handdator

Visa fullständig version : Takvinge på Cooper S R53 lite lös?



mopack
2012-07-16, 09:52
Hejsan,

Har en 2002/2003 R53 Cooper S. Min takvinge (orginal S vinge) är lite lös. Tog bara en snabbtitt medans jag var vid bilen igår och misstänker att skruvarna från denna sitter bakom två svarta runda plastbrickor. Är det bara att ta en skruvmejsel och böja bort dessa, sedan skruva åt vingen så den sitter lite hårdare? Hade tyvärr inte verktyg med mig igår, därav frågan. Tackar för svar,

Mvh
Alex

mopack
2012-07-18, 09:07
Ingen alls som tagit av sin vinge på sin MCS eller spänt åt skruvarna? Anledningen varför jag frågar är att på vissa forum står det att vingen enbart fästes med dubbelhäftande tejp och i andra trådar står det att det är 2 stycken skruvar. Eftersom jag inte har tillgång till min bil just nu så tänkte jag fråga om det är någon här som vet?
Mvh / Alex

Steampacket
2012-07-18, 21:35
Det ska finnas 3 bultar, inte skruvar, som håller fast takvingen tillsammans med dubbelhäftande tejp enligt den Mini Cooper verkstadsmanualen 2002-2006. Man tar bort plastbrickorna och sedan borde du kunna skruva åt muttrarna. Hoppas det funkar. Om du tänkar tar los vingen måste man använder en varmluftspistol eller kanske en hårtork för att värmer upp tejpen.

mopack
2012-07-19, 07:50
Hej Thomas!
Tack så mycket för svar. Det är nämligen så att vingen sitter lite lös (antagligen från när man stänger baggageluckan) och jag vill bara dra åt den så den sitter lite bättre. Men då ska jag leta upp den tredje plastbrickan och så ska jag dra åt alla bultar i helgen. Tack än en gång för svaret,

Mvh / Alex