handdator

Visa fullständig version : Tråden för utbyggnad av bilstereon!



Gustav2000
2012-04-15, 18:44
Hej!
Dags för en tråd för de som vill montera en subba i bakluckan och så vidare!
Posta klipp och kopplingscheman och diskutera glatt! Trötta inlägg om kompressorljud :toilet: och att motorn låter fint är naturligtvis också välkomna men bidrar inte till diskussionen bilstereo.
Jag vill det men bävar för spänningskabeln och att få ut en ljudsignal från originalstereon. Ska nu sätta mig och googla lite i ämnet. Men förekom mig gärna kära minister!


http://www.youtube.com/watch?v=YGV231Xmc2c&feature=results_main&playnext=1&list=PL71F477C6CB1C0DFD

Minid
2012-04-15, 21:03
Intressant ! Jag hade en check liten sub
I min förra bil, men vågar man ens skruva i en ny mini?!

Flameboy
2012-04-15, 21:08
Jag skulle nog hellre sätta en liten aktiv Infinity-sub under förarsätet. Det är ju där man vill ha trycket...

MrPlow
2012-04-16, 07:49
En subba i framsätet - intressant... ;)

Finns det plats där? (om man ska återgå till topic)

Panerai
2012-04-17, 16:29
Det är jätte lätt med signal. Se till att hitta ett steg som accepterar högnivå. Sen framme vid pedalerna så finns det en liten lucka. Där går kablarna till Högtalarna förbi i en anslutning. Bara skarva in sig där och plocka signal. :)

Mange249
2012-04-21, 22:11
Hur pass jävligt är det att dra strömkabel till bakluckan på Mini R56? Om man nu inte hittar något som kan drivas på strömmatningen som finns framdragen redan(15A om jag minns rätt).

Flameboy
2012-04-22, 00:20
När vi plockade ur baksätet på min R50 för att sätta in bakhögtalarna kollade jag lite, och där känns det inte som en alltför komplicerad modd. Men el är inte min styrka... :(

Panerai
2012-04-22, 10:42
Hur pass jävligt är det att dra strömkabel till bakluckan på Mini R56? Om man nu inte hittar något som kan drivas på strömmatningen som finns framdragen redan(15A om jag minns rätt).

Det är jätte lätt det med. Från batteriet finns där färdiga kanaler (bara klippa bort stoppet) och mata genom kabeln. Då kommer den ut vid säkringsluckan på passagerarsidan. Därefter är det bara dra kabeln i tröskeln, upp under bakre högtalaren och in till bakluckan. Finns gott om plats överallt och de har tänkt till när de byggt bilen. Mellan bakluckan och högre bakrehögtalaren finns dessutom en jätte bra jordningsplats så jord är det bra att dra samtidigt när man ändå rivit ner halva bilen.

Rooy
2012-04-26, 16:56
Går de tryck i låda och steg utan att behöva byta ut original stereon? :)

Panerai
2012-04-26, 18:38
Går de tryck i låda och steg utan att behöva byta ut original stereon? :)

Ja klart, sålänge ditt steg accepterar högnivå så är det fasligt enkelt.

Gustav2000
2012-04-26, 19:49
Låter fint! Jag har ett H/K slutsteg i bak så högnivå finns redan. Det var mest Kabeln från batteriet som verkade vara ångest.

Rooy
2012-04-27, 20:41
Ja klart, sålänge ditt steg accepterar högnivå så är det fasligt enkelt.
Asså? Jag är lite dålig på sånt men har ett steg och en låda som knappt spelats med då jag hade den ett kort tag i min gammal bubbla som såldes!;) de ligger någon form av steg bak i vänster sidan original. Går de koppla där ifrån?

MicEE
2012-06-16, 07:05
Ny kanske jag låter dum men varför dra kablar och grejer, batteriet sitter i bagaget väl?

flyer
2012-11-18, 15:54
Hej alla glada!
Nu hakar jag på här eftersom jag numera har en R55:a med, i mitt tycke, gräsligt ljud. Eftersom den har navigator så tänkte jag försöka behålla huvudenheten. Efter lite googlande så hittar jag ett färdigt paket på NewMINIstuff: https://www.newministuff.com/new/shop.php?action=productshow&id=623
de har tillåmed a-stolpe med diskantuttag.
Så långt är det alltså ingen match.
Att sedan snickra till en schysst baslåda med en egen förstärkare känns inte heller det speciellt svårt.
MEN hur det låter har jag ingen aaaning om. Är det någon här som testat att byta?

Kanske bättre att köpa högtalare och förstärkare som jag vet låter bra å bara köpa kablar och a-stolpar från New MINI stuff...
Nå, det löser sig. Först ska kära fästmön övertalas. DET är betydligt svårare än att dra strömkabel genom bilen. :-)

Jag håller er underrättade.

Addde
2012-11-22, 22:08
hej! har byggt en engen baslåda till bagaget.. Titta på länken!

http://www.garaget.org/?car=313033&image=2958293

flyer
2012-11-25, 15:42
hej! har byggt en engen baslåda till bagaget.. Titta på länken!

http://www.garaget.org/?car=313033&image=2958293

Ja, snyggt. Så är det ju rätt coolt att göra. Jobbigt bara om limefrukten rullar ned...

Vilken volym har lådan?

Addde
2012-11-30, 13:31
Hahah de är ingen risk för de nu, har ett galler över, högtalargaller köpt på mds för 12 tums bas så nu funkar de perfekt att lägga matkasse lr väskan över!

Jag vet inte riktigt volymen, men tror att höjden är ca 8-10 cm någontans.. vanlig playvood skiva som ja klätt om i hatthylla/högtalar tyg :) Slutsteget ligger fint där under, under delen har jag klätt i tyg och fyllt med "högtalar bomull" Billigt, enkelt och snyggt samt att de låter väldigt gött!

Ska du bygga något?

flyer
2013-02-12, 19:58
Så nu har jag börjat pillra.
Följande saker har inhandlats:

Från NewMINIstuff å Mikey -En sladdhärva att koppla in i skarvstycket för högtalarkablarna i kickpanel förarsida.
Ut får jag lågnivå till förstärkare. Sen kan jag koppla in det förstärkta ljudet via original högtalarkabel.

Framsystem blir Focal 163 A3 med 6,5" och 4" i dörren samt diskant i a-stolpe. Focal beställdes från Storbrittanien och nya a-stolpsskinn från Bavaria. Eftersom filtret hamnar i dörren (för att slippa dra fler kablar) så inhandlades separat filter till diskanterna.

Snickring/plastning/slipning pågår...
10391

Eftersom signalen från originalstereon inte är high-end direkt så blir uppgraderingen "bara" bra. Förstärkare blir Kenwood(!) som inte behöver remote utan känner av signalen i lågnivån å startar. Vidare så är den kompakt och fläktkyld. Bra eftersom den (förhoppningsvis) ska få plats i utrymmet under förarstolen.
10392

Jag återkommer med uppdatering när det har hänt något. Det saknas ett ljummet, ljust dubbelgarage att pyssla i.

berggren666
2013-02-18, 11:07
kommer prova med 6,5" basar å massa dämpmatta å styva upp de redigt där bak där 6x9:orna sitter original. ska bli spännande å se hur de låter sen. kör på ett audison 4.kanals steg å alpine SPR 5,25 2vägskit fram.

flyer
2013-03-12, 17:33
Ja, jag tänkte något liknande. Jag har 2 stycken Kicker 6.5" woofers i 2 ohm som ska kopplas i serie(?) så jag får 4 ohm till bryggad utgång på förstärkaren.
Nu har det dykt upp några små begränsningar, jag har för mycket utrustning i bilen som ska kunna prata; blåtand (telefon) låter genom främre högtalarna, likaså navigatorn och MINI-connect. MEN backsensorn låter genom de bakre högtalarna. Signalen från stereon till bakkanalen är filtrerad så att den INTE spelar bastoner... Så. såhär tänkte jag mig:
Signalen från fram matar det externa slutsteget med ljud. Med slutsteget fördelar och filtrerar jag ljudet till främre system och bakre subwoofers.
Sen får originalsignalen för bak driva två små larviga högtalare i bak som ljuder med backsensorn.

Jag har börjat koppla inne i bilen. Förstärkaren får plats under passagerarstolen vilket gör att alla kablar blir låååånga. (fram å tillbaka till kickpanel på förarsida) Relativt enkelt att dra kabel runt i kupén och ut i motorrummet. Jag har inte rivit i baksätet ännu, det ska enligt uppgift vara ett grannlaga jobb, ALL inredning måste ut!
Nå. Jag håller er uppdaterade.

berggren666
2013-03-20, 14:29
köpte 41 ark silent coat som sitter i bilen 10 ark fram i vadera dörr å sen dubbla lager ark bak. å kör med dls rw6 6,5" basar där 69:orna ska sitta . kan säga de är en sjukt skön skillnad i ljudet nu är de inte inställt redigt ännu men de är som natt å dag. alla som tvivlat på att de inte skulle bli bra. är jätte välkommna å lyssna i min bil i sommar på mini träffarna.

Gustav2000
2017-02-28, 20:55
Dags att återuppliva tråden!

Jag måste ha tag på kopplinsschemat för r56 harman kardon ingångar och utgångar. DVS sär det någon som kan hitta det? Jag blir tokig. Jag hade för mig att jag la in en länk här på forat för några år sedan.

Gustav2000
2017-04-03, 15:13
140271402814029
Nu har det spårat ur fullständigt.
Hela bilen är dämpad med Dynamat och ny subwoofer är byggd och skall monteras ordentligt. Nästa steg är att bygga om framsystemet. Åter då.
14030

Björn P
2017-04-03, 15:15
Å herregud

Fredrik
2017-04-03, 15:44
Go go go Gustav :D

Hagatorpet
2017-04-04, 23:16
Herregud vilket rent garage...