handdator

Visa fullständig version : En fråga om avgas (tror jag) samt en knakande i framvagnen



mopack
2012-03-27, 06:34
Hej på er,
Jag är en relativt nybliven Miniägare. Köpte bilen på en bilhandlare för ungefär en månad sedan ihop med min sambo. Oavsett så märkte sambon igår att det fanns rost under bilen. Hon är på kurs så jag har inte tillgång till bilen just nu. Hon skickade två bilder och vad jag kan se så tror jag att det är avgassystemet som är rostigt. Skulle verkligen uppskatta ifall ni skulle kunna berätta om jag har rätt att det är avgassystemet. FÖrsta bilden är den sidan det är och den andra är på vad jag tror är avgasburken. Dessutom, tror ni man har en bra chans att få någon hjälp/kompensation då bilen är en månad gammal köpt av (vad jag tror är) en seriös bilhandlare?

Fråga #2. När man svänger vänster med bilen så och drar på lite så får man ett djupt knakande ljud. Det sker bara ett knak. Kan detta vara drivknuten tro? Eller finns det något generelt fel på Mini som jag kan ha missat? Tackar för tips och hjälp,

Mvh
Alex

mopack
2012-03-27, 06:36
Ja visst ja, det är en 2003 Mini Cooper S som det handlar om. Ber om ursäkt att jag missade det,

Mvh / Alex

Flameboy
2012-03-27, 07:11
Helt klart andra ljudburken. Ett rätt uppenbart fel som nog blir svårt att få kallat dolt, och du köpte väl bilen "i befintligt skick"? Se det som ett utmärkt tillfälle att uppgradera till rostfritt sportavgas. Det gjorde jag. ;)

mopack
2012-03-27, 07:21
Hej Flameboy och tack för svar. Jo visst, men det finns väl 3 månaders garanti? :) Den skulle vara nybesiktigad och servad innan jag hämtade den. Aja, får väl bli ett nytt avgassystem iallafall. Vilket rekomenderar du/ni? Jag vill ha roligt ljud men får inte vässnas för mycket :)

Någon som vet någon om knakande ljudet i framvagnen?

Tackar för svar,
Mvh / Alex

Flameboy
2012-03-27, 12:38
Att slutburken är rostig är inget besiktningen gnäller på, om det inte är hål. Inget man åtgärdar på service heller. Rosten lär ha funnits där när du köpte den, så antagligen inget garantiärende.

Angående vilket du ska ha kan jag tipsa om www.britalianracing.com. Ola är medlem i klubben, har mycket bra grejer. Annars är priserna generellt lägre i england och tyskland. Jag har själv R50, men det finns säkert andra här som har tips om vad som är bäst.

Hobbe
2012-03-27, 12:58
Styrsensorgivaren kan ge upphov till både gnissel och knak.
Givaren är ett känt problem.

mikecab
2012-03-27, 20:33
Styrsensorgivaren kan ge upphov till både gnissel och knak.
Givaren är ett känt problem.

Finns denna styrservo givare även på 2007års modell med elservo? Är det även elservo på denna tidiga modell av cooper s?
Sök på blocket efter avgas system har funnits en kanon system där tidigare som passar din modell men jag hittar det inte nu annonsen kan ha utgått

Flameboy
2012-03-27, 22:53
Sorry att jag lägger mig i igen. Det Hobbe menar är en styrsensorgivare, inte styrsevon. Där har jag koll. Inte på styrsensorgivare...

Kongo
2012-03-28, 05:26
Varför ens fundera på att byta innan det gått hål? Det kan ju vara många år kvar på den där ljuddämparen.

mopack
2012-04-02, 14:03
Hej på er,

Tack för alla svar. Ber om ursäkt att det tog sådan lång tid innan jag svarade men har varit bortrest med jobbet. Tack för alla tips.

Kongo : Du har en poäng i det hela men tycker det är riktigt fult med rosten. Blir kanske att jag slipar ner och sedan sprayar lite värmebeständig färg på den. Annars byter jag nog bara burken då resten av systemet är fint.

Hobbe : Angående Styrsensorgivaren så ska jag kolla upp detta. Tack för tipset.

Mvh
Alex