handdator

Visa fullständig version : Bättre luftfilter på en JCW R56



Fräsen
2012-04-14, 13:49
Hej!

Jag undrar vad ni kunniga har för erfarenheter av byte av luftfilter till ett med högre flöde? Vad jag förstår finns det två vägar att gå.

Alt 1 är (som tyvärr inte verkar passa på just JCW)

http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/motor-och-drivlina/luftfilter-alta.html

Alt 2 är

http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/motor-och-drivlina/alta-cold-air-intake.html

Tack på förhand

-D

Mange249
2012-04-14, 14:18
Jag har ALTA CAI på min Cooper S-09 och bortsett från lite risig passform tycker jag det är bra.

Jag upplever bilen som snabbare i responsen. Man hör dumpventilen Mycket och även när turbon laddar. Om detta är positivt eller ej beror på var och en. Den är också piggare mellan 5-6000varv där den orginal mattades en hel del.

Detta är min upplevelse och som vanligt är det svårt att till 100% sålla vad som är känsla och faktisk effekt:) Läser man på Altas hemsida visar deras bänkningar motsvarande det jag upplever. 10hk tror jag väl kanske inte på, men lite mer är det nog.

Fräsen
2012-04-14, 16:54
Hej!

Tack för bra input... Har du även tagit bort " täckbrickan" som sitter i scoopet på huven?

-D

Mange249
2012-04-14, 18:38
Nja, den har en del hål i sig orginal(eller så är nåt borta på min). Man ser in till motorn genom typ 50-60% av hålen i scoopet.

Fräsen
2012-04-16, 19:02
Hej!

Tack för feedbacken.. Vad jag förstår så räcker det långt med att ha " original" luftburken på JCW bilen men det ger en del att byta ut orginalflitret. Om man inte skall skena iväg och bygga ett monster som den " gula"

Verkar som att i övriga världen så kör många med ITG foam filter och är mycket nöjda?

Vad säger ni kunniga?

Mange249
2012-04-16, 19:27
Jag gillar skum, jag tror bland annat att det filtrerar bättre än KN bomull och liknande... Jill kör insatsfilter om jag minns rätt.

Stephand
2012-04-17, 05:43
Fick faktiskt en gång en förevisning om vad som faktiskt tar sig igenom dom där öppena filtrerna och efter det så är inte det något jag skulle sätta på mina motorer i alla fall, nu var det inget Alta filter för att vara ärlig men ett KN, ska du byta satsa på filtret du sätter i boxen.

Fräsen
2012-04-17, 07:13
Hej!

Oj vad intressent. Tack för din erfarenhet.

-D

dvorak
2012-04-17, 09:24
Jag hade också rekommenderat det.

Dessutom så fungerar inte altas system så bra eftersom det sitter längst in i motorrummet. Det tar alltså in varm luft och inte kall :)

Jag tag faktiskt av mitt alta efter jag tyckte att bilen blev slöare vid bankörning. Kört original sedan dess :)

Scitz0
2012-04-17, 09:52
Jag har satt i ett ITG filter i min jcw stage1 filterbox. Fungerar mycket bra.

Fräsen
2012-04-17, 11:15
Hej!

Tack vad vänliga ni som delar med er och det är väldigt värdefullt för oss lite " nya" som inte har så mycket praktiskt erarenhet.

Stephand
2012-04-17, 12:21
Tror det är den bästa lösningen som sagt, tillverkaren har ju utformat boxen för att det ska bli optimalt, tyst och rätt mängd luft, väsande filter och physsande dumpventiler är lite för mycket fjunig volvoraggare för min smak.

Jag har satt i ett ITG filter i min jcw stage1 filterbox. Fungerar mycket bra.

Mange249
2012-04-17, 17:47
Jag hade också rekommenderat det.

Dessutom så fungerar inte altas system så bra eftersom det sitter längst in i motorrummet. Det tar alltså in varm luft och inte kall :)

Jag tag faktiskt av mitt alta efter jag tyckte att bilen blev slöare vid bankörning. Kört original sedan dess :)
Håller med om att Altas system inte är lika bra som ett renodlat CAI, men det ger effekt mot orginal iaf. Nu är ju bana det mest krävande testet där orginal visar sin styrka att hålla temp.

När det gäller ljudet håller jag med att det är lite cheesy med dumpljudet, men tycker att helheten att bilen känns piggare väger över.

Mange249
2012-04-17, 17:52
Det är skillnad på skum och bomullsfilter. Skum används på motorcyklar som körs i långt värre förhållanden än våra bilar och där fungerar det. Det borde alltså gå att få det bra för våra bilar också. Jag är inte oroad för filtreringen när det gäller skumfilter. Har sett test någonstans där skum vann och ansågs rena bättre än de andra alternativen(orginal undantaget).

Hagatorpet
2012-04-17, 21:18
Nu är jag ju gammal :wheelchair: och det är kanske inte samma som gäller nu:?
På det glada 70-80 talet körde jag Motocross
Vi använde alltid skumfilter men dom tvättades och oljades in med filterolja efter varje körnig, funkade kanon
är det inte så i dag med, att för att det skall fungera, måste skumfilter oljas för att ta dom små partiklarna:?

dvorak
2012-04-18, 10:25
Håller med om att Altas system inte är lika bra som ett renodlat CAI, men det ger effekt mot orginal iaf. Nu är ju bana det mest krävande testet där orginal visar sin styrka att hålla temp.

När det gäller ljudet håller jag med att det är lite cheesy med dumpljudet, men tycker att helheten att bilen känns piggare väger över.
Jag blev faktiskt rekommenderad av både Stertman och en TS motorsport att inte använda Altas system på min bil när det satt på. Så jag tog bort det och jag kan säga att jag inte märkt någon skillnad direkt. Men bilen fungerade bra med båda två, så jag tycker inte att Altas system är värt pengarna. Men ifall man gillar ljudet (som är ball) och blingfaktorn så är det klart att det är en kul grej.

Jag bytte även intercooler på min bil utan några direkta resultat heller. Har man en JCW verkar det vara större skillnad, jag har ju bara en S. Så spara pengarna säger jag :)

Snabbaste varven jag satt på ringen är med motorn helt original, så farten kommer av huvudet och inte av grejerna ;)

Stephand
2012-04-18, 11:03
Jag blev faktiskt rekommenderad av både Stertman och en TS motorsport att inte använda Altas system på min bil när det satt på. Så jag tog bort det och jag kan säga att jag inte märkt någon skillnad direkt. Men bilen fungerade bra med båda två, så jag tycker inte att Altas system är värt pengarna. Men ifall man gillar ljudet (som är ball) och blingfaktorn så är det klart att det är en kul grej.

Jag bytte även intercooler på min bil utan några direkta resultat heller. Har man en JCW verkar det vara större skillnad, jag har ju bara en S. Så spara pengarna säger jag :)

Snabbaste varven jag satt på ringen är med motorn helt original, så farten kommer av huvudet och inte av grejerna ;)

Word!

Fräsen
2012-05-24, 07:14
Hej!

Nu har jag bytt till ett ITG Pro som passar i orginalboxen. Resultatet är lite mer härligt turboljud. Lite Snabbare gasrespons...... Varvar upp snabbare är väl det jag har märkt.