handdator

Visa fullständig version : Scooper - Mini Cooper S JCW - Dark Silver - Full spec



Scooper
2012-07-01, 20:52
Hallåj!

Då är det äntligen dags att skriva lite om den lille arge, som blev hämtad från Berlin en kall vinterdag i början på mars 2012.

Han hade endast en registrerad tidigare ägare i Tyskland, och till på köpet en sådan som bockar för allt som går i utrustningslistan (tror jag i alla fall)! :o Efter att ha tjänstgjort 17 000 härliga mil för denne tysk, så börjar motorn nå slutet på sin livslängd (ett märkbart tickande ljud från kolvringarna). Har läst någonstans att det skall finnas ett internt dokument från Chrysler, som klargör att förväntad livslängd på motorn är 100 000 miles...

Den första ägaren får då rekommendationen från sin ÅF, att byta ut motorn mot en fabriksny = många sköna Euros i kostnad! Förtvivlad över detta besked, fattar han till sist beslutet att sälja den, fortfarande behäftad med förbrukad motor.

Ägare nummer två i Tyskland köper bilen, men registrerar inte över den på sig. Syftet med detta är att byta ut motorn och sälja den vidare (till mig som det blev). Denne tysk, känner personligen en nyckelperson på den tyska eventfirman Punkt Eins. De som har kunskap kring Mini Challenge, vet att denna firma är densamma som driver Mini Challenge serien i Tyskland!

En styck tysk Mini Challenge motor med 300 mil på sig, byter ägare, och tar sedermera plats i herr JCW!:D
Punkt Eins är även den firma som utför "transplantationen", vilket även borgar för hög kunskapsnivå från start.

Det sitter originalchassi med röda H&R sänkfjädrar på den, samt R56 fyrkolvs Brembo fram + slitsade och borrade skivor.

Den körs glatt hem av mig samma dag som jag flög ner, och anländer till Malmö sent samma kväll.

Det var storyn om bilen, dags att bifoga lite bilder :cool:

Scooper
2012-07-01, 20:53
98879888988998909891989298939895989698979898989999 009901

Scooper
2012-07-01, 20:54
Alla bussningar i framvagnen är bytta.
Alla vätskor oljor är bytta.
ATE Racing Blue bromsvätska.

Följande pryttlar har tagit plats i herr JCW:
* Powerflexbussning vid bakre länkarmsinfästningarna.
* Vibra-Technics (Fast Road) motorupphängning på passagerarsidan.
* Powerflex inlägg i den undre växellådsupphängningen.
* Magnecor KV85 Competition tändkablar
* Denso IK22 tändstift
* ITG Profilter
* Alcon effektmotstånd (100W, 0.48 ohm), för att återfå funktionalitet i elfläkten vid AC!! Kostnad 160kr:D
* Helrekonditionering
* 4st lätt begagnade Toyo R888 GG, 205-40-17
* Carbotech XP10 belägg fram, samt XP8 bak
* Royal Purple Synthetic Manual Transmission Oil w. Synerlec
* DIY bromskylningsprojekt, detaljer längre ner i tråden ;)
* Janspeed grenrör + sportkat, köpt av Björn P!
* JCW Carbon/Alcantara växelknopp
* MSD Ignition Coil Pack
* CravenSpeed Oil dipstick
* GRS Intercooler Motorsport Edition
* Åtgärda "mushrooming" av fjädertornen
* Oil Catch Cans på båda sidorna av ventilkåpan
* Nytt expansionskärl till kylvätskan

Finns redan hemma, men har inte "stoppats i":
* Utbytesolja till kompressorn
* Gates drivrem
* Alta v2.0 15% pulley
* Alta v2.0 Rear control arms
* RUFF Racing Front top mounts w. adjustable Camber

Är beställda, men har inte levererats:
* M7 Ram Hood Scoop (hoppar över detta)

På önskelistan:
* Montering av alla pryttlar som jag beställt :)
* Oljekylning
* Skalstolar
* JCW Alcantara Sportratt
* Ny drivaxel (har vibrationer vid hård accelerering)
* Riktigt bromskylningskit från Way Motor Works

Och längre fram kan man nu bara önska att man hade råd/tid med:
* CNC'd Big Valve Head w. Schrick cam
* Quaife Diff
* Ny bättre koppling
* Förarutbildning :p
* Racinglicens!
* Massor av tid på bana...
* Bättre chassi

Om allt vill sig väl, så ska den få bekänna färg på Knutan 2:a augusti:p

PÄRON
2012-07-01, 22:08
Sehr schön. Typ Nice!

Björn P
2012-07-02, 08:28
Jag säger bara: Wow! Den här tråden kommer bli skoj att följa!

dvorak
2012-07-02, 08:37
Kul med motorbyte!

Grattis till en häftig bil, och kul med en gammal R53 till :)

Scooper
2012-07-02, 09:16
Tack så mycket!

Vill försöka få den preppad inför Knutan, med risken att köra semesterkassan i botten på köpet :mad:
Tur att inte frun läser den här tråden :D

ipp
2012-07-02, 09:56
Grym bil! Kul med en Malmöit till här..

Björn P
2012-07-02, 11:38
Tur att inte frun läser den här tråden :D

När jag berättar om mina "bilinvesteringar" brukar jag alltid halvera summan. Linas kommentar: -shit va dyrt!

MrCooper
2012-07-02, 11:40
Grattis!
Ser ut att vara en riktigt trevlig bil du fått tag i. :p

Luc!fear
2012-07-02, 12:13
När jag berättar om mina "bilinvesteringar" brukar jag alltid halvera summan. Linas kommentar: -shit va dyrt!:potd:

dvorak
2012-07-02, 12:20
Jag berättar inte om mina utgifter alls, vi har inte gemensam ekonomi :)

Simon: Vilken knutan-körning skall du på? BMWSC eller GRC?

Hagatorpet
2012-07-02, 12:50
När jag berättar om mina "bilinvesteringar" brukar jag alltid halvera summan. Linas kommentar: -shit va dyrt!
Jag brukar dubbla priset så har jag lite pengar över till annat :)
en rejält intressant bil Grattis :D

Hobbe
2012-07-02, 14:36
Simon: Vilken knutan-körning skall du på? BMWSC eller GRC?Förenade Bils kunddag om jag minns rätt.

Simon lär bli medlem i BMWSC efter att han har fått "an offer he can't refuse" på Knutan.
Vänta bara... :D


MVH,
Måns ...som kommer att köra på Knutan 2-5 augusti ;)

Scooper
2012-07-02, 15:10
Stämmer bra det, Måns.
Är iofs redan medlem i BMWCS sedan min tidigare bil som var en Alpina B10 V8 :p

Hobbe
2012-07-02, 15:43
Fast du ska väl se till att köra på bana med oss, och slå BjörnP, Frykis, samt Gustav S i din MINI?

Scooper
2012-07-02, 16:55
Jo tack, det hade varit trevligt!
Nu har ni ju alla välpreppade bilar allihop, och jag har ju bara börjat, så där ligger jag i lä.

Körde förra året med Alpinan, och hade inte mycket att sätta emot M3 V8orna och Minisarna, fast jag hade ju förstås en familjekombi... Det är kundeventet jag har anmält mig till. Jag får ju inte delta på BMWSC:s event då jag inte är medlem.

Vilka event är det som ni är anmälda till?

Hobbe
2012-07-02, 17:05
Ta en förarlicens (SBF), och bli medlem i BMWSC bara.
Hyllinge MS brukar erbjuda licensutbildningar på Knutan.

Kvar denna säsong är Anderstorp, Knutan, Gelleråsen, och Mantorp med BMWCS/BMWSC.
Jag ska försöka klämma in någon extra banträff om mönstret på r-däcken tillåter.

mopack
2012-07-03, 11:31
Hej Simon!
Riktigt trevlig bil du fått tag i. Med dina planer så kommer jag garanterat vara en frekvent läsare i denna tråd :) Roligt med banåkande Mini och se hur den utvecklas. Kan passa på att rekomendera förare utvecklings kurser, dessa har givit mig en hel del mer än vad trimming har givit speciellt i början. Hoppas man ser din bil på gatan någon gång, är själv en hel del i Malmö men jobbar/bor i Lund. Kör så det ryker,
Mvh / Alex

Scooper
2012-07-03, 13:53
Då hade man fått leverans från PEAN :p
Tack för oöverträffad kundservice ;)

mopack
2012-07-03, 14:09
Halloj,

Blev det Carbotech XP10 fram och XP8 bak? Blev det nya skivor också? (isåfall, vilka). PEAN är riktigt bra, handlar alla mina bromsar hos honom :)

Mvh / Alex

dvorak
2012-07-03, 14:15
Kul, jag fick också ett paket därifrån idag :)

Scooper
2012-07-03, 16:00
mopack: Precis. XP10 fram och XP8 bak. Skivorna är slitsade / borrade och i bra skick, så de håller nog ett tag till.

Fan, det måste va nåt allvarligt fel på mig! Kunde inte hålla mig utan beställde även ett MSD Coil Pack också... :o All in FTW ;)

Scooper
2012-07-06, 21:38
Så, då har man påbörjat sitt DIY bromskylningsprojekt. :)
Hovleverantör Biltema :cool:

Material:
2 st av denna Slangsats (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Slangar/Slangar-ovrigt/Slangsats-33216/), 99,90kr
2 st av denna (http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilation-ovrigt/Ventilationskoppling-873810/) 90 graders böj, 29.90 kr
Tätningslist länk (http://biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Fonster/Tatningslist/Tatningslist-26450/), 29.90kr
8st Buntband
Plasti-Dip Spray, svart

Totalt inköp 290kr! Plasti-Dipen hade jag sedan förut (en superprodukt faktiskt), buntbanden med.

991899199920

Tanken är då att den rektangulära luftfångaren skall monteras så den ligger jäms med de främre länkarmarnas undersida, och röret skall sedan orma sig runt fjäderbenet och mynna ut vid bromsoket.

Annars så har gatdäcken fått ge vika för Toyo R888'orna. Greppar fint nu ;)

En styck M7 Ram Hood Scoop beställt! :D

mopack
2012-07-09, 06:41
Oj då, kör du Toyo T888 på gatan? Det är manligt :)

Mvh / Alex

Scooper
2012-08-06, 10:05
Nu har då bilen fått smaka på lilla Ringen;)

Cirka 40 varv totalt blev det under torsdagen den 2/8, som bjöd på utmärkt sommarväder!
Ett stort tack till alla som var med och arrangerade och då speciellt till Förenade Bil i Malmö.

Vad som hänt med bilen sen senast är att hela tändsystemet är uppdaterat till MSD/Magnecor/Denso, GRS Intercooler Motorsport edition på plats, Oil Catch cans på båda sidorna av ventilkåpan (samlade upp en synlig mängd olja bara under detta race), Janspeed grenrör + 200 cells metallkat, nytt expansionskärl till kylarvätskan, bromskylning taget från dimljusen (mitt tidigare försök till DIY gick inget vidare) samt till slut en JCW växelknopp i Carbon/Alcantara + urmonterat baksäte.

Bilen gick riktigt bra och körde om alla bilar i min grupp förutom M3 GTS och BMW Cup bilarna... :) En kollega som har en 2012 JCW körde den jämnt med på rakan, för att sedan lämna den efter sig i kurvorna. Detta utan att ha bytt pulley eller mappat om bilen. Standardspridare sitter också på.

De ställbara RUFF camberplattorna ligger fortfarande på hyllan, detsamma gäller nedre bakre länkarmarna från Alta. Vad som behövs ses över ganska snart är en riktig oljekylning, för jag toppade 135 grader som mest med nybytt 5W-40 olja... Har en rejäl rengjord oljekylare från en BMW 850 i källaren, få se om jag kan använda mig av den :)

Tjoho!

Björn P
2012-08-06, 12:50
Coolt! Grymt ljud (och drag) med grenröret va? :D

Scooper
2012-08-06, 12:55
Ja, vilken skillnad det blev från mellanregister och uppåt :)
För att inte tala om den underbara raspiga motorsången den avger :o
Värt varje spänn!

Björn P
2012-08-06, 13:13
Häftigt!

mopack
2012-08-07, 07:06
Halloj Simon!

Antar att det var din Cooper som stood nere mot resturangen på lördagen (på Knutan)? Var där bprta ett antal gången i hopp om att få springa på dig o snacka lite Mini, men lyckades aldrig hitta dig där. Roligt att bilen verkar röra på dig med nya grenröret :)

Mvh / Alex

Ace
2013-01-27, 07:24
Hänt nått sedan sist? Kul tråd

mopack
2013-06-25, 11:07
Halloj,

Har det hänt något med bilen på senare tid?