handdator

Visa fullständig version : R56 GP kit!



KIT
2012-03-25, 13:21
Vad tycks?

Jill
2012-03-25, 14:01
Fronten va ingen höjdare :confused:

KIT
2012-03-25, 14:41
gillar vingen, och fälgarna!

Minid
2012-03-25, 17:22
igen större skillnad utseendemässigt med jcw... ?
egen bild eller officiell?

ipp
2012-03-25, 17:45
Har den fem hjulbultar?!


Sent from my iPhone using Tapatalk

KIT
2012-03-25, 19:59
officiell,

intressant med fem bultar, kanske fyrhjulsdrift :-)

Panerai
2012-03-25, 20:55
Större bromsar från Countryman (om de nu är större)

Eller helt enkelt en PS av glad spekulant

ipp
2012-03-25, 22:09
Det är väl dessutom likadana fälgar som Countryman JCW?

9336

Panerai
2012-03-26, 07:05
Så enkelt var det :)

Gustav_Stjernberg
2012-03-26, 11:05
Photoshop!

Originalbild:
http://www.eurocarnews.com/69/0/1071/0/the-john-cooper-works-package-for-the-mini-hardtop-and-mini-convertible.html

Sen har dom smaskat på fälgarna från R60 JCW som sagt, därav 5 hjulbultar!

ipp
2012-03-28, 21:57
Börjar närma sig... Gillar fälgarna. Ser att den inte får Xenon heller... Är det verkligen så stor skillnad beroende på hur mycket ens lampor väger?

http://www.autoblog.com/2012/03/28/mini-cooper-s-john-cooper-works-gp-spotted-testing/

Erik Börnstedt
2012-03-29, 07:28
Tror mkt det är en kostnadsfråga också.
För den lär va ett par slantar i grundpris :)

/E

rajapruk
2012-03-29, 12:01
Ingen vindrutetorkare bak verkar det som, precis som på förra GP:n.

Det är en rätt stor nackdel om man vill ha det som en vardagsbil, de flesta av oss vet hur fort baken blir skitig...

Men det är ju inte tänkt som en vardagsbil, så jag förstår varför de gjort det. Helt i analogi med att inte ha baksäte, xenon osv.

Drömmen är ju om de trycker i en BMW-4:a i den, som det ryktats om för nästa generation. Förra GP:n fick ju en hel del delar som kom i nästa generation...

Hobbe
2012-03-29, 13:16
Nja, mycket och mycket. Mest plast. Fast vad som gjorde GP:n unik var optimeringen av motor och chassi.
Ingen annan R50-53 når GP:n vad det gäller hantering/väghållning eller prestanda.

Grövre bultar till fälgarna, unika 18" fälgar och 18" däck, och hjulupphängning bak är vad som även återfinns på R56:an.
Vad som blev unikt enbart för R53 GP som inte delas av varken av R53 eller R56 var motoroptimering 218 hk, intercooler, flat undersida kaross (plastpaneler), sidokjolar, plastpaneler interiört med inre tvärsgående lastskyddsbåge och lucka med lastutrymme som ersatte baksätet, ett mindre bilbatteri, främre nedre spoiler, bakre nedre spoiler, samt unik baklucka och vinge.

Mycket annorlunda är alltså blingbetonat, och då inköpspriset är högt per del, samt delarna enbart säljs till existerande GP-ägare (om man nu inte fuskar...) så bibehålls det unika även på denna nivå.

Fast det viktiga enligt mig är inte att särskilja modellen genom bling.
Själv hade jag gärna sett en framtida "one off/GP-variant" i klass med BMW:s M-modeller, dvs lite mer skiljd från den stora "massan" av samma modellfamilj genom ett unikt chassi med en unik motor och tillhörande kraftöverföring (LSD m.m.).
En MINI (givetvis med R53-design... :) ) med 4WD (RWD är BMW-exklusivt), en dubbelturbomatad högvarvig 4 cyl BMW-motor på ca 300 hk/400 Nm, Getraglåda med SMG, mekanisk diff, uppgraderade bromsar, uppgraderat chassi, och ca 100 kg lättare.
Den bilen hade gjort alla andra bilmärken och bilmodeller i värden onödiga :D

Hagatorpet
2012-03-29, 13:22
Mini gör alla andra bilmärken och bilmodeller i världen onödiga

rajapruk
2012-03-29, 16:00
Hade för mig att R53 GP hade de bromsarna också som sedan R56 S fick.
Tagna från BMW 3-serien.

Hobbe
2012-03-29, 18:04
Samma JCW-bromsar som JCW erbjuder till alla R50-53.
Att sedan JCW-bromsarna är gamla BMW 3-serie enkolvsbromsar är en annan sak ;)

powernap
2012-03-30, 16:57
Nja, mycket och mycket. Mest plast. Fast vad som gjorde GP:n unik var optimeringen av motor och chassi.
Ingen annan R50-53 når GP:n vad det gäller hantering/väghållning eller prestanda.

Grövre bultar till fälgarna, unika 18" fälgar och 18" däck, och hjulupphängning bak är vad som även återfinns på R56:an.
Vad som blev unikt enbart för R53 GP som inte delas av varken av R53 eller R56 var motoroptimering 218 hk, intercooler, flat undersida kaross (plastpaneler), sidokjolar, plastpaneler interiört med inre tvärsgående lastskyddsbåge och lucka med lastutrymme som ersatte baksätet, ett mindre bilbatteri, främre nedre spoiler, bakre nedre spoiler, samt unik baklucka och vinge.

Mycket annorlunda är alltså blingbetonat, och då inköpspriset är högt per del, samt delarna enbart säljs till existerande GP-ägare (om man nu inte fuskar...) så bibehålls det unika även på denna nivå.

Fast det viktiga enligt mig är inte att särskilja modellen genom bling.
Själv hade jag gärna sett en framtida "one off/GP-variant" i klass med BMW:s M-modeller, dvs lite mer skiljd från den stora "massan" av samma modellfamilj genom ett unikt chassi med en unik motor och tillhörande kraftöverföring (LSD m.m.).
En MINI (givetvis med R53-design... :) ) med 4WD (RWD är BMW-exklusivt), en dubbelturbomatad högvarvig 4 cyl BMW-motor på ca 300 hk/400 Nm, Getraglåda med SMG, mekanisk diff, uppgraderade bromsar, uppgraderat chassi, och ca 100 kg lättare.
Den bilen hade gjort alla andra bilmärken och bilmodeller i värden onödiga :D
:potd:

Björn P
2012-03-31, 11:18
Ingen vindrutetorkare bak verkar det som, precis som på förra GP:n.

Det är en rätt stor nackdel om man vill ha det som en vardagsbil, de flesta av oss vet hur fort baken blir skitig...

Men det är ju inte tänkt som en vardagsbil, så jag förstår varför de gjort det. Helt i analogi med att inte ha baksäte, xenon osv.



Var också skeptisk till avsaknad av vindrutetorkare bak på min R53 GP, men har inte saknat den ett dugg då eluppvärmningen ändå fixar sikten ok - till och med i snömodd.

Och utan baksäte blir GPn en tvåsitsig kombi med lastutrymme i klass med V70. Perfekt för storhandling på Willys eller för långsemestern.

Fler GP åt folket!

ipp
2012-04-04, 15:01
Grymt, tydligen 20s snabbare runt gröna helvetet än föregångaren! http://www.autoblog.com/2012/04/04/mini-cooper-s-jcw-gp-is-20-seconds-faster-around-the-ring-than/

rajapruk
2012-04-04, 15:33
Vad menas med föregångaren tro, gamla GP eller R56 Works?