handdator

Visa fullständig version : Cooper S VS Swift



Minid
2012-05-24, 08:18
Hittade en artikel på aftonbladet idag..

http://www.aftonbladet.se/bil/article14857759.ab

Luc!fear
2012-05-24, 09:22
Hittade en artikel på aftonbladet idag..

http://www.aftonbladet.se/bil/article14857759.ab

Har inte PLUS på aftonbladet & kommer således inte in på denna sida...
Ni som har PLUS, kan väl ge en hint om det var en bra artikel...

Nina
2012-05-24, 09:35
Det står att Suzuki Swift Sport inte är lika kul som Cooper S men man får mer för pengarna. Känns lite som att journalisten är lite dumsnål. I mitt tycke inte jämförbara bilar men det är bara vad jag tycker. Däremot om de jämförde Golf GTi med Cooper S eller andra märken med bättre andrahandsvärde skulle det vara mer intressant.

Swiften fick 21 poäng, Cooper S 19 p enligt journalisten.

Mini Cooper SGrundpris: 213 000 kronor. Motor: 4-cyl, 1,6 liter. 184 hk vid 5 500 varv/min.Vridmoment: 240 Nm vid 1 600–5 000 varv/min. CO2: 136 g/km. Förbrukning:0,58 l/mil (bl.) Acceleration: 0–100 km/tim på 7,0 s. Toppfart: 225 km/tim.Längd/bredd/höjd: 373/168/141 cm.Tjänstevikt: 1 215 kg.
BETYGÄga
Dyr. Men det är en populär begagnatbil, vilket räddar kalkylen.
Köra
Vansinnigt rolig. Det nätta formatet och den rappa styrningen är en utmärkt kombination. Det rycker lite för mycket i ratten vid gaspådrag för att det ska kännas helt lugnt.
Komfort
Massor med vägljud letar sig in i kupén. Bullret tillsammans med hård fjädring är inte njutbart i längre stunder.
Utrymme
Två personer sitter väldigt bra fram och framför allt takhöjden är bra. Baksätet är riktigt trångt där framför allt insteget ställer till det.
Säkerhet
Ligger bra till i säkerhetstester och för sin storlek är det bra.
Känsla
Glädjen och körglädjen är i det närmaste total. Den skojfriska interiören känns däremot inte så rolig längre.
Totalt: 19Helhet:Ett vitaminpiller som heter duga. I S-utförande en galen blandning av sportbil och småbil.

Suzuki Swift Sport
Grundpris: 166 900 kr. Motor: 4 cyl, 1,6 liter, 136 hk vid 6 900 varv/min.Vridmoment: 160 Nm vid 4 400 varv/min.Förbrukning: 0,64 l/mil (bl.) CO2: 147 g/km. Acceleration: 0–100 km/tim på 8,7 s. Toppfart: 195 km/tim.Längd/bredd/höjd: 389/170/151 cm.Tjänstevikt: 1 045 kg.
BETYGÄga
Aptitligt pris, hög driftsäkerhet och gott andrahandsvärde.
Köra
Synnerligen snäll och trygg att köra. Men framkallar inte det där fånleendet som Mini gör.
Komfort
Också bullrig och stötig, men inte på det där malande sättet som Mini.
Utrymme
Högbygge med bra baksäte. Insteget med tre dörrar drar ner.
Säkerhet
God säkerhet i klassen, fem stjärnor i EuroNcap, bra sikt och trygga köregenskaper.
Känsla
Robust och ärlig. Inte mycket invändigt att vila ögonen på, men den kommer att leva länge.
Totalt: 21Helhet:Inte mer Mini än Mini. Men mer bil. Och det räcker långt.

Björn P
2012-05-24, 10:17
Jag har ju kört en rejspreppad Swift Sport (nya modellen) sisådär 50 mil på Nürburgring. Swiften är inte i närheten av att vara lika rolig bil som MINI Cooper S och har inte heller något krut alls att tala om i motorn. Däremot är det ju en bra och billig budget-GTI. Lite som en nutidens Peugot 205 GTI om ni minns den. Stod jag och jämförde modellerna emellan skulle jag aldrig tveka att köpa en lätt begagnad MINI Cooper S före en fabriksny Swift.