte är instatt, hehe..
Då antar jag att det ska vara lungt med mitt köp, då kupeluftfiltret är bytt !

Dags att börja snegla på roligare utgifter istället, som ett par schysta vinterhjul :cool:

Flameboy
2012-07-26, 19:10
Om kupéluftfiltret inte är bytt kostar det ungefär en hundring och byts på typ 5 minuter...

Hjelten
2012-07-26, 19:28
Flameboy skönt att höra :-) Tack för hjälpen !

Kongo
2012-07-26, 20:19
Just till dessa dieslar så finns det något hockuspockosmedel till partikelfiltret som man behöver fylla på någon gång under livstiden. Du kan gå in i menyn och kolla hur många mil du har kvar, uppskattningsvis

MrCooper
2012-07-26, 22:36
"Hokuspokusmedlet" är dieseladditiv. :p
Min 1.6 D läckte dieseladditiv och jag fick det fixat på garantin. Då sade servicekillen att partickelfiltret (det som sitter på avgassystemet) byts ihop med dieseladditivpåsen (som rymmer 5 liter) vid ca 20k mil, frågan är bara om det stämmer.
Vet att man på Volvo V50 fyller på dieseladditiv var 6k mil, men på Clubman skall det räcka i ca 20k mil. Går att se i servicemenyn hur långt det är kvar.

Luc!fear
2012-08-02, 21:57
"Hokuspokusmedlet" är dieseladditiv. :p
Min 1.6 D läckte dieseladditiv och jag fick det fixat på garantin. Då sade servicekillen att partickelfiltret (det som sitter på avgassystemet) byts ihop med dieseladditivpåsen (som rymmer 5 liter) vid ca 20k mil, frågan är bara om det stämmer.
Vet att man på Volvo V50 fyller på dieseladditiv var 6k mil, men på Clubman skall det räcka i ca 20k mil. Går att se i servicemenyn hur långt det är kvar.


Själv har fått tips om att kasta i någon dl 2-takt olja per full tank. Detta för att dagens dieselolja är uttorkande & inte lika fet som förr. Är det någon som hör något liknande?

Skickat via Tapatalk 2

Kongo
2012-08-03, 05:32
Dan jag har hört att det absolut inte gäller våra hypermoderna dieslar ;) utan enbart de gamla liken ;)

De nya motorerna lär liksom ha designats med denna "torra" diesel

Luc!fear
2012-08-03, 06:52
Fler som "Hört" något i frågan?

Nina
2012-08-03, 08:33
Själv har fått tips om att kasta i någon dl 2-takt olja per full tank. Detta för att dagens dieselolja är uttorkande & inte lika fet som förr. Är det någon som hör något liknande?

Skickat via Tapatalk 2Jo jag. Jag skvätte alltid i lite dieseltillsats i min gamla Cooper D -08 varannan tankning för att hålla spridare rena bl a. Svägerskan gör det inte på sin diesel VW och undrar sen varför den går så dåligt.