handdator

Visa fullständig version : Att starta i en mini cooper S?



MicEE
2012-07-21, 22:42
Som topic: Hur startar ni i era minisar?
Tycker att antingen har man gör lågt varv och måste vänta tills kompressorn verkligen går på högvarv eller så har man för mycket och får hjulspinn..
Något bra knep?

Hobbe
2012-07-21, 23:23
Vrid om startnyckeln, tryck ned kopplingen, och lägg i växel.....

Eller var det något annat du efterfrågade? :D

Luc!fear
2012-07-22, 07:27
Ja, jag förstår inte heller frågan!?
Vill du ha hjulspinn gasa mycket & släpp upp kopplingen snabbt - vill du inte ha hjulspinn gasa lite & var mjuk på kopplingen...:cool:

MrPlow
2012-07-22, 08:16
Jag tror han frågar efter hur man vinner vid nästa rödljus - manuell launch control s.a.s.

MicEE
2012-07-22, 09:15
Jag tror han frågar efter hur man vinner vid nästa rödljus - manuell launch control s.a.s.

Precis, körkort har jag och iväg kommer jag men inte särskilt snabbt.
Tycker att cooper s med kompressorn har en lite märklig kurva.
Kanske bara är jag som är ovan?
Är inte helt dålig på att köra bil annars då jag bl.a. Senast i juni körde hem en pokal på EDPS i saaben:)

Hobbe
2012-07-22, 14:20
Du kör en framhjulsdriven bil. Bakhjulsdrivna/fyrhjulsdrivna bilar har en fördel mot din.
För att lindra "handikappet" så gäller det att kunna smyga i väg, och utnyttja ditt varvtalsregister där vridmomentet är högst för tvåans och treans växel.
...och stäng av DSC ;)

Jag kör inte rattlåsrally, men vi har ju vår ordförande Johan W som i sin ungdom härjade på nätterna med sin gamla R53 MCS på Stockholms vägar :D

Mange249
2012-07-23, 11:38
Bäst start får du ofta med lite hjulspinn. Absolut inte för mycket, men boggar det går det å andra sidan inte fort heller...
På mina tidigare framhjulsdrivna bilar har det handlat om att ligga runt 3-3500 varv och sedan kliva av med viss känsla. Kopplingen ska gripa in fort, men du skall inte dumpa den. Målet är att bibehålla varvet med full gas tills du har grepp och då ska bilen sedan varva iväg normalt.

Detta är mer skonsamt för det mesta på bilen mot att varva satan och kliva av kopplingen. Enligt min erfarenhet går det dessutom typ lika fort.

JOBBARGUBBEN
2012-08-25, 10:27
Med min automat håller jag på bromsen och gasar ca 1sekund tills laddtrycket kommit och sedan släpper jag bromsen.
Detta sker på 1:an med r-däck, med standarddäck sker det lämpligast på 2:an för att inte få För mycket hjulspinn.
Avstängd antispinn.
Bästa tid 5,85sek till 100:)

Mange249
2012-08-25, 12:32
Med min automat håller jag på bromsen och gasar ca 1sekund tills laddtrycket kommit och sedan släpper jag bromsen.
Detta sker på 1:an med r-däck, med standarddäck sker det lämpligast på 2:an för att inte få För mycket hjulspinn.
Avstängd antispinn.
Bästa tid 5,85sek till 100:)
Hur långt har din bil gått? Totalt och med trim? Vad jag har läst så är inte automaten direkt tålig. Man verkar ligga nära specat vridmoment redan org. Håller den för det du gör(Bromsningen innan start) låter det ju som det är lugnt:)

MicEE
2012-08-25, 16:48
Visade sig att min motor inte var helt frisk och därför levererade alldeles för lite vrid!
Fått bytt tändspole, kablar, stift, kompressorpully, olja, filter och regjort spridarna!
Nu går den kalas, 0-100 uppmätt till 6.15 SEK med 2 pers i!

Ace
2012-08-26, 08:04
Visade sig att min motor inte var helt frisk och därför levererade alldeles för lite vrid!
Fått bytt tändspole, kablar, stift, kompressorpully, olja, filter och regjort spridarna!
Nu går den kalas, 0-100 uppmätt till 6.15 SEK med 2 pers i!

Bytte du till en annan storlek på pulleyn när du ända hade av den? Det gör ju några hästkrafter per % om man säger så. :)

MicEE
2012-08-26, 12:52
Haha, glömde skriva det.
Tändprylarna är msd och en 15%pully.
Allt uppgraderades när det var isär:)