handdator

Visa fullständig version : Fundering på att köpa en 02/03 9000-12000 mil är det "safe"?



wenaas
2012-04-12, 13:39
Hej,

jag funderar på att köpa en mini cooper som andra bil.
Jag tittar på 02, 03 års modeller som har gått runt 9000-12000 mil.
Hur är det med service på dessa.
Vilka fel börjar uppkomma? Livslängd, hur långt går dessa.

Är det safe att köpa en bil med ovanstående kriterier och slippa en massa trubbel?
Vore tacksam med så mkt råd och input som möjligt. :)

Ducatista
2012-04-13, 06:55
Hej!

Jag skulle nog sätta av en hel del pengar för driftskostnad av olika karaktär. Generellt tycker iaf inte jag att kvaliteten är särskilt bra ens på nyare bilar (rätt dålig egentligen) och en bil som är 10 år gammal, och säkert i många fall gått ganska hårt tror jag borgar för en hel del service och underhåll.

Är man beredd på det och står ut med saker som sitter löst eller inte fungerar särskilt genomtänkt så kan det nog funka.
Själv skulle jag lägga pengarna på en Fiesta ST 06a i fint skick. Billigare och bättre...väldigt kul bil också...

Janne

Björn P
2012-04-13, 08:09
Välkommen hit Wenke!

Det jag har förstått är att motorn till R53an inte har haft några riktiga typfel som exempelvis den senare generationen har haft. En gjutjärnsmotor som verkar tåla mycket med andra ord.

Min senaste service betalade jag knappt 3.000 kr för och det var en s k mellanstor service, Inspektion I. Tror det är 2.500 eller kanske 3.000 mil mellan serviceintervallen.

För att vara en så "gammal" bil verkar MINIn i gamla karossen ha klarat sig bra från större reparationer och ingrepp. I vart fall är det min slutsats efter att ha varit aktiv här på forumet i några år och följt i princip varenda tråd.

Att man ens som Janne kan nämna en Fiesta ST i samma tråd som en MINI Cooper S förstår jag mig nog aldrig på. Jag var själv otrogen med en Renault Clio Sport en sväng och saknade körglädjen i MINIn varje gång. Enligt min mening finns det ingen bil i den här prisklassen som ger så mycket kul för pengarna som en MINI.

Hoppas att mer mekkunniga personer fyller på i denna tråd!

MrPlow
2012-04-13, 09:29
Ser jag till min bil (2005a) så har jag haft problem med en trasig elhiss under de två åren jag haft den...

dvorak
2012-04-13, 10:09
Weenas, tittar du på en S eller en Cooper? Titta efter rost i trösklarna bara. Lyft på plast/gummilisten som sitter vid tröskeln.

Björn: Vad är det för fel på en Fiesta ST?? Kul bil! :)

Mange249
2012-04-13, 18:37
Felet på Fiestan är mycket att den har för lite effekt. Var själv inne på en tidigare, men även om det går att trimma den lättare än många andra sugisar räcker inte prestandan till för mig. Annars är Fiesta en bra bil, om än inte lika lyxig som Minin.

Jag kan helt klart se mig med en Fiesta som andra bil, men om jag och tjejen köper en till bil blir det något större(läs bebiskombi). Då blir ju Minin andrabil. Står då valet mellan en Cooper S eller en Fiesta ST är det för mig rätt enkelt:)

Ducatista
2012-04-15, 09:34
Håller helt med om att Fiestan inte alls är lika snabb, dock är den driftsäkrare, bättre hopskruvad, billigare att köpa och äga och förmodligen "lika kul" för många. Men självklart är den inte len lika "speciell bil" att äga och inte helt jämförbar. Ville bara tipsa om en vettig andrabil som är kul!

Steampacket
2012-04-15, 14:18
Köpte en Cooper S '04 i September 2011 som hade gått 7093 mil och den bara rullar på. Har inte haft något problem hittills. Bilen hade varit på service ett par månader innan jag köpte den. Har fyllt på en halv liter ölja och bytt en positionslampa framme. Laddade upp batteriet i vintras efter bilen hade stått två veckor efter att har bara använts till mycket korta körningar i stan. Är helt nöjd med bilen, allting fungerar som det ska, skulle behöva tvättas kanske

Yuriy Glebov
2012-04-17, 06:57
I've got myself a 02 mini cooper with exactly 10000mil last summer. Had a big problem with servo - seems to be a common issue, changed that completely (approx 5000 SEK). Since then - no problems, ran around 1500 mil, had to put some oil and coolant.
Ah, had problems with electric window on passenger side, but that got fixed by banging the door as advised on english forums haha.