handdator

Visa fullständig version : Kylaren läcker... Tack Bavaria! :(



Flameboy
2012-05-23, 13:46
När jag köpte min Mini hade förra ägaren precis bytt kylaren, enligt honom pga stenskott. För ett tag sen märkte jag att kylsystemet drack kylarvätska, och började felsöka. Hittade var det läckte, och då det inte såg ut som ett stenskott åkte jag till Bavaria för att kolla om det var ett garantiärende. Har ju 2 års reservdelsgaranti... "NEJ" sa snubben, "kylaren byttes 2010-05-12, så garantin har gått ut för 11 dagar sen. Men det är klart jag kan kolla, det kostar 1500 spänn för att öppna motorhuven." :mad:

Nädu, sa jag. En ny kylare kostar med NMCS-rabatt 2250:- på bavaria, så att lägga mer än halva det för nån fånig felsökning känns idiotiskt.

MEN! Nån som hittat billigare nån annanstans? Jag mekar själv, och varje krona spelar roll. Jag har en R50, för dem som glömt det. ;)

dvorak
2012-05-23, 13:52
Köp en begagnad kyl på skroten.

Finns det inte någon site får beggade reservdelar?

Flameboy
2012-05-23, 14:07
Köp en begagnad kyl på skroten.

Finns det inte någon site får beggade reservdelar?

Jo, på bildelsbasen kostar en kylare som gått +10 000 mil 1200:-. Jag har börjat kolla ebay och engelska siter...

ola
2012-05-24, 09:47
annars finns det väl en smart tillsats du kan köpa på mekonomen och hälla i systemet så täpper det till det som läcker....

Flameboy
2012-05-24, 11:20
annars finns det väl en smart tillsats du kan köpa på mekonomen och hälla i systemet så täpper det till det som läcker....

Hmm... Ja, det kostar ju en dryg femtiolapp. Kan vara värt att prova innan man köper en ny kylare för massa tusen.

Edit: MEN... En polare jag frågade hävdade att nackdelarna överväger fördelarna. Det blir klägg i hela systemet, inte bara där läckan är. Det blir en dålig lagning som antagligen kommer ge sig vid sämsta möjliga tillfälle... Han rådde emot. Nån som har provat?

cabrio
2012-05-24, 11:48
Går lika bra med kanel, ingefära eller vitpeppar är faktiskt ett beprövat knep för kylaren. De små partiklarna fastnar vid små, läckande hål och täpper igen dem. Kylarcement är djävulens påfund!
Sätter det inte igen impellern på vattenpumpen så sätter det ngn liten kanal eller i bästa fall lägger det sig i botten på kylaren.
En kompis till mig som är bilmek har berättat några goa historier om kylarcement och dess oönskade egenskaper.
Vad som däremot funkar och inte sätter igen systemet är ingefära, senapspulver och kanel. Dessa kryddor klumpar sig inte så länge det snurrar i systemet, hittar det en läcka så flockar sig pulvret där.
Men våga vägra kylarcement!

dvorak
2012-05-24, 16:05
Jag tycket att det känns som en opålitlig och temporär lösning. Det är bara att bita i det sura äpplet och göra det ordentligt.

Flameboy
2012-05-24, 16:31
Jag tycket att det känns som en opålitlig och temporär lösning. Det är bara att bita i det sura äpplet och göra det ordentligt.

Ungefär vad jag kommit fram till...