handdator

Visa fullständig version : Basic chassifrågor från en rookie!



MicEE
2012-06-22, 11:03
Hejsan!
Som jag skrev i den sk. "presentationstråden" så är jag ny på mini cooper och har skaffat med en r53 år 03.
Toknöjd med bilen på alla sätt och vis men vill ha ner den mot marken litegranna!
Har läst ur tillverkningskoderna på bilen på jobbet och där säger den att jag har ett chassu som heter Sport PLUS.
Känns som detta betyder något annat än helt standard eller är detta MCS standard?
Borde den inte vara lägre än vad den är (svårt att avgöra utan bild).
Om jag monterar på en H&R sänkningssats kommer väghållningen att bli sämre än nu?
Vill montera på sänkningssats för utseendet, inte för att jag känner att väghållningen behöver bli bättre så bara det inte försämrar bilen så är jag nöjd.

tänkte även kolla med er vilken storlek på hjul som är lagom på en sån liten bil.
sitter 17" nu men jag skulle vilja ha 18" Mini GP hjul men det kanske ser litet ut?

MVH. Michel Halmstad..

Hobbe
2012-06-23, 05:28
BMW/MINI:s sportchassi består egentligen enbart av fjädrar som är lite hårdare och lite kortare (10-15 mm).
Visst kan du slänga på tex H&R blingfjädrar för att sänka ytterligare, men överdriven sänkning som många gör med tex coilovers rekommenderas inte då drivaxlar/knutar tar skada.
17" hjul är perfekta. 18" hjul fungerar. Vill du sänka bilen så undviker du 18" hjul.

mopack
2012-06-25, 09:21
Hej Micee,

Jag har läst en hel del på utländska forum (och precis som Hobbe skriver) så om du ska sänka bilen så tänk på allt det kan dra med sig, dvs. drivaxlar och drivknutar som kan ge upp i förtid. Rådet om du vill ha bara en lite sänkning är att isåfall hitta fjädrar som du är nöjd med och sedan även byta stötdämpare. Med detta kommer du att få den *looken* du är ute efter skulle jag tro. Att ge dig på coilovers (enligt min åsikt) är oftast lite farligt vatten så många köper och slänger på och hoppas att detta ska vara en magisk produkt. Coilovers är bra, men måste ställas in korrekt för att ge ett bättre chassi. Du kommer säkert märka att chassi kommer vara styvare och kommer ta en hel del smällar i vardagskörning. Jag hade bara rekomenderat detta till dig om du var intresserad av bankörning och letade efter ett mycket styvare chassi. Många köper produkten men ställer alldrig in detta korrekt och då faller konceptet med coilovers (enligt min åsikt). Men eftersom du inte är ute efter bättre chassi utan istället satsar på sänkningen så hade jag rekomenderat att du skaffar ett par fjädrar och sedan stötdämpare (för att hjälpa till med sänkningen) så lär du säkert vara nöjd :) Lycka till,
Mvh / Alex

dvorak
2012-06-25, 12:38
Generellt sett är inte coilovers ett dumt alternativ då fjädrar och dämpare är matchade med varandra.

MicEE
2012-07-01, 10:42
Coilovers beställda... Har även någon som klunkar bak vid gupp, några förslag? Vad är vanligt på coopern? Låter som ett glapp i någonting...

dvorak
2012-07-01, 18:01
Kolla bussningar till krängningshämmaren

MicEE
2012-07-01, 18:23
Kolla bussningar till krängningshämmaren

Är detta ett vanligt fel? Finns powerflex eller liknande till dessa?

ola
2012-07-01, 22:54
ja finns powerflex , men det är inget vanligt fel , börja med att kolla om det helt enkelt behövs dras åt , är enkelt kollat , bara två bultar.

dvorak
2012-07-02, 08:38
På Clubmannen var det ett vanligt fel :)

Men kolla, som ola säger, igenom alla bultar och dra åt med rätt moment.

Luc!fear
2012-07-02, 09:38
På Clubmannen var det ett vanligt fel :)

Men kolla, som ola säger, igenom alla bultar och dra åt med rätt moment.
Var det ett vanligt problem...?
Är det inte det längre?
Något man bör kolla?

Vill ju att "Black Pearl" skall må bra...

dvorak
2012-07-02, 12:21
Det är verkligen ett mindre problem, det är lätt och billigt att byta. Men jag tvivlar på att konstruktionen är likadan på en Countryman

ola
2012-07-02, 22:44
men hörni, nu handlade det väl om R53? inte om Club och Countryman??

Luc!fear
2012-07-03, 08:10
men hörni, nu handlade det väl om R53? inte om Club och Countryman??
R53,55 & 56 är väl nästan samma bil chassimässigt?
Countryman (R60) har givetvis en helt annan konstruktion det medger jag...

MicEE
2012-07-03, 08:21
Är det inte så att R50, r52 och r53 är samma bil med olika motorer?

Luc!fear
2012-07-03, 11:00
Är det inte så att R50, r52 och r53 är samma bil med olika motorer?
Jo så har du rätt, men det jag menade är att det är nästan samma bil när det gäller vikt, fjädring, hjubas m.m.
Clubman är lite längre men annars är det samma som R56 (MINI Cooper S från 2007 & framåt)
Dock är det som du säger R50,52 & 53 som är gen. 1 av New MINI.
Det skiljer sig dock en hel del på dem också beroende på ålder modell & olika tillägg som köparen valt.

Luc!fear
2012-09-21, 16:08
Kan en MINI Countryman vara bättre med lyftfjädring? (http://www.youtube.com/watch?v=FCa8LwFu2Y4)

Mange249
2012-09-21, 17:55
När du sänker kommer du troligtvis få vibrationer när du accar på låga varv och hög växel. Detta beror på den obalans som skapas när drivaxlarna inte är horisontella. Detta är mest kosmetiskt och drivaxelproblemen kommer oftast först med mer effekt och olika längd på drivaxlarna. Nu vet jag inte hur det ser ut på MINI, men på Saabarna är detta ett känt problem som du säkert redan vet. Min og9-3a med 470NM ålar sig en del trots hårdare bussningar:)

Jag har HR sänksats på min MINI och är nöjd. Inte så stötig som jag trodde att den skulle vara. Mitt problem är snarare att den är låg och vill ta i när man kör över gupp, trottoarkanter osv... Minns det som att den är 10-11cm fram.