handdator

Visa fullständig version : Ta det lugnt ute på vägarna!



dvorak
2012-04-09, 19:36
Var uppe i Sälen över påsk...

Jag och Anna tänkte köra mini upp såklart. I sista stund visar det sig att pappa ska med oss upp, så vi beslutar oss för att åka pickup upp istället då vi även skulle ha snowboard, skidor och annat med oss. Lite grinigt så inser jag att Minin faktiskt är för liten för ändamålet.

Jag gillar ju att köra på kvällen så jag tar öven ratten efter en fikapaus. Allt går bra ända tills 5 km innan Malung, då sringer en älgko rakt ut i vägen från ingenstans. Eftersom det är mörkt ute så ser den först när den är på väggrenen springande från vänster. Hinner sikta på bakdelen (ett djur springer ju framåt) av älgen genom att köra ut i mötande körfält och ställa mig på bromsen. Träffar halva älgen med fronten på bilen efter ha saktat ner marginellt. Tack vare att bilen är så stor, tung (2.5ton) och har en så hög motorhuv slipper vi att få älgen över oss. Jag vill inte ens tänka på hur det hade gått om vi hade åkt Mini. Som ni kan se på bilderna hamnade älgen ganska högt upp på bilen ändå.

Vi klarade oss alla utan en enda skråma. Älgen dog direkt. Bilen är skrot, passagerardörren gick inte att öppna. Förardörren kärvade men motorn gick fortfarande!

Det jag vill säga är att jag ibland tycker att det är en hets på detta forum med att köra fort och häftigt. Ta det lugnt i trafiken och spara krutet till räserbanan! Olykan händer när man minst anar det!

RIP Dodge Ram 1500!

Mange249
2012-04-09, 19:42
Ser ut att ha smällt rätt bra där:/ Tur att det gick bra för er i bilen. Man blir lite lugnare efter en sådan krock. Smällde själv för några år sedan och man inser hur fort saker kan förändras.

arcamone
2012-04-09, 19:43
Riktigt läskigt! Tur att ni är ok, det viktigaste.

/David

MrCooper
2012-04-09, 20:55
Oj, skönt att det gick bra för er och att älgen slapp plågas!
Livet hänger på en skör tråd ibland, det gäller att ta tillvara på dagarna.

Hobbe
2012-04-10, 03:03
Skönt att det gick bra för er.
En älg är inget att rekommendera i trafiken.
Jag har sett helt intryckta bilar med taket i pedalhöjd efter älgkrockar.

On a less serious note:
Mer manligt att jaga älg med bil än bössa.

Nina
2012-04-10, 04:04
Vilken tur att ni klarade er, livet hänger på en skör tråd och kan ändras snabbt. Bilen ser ut att ha gjort sitt jobb ganska bra, nämligen att fånga upp mesta smällen och skydda er.

Hagatorpet
2012-04-10, 09:18
Gott att ni klarade er Peter
Inte mycket annat att göra när dom kommer upp framför
Hålla sig på vägen och så långt bak på älgen som möjligt
men du Älg jagar man med bössa blir mindre köttförstörelse då

Hobbe, manligt är att jaga Björn med kniv (inte Älg med bil)

Flameboy
2012-04-10, 09:57
Fan vad läskigt, tur att allt gick bra! Och tack för argumentet till att ha stor-jänk som andrabil...