handdator

Visa fullständig version : Två bakvända barnstolar?



LGH
2012-05-08, 12:46
Hej!

Jag går i funderingar runt en Mini, helst en Clubman SD eller vanliga D. Bilen är tänkt som andrabil och pendlarbil - jag kör ett par kilometer och lämpar av barn (eller hämtar) på dagis, kör sedan 75km enkel resa till jobbet. 75 mil i veckan i en Peugeot är inte något som jag önskar ens min värsta fiende...

Följdaktligen undrar jag om det är rimligt någonstans att fundera runt en Clubman. Jag vill ha två bakvända stolar i baksätet (till efter sommaren då jag med bättre samvete kan vända sonen framåt vid fyra års ålder). Det jag mest funderar över är hur tråckligt det är att lirka in barnen där bak. Min bror körde en tid BMW 323ti ("Kompakt", 3 dörrar) och han lyckades med detta mästarstycke, så helt orimligt vore det väl inte heller i en Clubman som ju dessutom har lilla självmordsdörren.

Att ha bakvänd stol i framsätet går bort då jag inte kan se ytterbackspegeln då. Inte så kul att nöta filbyten i sådant läge...

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

MrCooper
2012-05-08, 13:23
Jag har tvillingar och hade samma behov som du. Jag tyckte att det verkade omöjligt att ha två bakåtvända stolar. Körde framåtvända från det att de fyllde 3.
Det bästa rådet är, testa att stoppa in två bakåtvända stolar så får du se hur det går.

brumbrum
2012-05-08, 20:51
Det är lite knepigt sitta bakåtvänd i baksits.
Våran dotter fick börja fuska vid tre och ett halvt år i framåtvänd stol i baksits.
Inte så mycket för att det var knepigt att lirka in henne genom clubdörren, men med våran stol i baksits (izi kid av något slag) blev det lite trångt.

Vad jag minns iofs så störde jag mig inte så mycket på den skymda ytterbackspegel..

LGH
2012-05-09, 08:30
Tack för tipsen. Jag är inte så sugen på att vända fram barnen riktigt ännu, vilket så klart begränsar mina chanser.

MadeleineO tyckte också jag skulle bege mig till en återförsäljare och testa. Vi får väl se hur det går - jag lovar att rapportera när jag varit där och försökt.

brumbrum
2012-05-09, 10:50
Annars så är ju en Countryman väldigt enkel att lasta in ungar i :-)

Forrest
2012-05-09, 11:25
Tjena.


Vi har en Clubman med en bakåtvänd stol och det funkar bra om man har isofix. Skulle inte vilja tråckla med den utan detta. Det hela hänger väl annars på hur lång du är. Det går t.ex inte att få in en barnstol bakom mig när jag kör. Jag är 189 cm.

Annars är Clubman med takbox den ultimata kombin. Villa, Vovve, Clubman ;)

//S//

LGH
2012-06-04, 17:12
Det blev för trångt. Stolarna går in och det går med viss självuppoffring att sitta framför och köra - men inte särskilt bekvämt. Att få ur och i barnen med fasta stolar visade sig dock vara i princip omöjligt. Tyvärr!

Men inget ont som inte har något gott med sig... Nu väntar jag på min Countryman SD som jag får hem nästa vecka! Där går det lite lättare att få i och ur barnen! Och en pendlares dröm: Diesel och automat. Eller helt enkelt bara en bil för lata medelålders män, om ni vill vara elaka. ;-)