handdator

Visa fullständig version : Lackbehandling



Fräsen
2012-04-02, 15:22
Hej!

Jag är nyfiken på om någon klok människa här inne har erfarenhet av lackbehandling? Vilka firmor är bra? Vilka produkter är att rekommendera? Eller är det bättre att lämna in den på vanlig polering varje år?

Tack på förhand

-D

Björn P
2012-04-02, 17:55
Vi har en specialdeal med Automemo. Titta under fliken sponsorer. Kan varmt rekommenderas. Dock tyckte jag att din lack blänkte lite väl mycket för att lämna in den. Men hey - it's up to you. :)

/Garagekompisen

Jill
2012-04-02, 18:43
Hej!

Jag är nyfiken på om någon klok människa här inne har erfarenhet av lackbehandling? Vilka firmor är bra? Vilka produkter är att rekommendera? Eller är det bättre att lämna in den på vanlig polering varje år?

Tack på förhand

-D

Jag jobbar ju med det .. så nåt borde jag väl kunna ;)

I Stockholm så kan jag varmt rekommendera http://www.brotec.nu/ditec-bilvard/ och http://www.j-sandell.se/
Det viktiga är att den som gör jobbet är kunnig och noggrann och verkligen bryr sig om Din bil. Finns så många som stressar o fuskar...

Fräsen
2012-04-03, 07:21
Tackar tackar ... Du har rätt Björn;) Men man får ångest när din GP skiner som en sol i den mörka underjorden!

-D

rajapruk
2012-04-03, 22:25
Jag var nöjd med min Mr Cap behandling, den var helt klart värd pengarna tycker jag.

Hagatorpet
2012-04-04, 22:08
På frugans Dodge provade vi Ditec men jag är inte nöjd för långt mellan behandlingarna tycker jag
har en kille som tar min bil 2 gånger om året med någon typ av Lackförsegling
det gör Minin betydligt mer lättvättad jämfört med Dodgen (tror det är 18 mån mellan varje gång på den)

Jill
2012-04-05, 05:56
På frugans Dodge provade vi Ditec men jag är inte nöjd för långt mellan behandlingarna tycker jag
har en kille som tar min bil 2 gånger om året med någon typ av Lackförsegling
det gör Minin betydligt mer lättvättad jämfört med Dodgen (tror det är 18 mån mellan varje gång på den)

Finns många olika lösningar på lackskydden.
Har man ett skydd med 18mån intervall o tycker det är för långt, så kan man återbehandla efter 12mån :)

Stephand
2012-04-05, 08:34
Presis som Jill skriver så spelar det nog mer roll vem som gör poleringen en vilket medel han använder, hade för några årsedan en svart volvo som jag lämnade till Bil-Stället i Trollhättan (Man kanske inte ska gå ut med namn men i det här fallet är det befogat).

De skulle lägga Ditec och bilen var helt ny, slutade med att jag krävde pengarna tillbaka, när jag skulle hämta den var bilen gråsimmig och hade fått repor i klarlacken som fick våtslipas bort.
Lämnade då in den i Vänersborg till King Polish för att rätta till lacken som de innan nästan förstört, när jag hämtade den trodde jag inte det var sant, han kunde verkligen sitt jobb och har sedan dess polerat alla mina bilar med super resultat, har provat flera lackskydds system och alla har blivit bra så som sagt är det en kunnig yrkesman som gör jobbet så blir det bra oavsett vad det står på flaskorna.

Kanske inte hjälper trådskaparen med var han ska lämna men en varning till de i mina trakter för Bil-stället i Trollhättan, lämna i vänersborg i stället.

Hagatorpet
2012-04-05, 12:33
För mig är det även en prisfråga
Dodgen var lika bra i början men prudukten håller inte måttet
18 månader var det rekomenderade men redan efter 6 månader såg man en försämring i funktion
Jag märkte väl inte detta fören jag gjort en nu på Minin men sen var den mer lätt tvättad hela nästa 6 månaders period
som sagt Ditec gjorde nog ett bra jobb men medlet håller inte vad det lovar enligt mig

Stephand
2012-04-05, 13:46
För mig är det även en prisfråga
Dodgen var lika bra i början men prudukten håller inte måttet
18 månader var det rekomenderade men redan efter 6 månader såg man en försämring i funktion
Jag märkte väl inte detta fören jag gjort en nu på Minin men sen var den mer lätt tvättad hela nästa 6 månaders period
som sagt Ditec gjorde nog ett bra jobb men medlet håller inte vad det lovar enligt mig

Tror namnet är PPS på det lackskyddet han använder på mina bilar efter samma erfarenhet som dig om Ditec.

Jill
2012-04-05, 15:59
Tror namnet är PPS på det lackskyddet han använder på mina bilar efter samma erfarenhet som dig om Ditec.

Finns en orsak till att PPS är världens enda patenterade lackskydd :)
www.ppslackskydd.se

Fräsen
2012-04-05, 18:48
Tack för alla svar! Jag tror att det blir någon form av enklare polering men oftare. Då bilen ej körs på vintern!

-D

richie79
2012-04-18, 22:00
J Sandell på Östermalm gjorde min bil, grymt bra! Rekommenderas varmt.

Bronto
2012-04-18, 22:02
Ni som verkar ha koll på lackbehandlingar, är det värt att göra en Ditec eller liknande när bilen är precis ny? Eller är det bättre att vänta ett år så den blivit något sliten för att sedan behandla? Känns ju värt att göra om den blir lättare att göra ren och dessutom får behålla sin fina glans längre :)

Jill
2012-04-19, 06:29
Ni som verkar ha koll på lackbehandlingar, är det värt att göra en Ditec eller liknande när bilen är precis ny? Eller är det bättre att vänta ett år så den blivit något sliten för att sedan behandla? Känns ju värt att göra om den blir lättare att göra ren och dessutom får behålla sin fina glans längre :)

Om du ska göra, så gör när den är ny.
Lacken skyddas på ett helt annat sätt, och om du vårdar den efter rekommendationer så kommer den att behålla sin nybilsglans i många år och ge dig ett bättre andrahandsvärde.

Luc!fear
2012-04-19, 06:34
Skall man lackbehandla den före eller efter stripening?
Är rädd att stripes inte sitter lika bra uppe på lackbehandlingen & en lackbehandling skyddar även stripningen eller?
Okunnig...

Jill
2012-04-19, 15:20
Skall man lackbehandla den för eller efter stripening?
Är rädd att stripes inte sitter lika bra uppepå lackbehnadling & en lackbenhandling skyddar även stripningen eller?
Okunnig...

om stripen ska sitta länge, som typ minidekalerna....så lackbehsndla efter. ska dom av inom en viss tid så lackbehandla innan, är min erfarenhet.

Rooy
2012-04-23, 21:53
Jobbar som rekondare jag med! Vi jobbar med Ditec på Qlean i Borås! Det finns både för och nack delar med Ditec beroende på hur kännslig man är. Ditecen är bra på sitt sätt om man vill ha ett bra lackskydd och en bil som är lätt att underhålla. med återbehandling efter 18månader (Top up) så tar man inte särskillt mycket repor då det inte innehåller så mycket polish, men bibehåller ett sjysst lyster i lacken och skyddet. Ditec är det godkännt av SP och försäkrings bolagen ersätter ditec komplitering efter skada. Jag själv har lagt ditec på min bil men lägger meguiars lackförsegling efter polering för att bli av med repor, det räcker med en gång/år men är man arbetskadad och alergisk mot repor så händer det då och då;) Man får ju dock vara försiktig, det är inte bra att polera bilen stup i kavarten heller med tanke på att det tar på lacken med. :)