handdator

Visa fullständig version : Reg. skylt



Hagatorpet
2012-04-13, 08:33
Är det någon här som provat med att få den mindre så kallade USA skylten till sin Mini?
har varit i kontakt med Transportstyrelsen men dom är lite motsträviga :(

MrPlow
2012-04-13, 09:04
Jag tror det enklaste sättet är att beställa ett klistermärke...

(Men det är förstås olagligt, precis som att ha ingen skylt eller en liten skylt om det inte står i registerpapperna)

dvorak
2012-04-13, 10:06
Det går inte ifall inte bilen (modellen) har blivit godkänd någon gång med den. Och det enda skälet att få den godkänd är egentligen att en vanlig plåt inte får plats.

Det räcker att en Mini har blivit godkänd, efter det så kan man beställa. Inte annars.


Att sätta en klisterlapp på bilen är samma sak som att förfalska en plåt == ganska höga böter. Ledsen att förstöra det roliga :)

Hagatorpet
2012-04-13, 10:26
Det går inte ifall inte bilen (modellen) har blivit godkänd någon gång med den. Och det enda skälet att få den godkänd är egentligen att en vanlig plåt inte får plats.

Det räcker att en Mini har blivit godkänd, efter det så kan man beställa. Inte annars.


Att sätta en klisterlapp på bilen är samma sak som att förfalska en plåt == ganska höga böter. Ledsen att förstöra det roliga :)
Har förstått det efter min kontakt med Transportstyrelsen
Därför undrar jag om det är någon som fått det godkänt
under en tid fick alla den som ville ha den
och det räcker att jag kan plocka fram en, så ska dom inte kunna neka mig eller någon annan
så frågan är någon som sett eller kanske själv har en liten "USA" skylt

Emil: Fördelen med en klisterlapp är ju att man kan få en personlig skylt :D
och utan begränsningar när man gör den själv
men det är som Peter skriver inte riktigt godkänt:(

MrCooper
2012-04-13, 10:32
Finns det regler för måtten på reg skylt? Det finns ju företag som tillverkar reg skyltar i valfri storlek. Tänkte att om man inte vrålkrymper skylten utan krymper ner den med ca 20%. Då matchar den storleken på bilen lite bättre och det kanske inte uppfattas på samma sätt som när man krymper ner den med 50% (eller hur liten den lilla skylten nu är).

Jag har en polare som fick böter för att han hade en för liten skylt på, men den var duktigt mindre än original.

dvorak
2012-04-13, 10:40
Finns det regler för måtten på reg skylt? Det finns ju företag som tillverkar reg skyltar i valfri storlek. Tänkte att om man inte vrålkrymper skylten utan krymper ner den med ca 20%. Då matchar den storleken på bilen lite bättre och det kanske inte uppfattas på samma sätt som när man krymper ner den med 50% (eller hur liten den lilla skylten nu är).

Jag har en polare som fick böter för att han hade en för liten skylt på, men den var duktigt mindre än original.
Du får inte använda andra skyltar än de som är utfärdade/tillverkade av trafikverket.

Så enkelt är det

MrCooper
2012-04-13, 21:23
Du får inte använda andra skyltar än de som är utfärdade/tillverkade av trafikverket.

Så enkelt är det

Jaja, men om man är utomlands då? Har polisen där åsikter på svenska skyltar?

MrPlow
2012-04-14, 09:46
Jo, det är klart att det är böter på klisterlapp. Men det är det på att ha t.ex. ett klubbklistermärke på sin vanliga skylt. Och man får inte köra för fort eller vårdslöst heller...

MrPlow
2012-04-14, 09:47
Jaja, men om man är utomlands då? Har polisen där åsikter på svenska skyltar?

Nej... (Men de ska vara lagliga)

Hagatorpet
2012-04-14, 09:49
Fast jag har ju tänkt att komma tillbaka efter Frankrike resan :D

MrCooper
2012-04-14, 09:52
Fast jag har ju tänkt att komma tillbaka efter Frankrike resan :D

Det var synd.

:soffa:

Hagatorpet
2012-04-14, 09:57
Det var synd. :soffa:
Har snart en bakre kofångare T-Salu
lägger nog ut den till försäljning på öppna marknaden
OBS inget chrome på den

dvorak
2012-04-15, 00:36
Jo, det är klart att det är böter på klisterlapp. Men det är det på att ha t.ex. ett klubbklistermärke på sin vanliga skylt. Och man får inte köra för fort eller vårdslöst heller...

Det är så härligt när man ibland ger tips till folk gällande förbud och lagar. Det kommer alltid ett svar tillbaka som inte egentligen säger emot, men som rättfärdigar laglösheten. Vad är det du vill säga med ditt inlägg?

Jag sa aldrig vad man KAN göra, bara vad man inte FÅR göra.

Dessutom kan tyska polisen vara väldigt jobbig gällande nummerskyltar. Jag blev på en resa stoppad fyra gånger på två dagar pga personliga plåtar, som var helt lagliga.

Stephand
2012-04-17, 15:03
Som gammal hojåkare kan jag upplysa herrarna att prislappen är 1500:- för att inte ha rätt skylt, allt annat en VV´s skyltar betraktas som att köra utan, därför tidigare när det var rena rean 400:- för avsaknanden av regskylt så valde många mc åkare att helt enkelt skippa skylten, inte jag det var ju olagligt;), detta resulterade i höjning till 1500:-, så nu har de flesta skylt, inkl jag.

Hagatorpet
2012-04-17, 15:16
Som gammal hojåkare kan jag upplysa herrarna att prislappen är 1500:- för att inte ha rätt skylt, allt annat en VV´s skyltar betraktas som att köra utan, därför tidigare när det var rena rean 400:- för avsaknanden av regskylt så valde många mc åkare att helt enkelt skippa skylten, inte jag det var ju olagligt;), detta resulterade i höjning till 1500:-, så nu har de flesta skylt, inkl jag.
Raka besked :)
Verkar inte vara någon som har fått godkänt den mindre och lagliga skylten heller Tyvärr

ola
2012-04-17, 20:05
Jag körde Minin i 2 år med litet klistermärke regskylt fram centralt stockholm 3000 mil/år - aldrig stoppad
Kört alla hojar med för liten skylt i alla år - aldrig stoppad

Jonas m
2012-04-17, 20:32
Då har du haft tur Ola, men om din tur vänder kostar det dig 1500:-. Jag åkte på böter på min Corvette i somras, pga att skylten satt för långt ner och lite in under bilen. Skall tydligen kunna stå på en bro och kunna läsa av skylten = 1500:- i böter. Så nu är den fram flyttad.

richie79
2012-04-18, 21:44
Här kommer ett tips. Kan göra en som ser ut som en riktig... http://absmc.se/produkter/fun-plates/ den som är 300x110 är samma storlek som den riktiga "USA-skylten" alltså den minsta man kan ha i Sverige om man inte räknar med skoterskylten (klisterskylt).

MrPlow
2012-04-19, 07:32
Det är så härligt när man ibland ger tips till folk gällande förbud och lagar. Det kommer alltid ett svar tillbaka som inte egentligen säger emot, men som rättfärdigar laglösheten. Vad är det du vill säga med ditt inlägg?

Jag sa aldrig vad man KAN göra, bara vad man inte FÅR göra.

Dessutom kan tyska polisen vara väldigt jobbig gällande nummerskyltar. Jag blev på en resa stoppad fyra gånger på två dagar pga personliga plåtar, som var helt lagliga.

Och jag berättade vad man KAN göra eftersom det är svårt, om inte omöjligt, att få igenom en (laglig) liten skylt till MINI. Detta utan att uppmana någon att göra något brottsligt. Självklart ska du ha en stor skylt som är lätt att läsa av trängselskattskameror och plåtpoliser längs vägarna...

Vill du inte ha kommentarer på dina inlägg gör du nog bäst i att inte posta något... Men om du inte förstår vad jag menar får du självklart fråga!

Tyska polisen kan vara riktigt jobbiga! De stoppade mig på Autobahn en gång trots att jag inte körde mer än 99 km/h för fort... Det kostade mer än att ha liten skylt i Sverige =)

dvorak
2012-04-19, 08:24
Och jag berättade vad man KAN göra eftersom det är svårt, om inte omöjligt, att få igenom en (laglig) liten skylt till MINI. Detta utan att uppmana någon att göra något brottsligt. Självklart ska du ha en stor skylt som är lätt att läsa av trängselskattskameror och plåtpoliser längs vägarna...

Vill du inte ha kommentarer på dina inlägg gör du nog bäst i att inte posta något... Men om du inte förstår vad jag menar får du självklart fråga!

Tyska polisen kan vara riktigt jobbiga! De stoppade mig på Autobahn en gång trots att jag inte körde mer än 99 km/h för fort... Det kostade mer än att ha liten skylt i Sverige =)
Klart jag vill ha kommentarer, det är ju ett diskussionsforum vi hänger på.

Jag förstår inte riktigt varför man vill ge en rekommendation som kan ge folk problem bara. Jag är själv inte någon regelryttare, men när det kommer till nummerplåtar så är det många som får böter varje år.

Det som jag hade problem med i ditt inlägg var att du jämförde förfalskning av nummerplåt med att sätta dit ett klistermärke på befintlig. Det är höga böter på det och jag vill bara framföra att Polisen faktiskt bryr sig om detta.

I Tyskland tar dessutom polisen bilen i beslag till du kan bevisa att den är laglig att framföra, det är inte så kul.

MrPlow
2012-04-19, 11:50
Klart jag vill ha kommentarer, det är ju ett diskussionsforum vi hänger på.

Jag förstår inte riktigt varför man vill ge en rekommendation som kan ge folk problem bara. Jag är själv inte någon regelryttare, men när det kommer till nummerplåtar så är det många som får böter varje år.

Det som jag hade problem med i ditt inlägg var att du jämförde förfalskning av nummerplåt med att sätta dit ett klistermärke på befintlig. Det är höga böter på det och jag vill bara framföra att Polisen faktiskt bryr sig om detta.

I Tyskland tar dessutom polisen bilen i beslag till du kan bevisa att den är laglig att framföra, det är inte så kul.

Det är samma i samma föreskrift och paragraf (vägtrafikregister (2001:650) §8, 7 kap) som det står att: "Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas." och "På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen.". Läs mer på: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010650.htm

Så min jämförelse är väl helt korrekt? Sen vilken erfarenhet man har av huruvida polisen efterföljer detta borde väl inte spela någon roll. Min förra bil hade ett märke på framskylten när jag köpte den... I handskfacket låg också en gammal böter för just den förseelsen!

Jag ber om ursäkt för att det inte framgick tidigare av mitt inlägg att det var olagligt, jag trodde det var självklart och har nu ändrat.

dvorak
2012-04-19, 12:26
Nej jag förstod att du menade att det var olagligt. Det var inte det jag reagerade på. Det jag reagerade på är att det alltid är någon som kommer med kommentarer att det är ok att köra ändå, för att "man ändå aldrig åker fast", inga problem osv.

Jag bryr mig inte själv vad andra gör med sina bilar, utan det är helt upp till dig att köra med klistermärke ifall du vill. Men det som hände här är att en människa ville ha råd om att använda en mindre plåt på sin bil. Visst, det finns riktiga från trafikverket som får användas på vissa bilar. Nu går inte det på Minin, så då ges rekommendationen att använda en egentillverkad plåt i form av en klisterlapp. Inga problem, men då är det viktigt att upplysa om att det även är olagligt (och det gjorde ju du). Men sedan är det ändå som att, "men det är lungt för man åker ändå inte fast".

Sedan vill jag säga att det inte är samma sak att klistra ett märke på sin plåt som att köra med en som inte är godkänd av trafikverket. Att sätta en egentillverkad plåt på sin bil är samma sak som att köra utan = 1500kr i böter. Att sätta ett klistermärke på befintlig plåt är väl 500 kr? Och det borde väl Owe veta, för han har ju faktiskt åkt fast för det av sin poliskompis i Svenjunga :D

Jag hoppas jag inte framstår som en nitisk (även kallat besserwisser :)) människa, jag kommer nog att klistra en lapp på MGn när den är klar av praktiska skäl. Men då gör jag det med vetskapen att det är likadant som att åka utan. Och kan ge mig problem i Tyskland, fråga Feed me, de beslagtog ju hans bil i Adenau när han till och med körde med lagliga plåtar :D

Hagatorpet
2012-04-19, 13:51
Jag har nu fått svar angående regskylten:( överklagat :) och fått svar igen :(
Det går inte att få den mindre så kallade USA skylten på en Mini,
det man kan välja på är med eller utan Eu märkningen, andra val finns inte tyvärr inte

Peter jag kan säga så mycket som att den där j...a nitiska J...a polisen, var lite jobbig
men jag slapp betala mot att jag tog bort "bilen på framskylten" texten sitter fortfarande kvar:)
(fick aldrig reda på vad det skulle kostat)

dvorak
2012-04-19, 14:00
Ifall någon skulle importerat en Mini från USA där man inte hade haft plats för en vanlig så hade Minin blivit godkänt för detta. Det är enda sättet tyvärr

ellerot
2012-08-30, 13:25
Finns en på blocket just nu med lite skylt, men om den är riktigt och godkänd vet jag inte
http://www.blocket.se/kronoberg/Mini_Cooper_S_42328161.htm?ca=20&w=2
10176

Pierre M
2012-08-30, 15:27
Om man tittar på transportstyrelsens sida så står det inget om liten skylt så antagligen är det inte en laglig skylt

Scooper
2012-11-10, 00:01
Någon som lyckats få en liten skylt än?
Hittade denna bild på en 03 Cooper S som står på en bildemontering:
http://bilder.lagabasen.se/bilar/1090/1090AUJ575vy1.jpg

Den ser ju äkta ut i alla fall...

Hagatorpet
2012-11-10, 09:08
troligtvis olaglig :(
har letat ett tag nu och det enda sättet är att importera från usa där skyltarna är så små och beställa i samband med registrering i sverige
men inte ens då är det säkert att man kan få den lilla
fins flera kopior som ser ut som org men det gör dom tyvärr inte lagliga
så jag har gett upp :(

Pierre M
2012-11-10, 09:19
Någon som lyckats få en liten skylt än?
Hittade denna bild på en 03 Cooper S som står på en bildemontering:
http://bilder.lagabasen.se/bilar/1090/1090AUJ575vy1.jpg

Den ser ju äkta ut i alla fall...

Den står som privatimporterad hos transportstyrelsen kommer kanske ifrån USA och på så viss kan man ha lyckats att få liten regskylt

Hagatorpet
2012-11-10, 12:15
skall ringa och kolla med Transportstyrelsen på måndag :)

Luc!fear
2012-11-10, 12:27
skall ringa och kolla med Transportstyrelsen på måndag :)
Önskar dig all lycka, för då kan ju fler kräva det & jag skulle också vilka ha det...!

ola
2012-11-10, 15:40
Bilen ser ju större ut med mindre skylt :-) något för er som inte har Countryman ;-)

Hagatorpet
2012-11-10, 17:15
:? frågan är om man får in mer packning
Jag skulle vilja ha den mindre skylten fram (då ser motorn större ut :) kanske något för er som kör på bana)