handdator

Visa fullständig version : Fråga angående oljebyte - Mini Cooper S r56



Scarved
2012-07-15, 11:13
Köpte min Mini Cooper S begagnad privat för knappt en månad sen och nu börjar den gnälla om att jag ska byta olja. Ursäkta mig för min dumhet, för jag kan ungefär ingenting om bilar, och min manual är på franska, då bilen är importerad.. Så, är det någon som har koll på hur det ligger till med oljebyte? Måste man serva den på nåt ställe som BMW eller Mini själva har eller kan man göra ett oljebyte på vilken verkstad som helst? Och vad för typ av olja bör det helst vara? Den säger ju att allt annat är okej så jag antar att jag inte måste göra en total service.. Har inte riktigt koll på hur många mil den måste ha gått för det. Just nu har den gått ca 2700 mil och den är från 2011, så antar att sådana här saker börjar dyka upp nu med tanke på att den är så ny!

Om det är någon som har koll på vart man kan få tag på en manual på Svenska är även det uppskattat!

Tack på förhand! :)

MrCooper
2012-07-15, 22:23
Fick du inte med en service bok?
Vet inte hur ofta oljan skall bytas på en S men det är ca 2.500 mil som gäller för en D. Det är Castrol Long Life (BMW klassad) som är används på Bilia Group i Göteborg. Den måste inte servas på märkesverkstad, se bara till att du får rätt olja. Det finns en meny där du kan se hur långt det är kvar mellan de olika servicarna. Vissa är tidsbestämda och andra milbestämda.