handdator

Visa fullständig version : Sthlm/Öst: Classic Spring Run Södertörn april 2012



Hans-G
2012-03-18, 19:52
Aaaah - våren är här! :D Och när träden är så där härligt skirt gröna är det dags för :mrgreen:

Classic Spring Run på Södertörn söndag 15 april

Dagen är nu alltså spikad till den den 15, sedan pollen gett klart besked.
Anmälningar mottages ända till sista stund (typ söndag kl 10) och görs genom ett inlägg här.

Ordningen blir densamma som tidigare: Samling 11.00 vid Bavaria/MINI i Solna, avfärd ca 11.15 och efter en okomplicerad transportsträcka (E4:an-Klarabergsleden-Söderleden-Nynäsvägen) tillfälligt stopp på parkeringen söder om Västerhaninge station (http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=2&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221631490%22%20y%3D%22655 7858%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3E%28ny%20punkt%29St%E4ng%0D%0 A%26lt%3Bbr%20/%26gt%3B%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E), där de som bor i södra Storstockholm kan ansluta senast 12.00.

Sen sträcker vi ut på oslagbara MINI-vägar Tungelsta-Sorunda-Stora Vika-Nynäshamn-Ösmo-Väggarö-Rosenhill-Slingerbulten-Tungelsta-Västerhaninge. Givetvis med traditionellt uppskattat stopp på Lövhagen i Nynäshamn (http://www.lovhagen.se/cafe.htm).

Bättre än så här blir det inte!
Välkomna!

Detta är den ganska osäkra deltagarlistan: (justerad lördag 14 april kl 21.06)
Björn P (?)
Fredrik (?)
Fräsen
Gustav2000
Hans-G
jbjorkl
JOBBARGUBBEN (?)
JohanN ("en sväng")
KIT (dvs Gunnar, Alexander & Stella)
MadeleineO
MrPlow
Pierre M
PÄRON (?)

Från BMW Group:
Kenneth
Johan
Niklas

Supporter i annan fordonstyp:
Kongo (?)

Pierre M
2012-03-18, 20:06
Jag röstar för söndagen

MadeleineO
2012-03-18, 20:48
Yes!! Röstar också för söndagen :)

PÄRON
2012-03-21, 00:17
Jag är troligen i Stockholm den helgen, men lördagen spenderas på Solvalla så söndag vore perfekt. Skulle vara kul att träffa lite ministrar från huvudstaden.

Flameboy
2012-03-21, 10:06
Kan bara söndag...

Hans-G
2012-03-28, 21:05
Lyfter tråden för att fler ska upptäcka detta fantastiska evenemang. ;) Fyll på med enkätsvar/anmälningar, gott folk!

Erik Börnstedt
2012-03-29, 11:55
Väljer ni med flit alla helger jag jobbar? :)

Då får jag stå och bjuda på kaffe även denna helg :)

MVH Erik

Fräsen
2012-03-29, 15:11
Hänger gärna med om det blir på söndag;)

-D

jbjorkl
2012-03-29, 15:45
Jag är där om det blir söndagen...

Pierre M
2012-03-29, 18:38
Väljer ni med flit alla helger jag jobbar? :)

Då får jag stå och bjuda på kaffe även denna helg :)

MVH Erik

Måste ju va en slump att det blir så denna gången med. Du får sälja MINIsar till fler entusiaster istället:-)

Hans-G
2012-04-01, 14:25
Nu spikar vi söndag 15 april, eftersom en klar majoritet valt det alternativet i pollen, som nu f.ö. är stängd. Informationen i första inlägget uppdateras med deltagarlista. Kul att ni kommer med också, "Fräsen" och "jbjorkl"! Och fler måste vi bli - för ett år sen var vi ju ett 20-tal som radade upp oss på Lövhagens stora parkering.


Väljer ni med flit alla helger jag jobbar? :)

Då får jag stå och bjuda på kaffe även denna helg :)

MVH Erik
Du får ge mig ditt schema, så får vi försöka undvika detta igen. :)

JOBBARGUBBEN
2012-04-03, 15:34
Ska försöka komma.

Hans-G
2012-04-03, 16:55
Ska försöka komma.
Jättekul om du kan! Det är alltid lite extra att få MNIster att åka en bit för att vara med på ett NMCS-evenemang. :D
Jag sätter upp dig på anmälningslistan med ett ? efter.

Hobbe
2012-04-03, 17:47
Till "NMCS-klassiska" Lövhagen vill man gärna.
En :pucko: med blåbärspaj dränkt i vaniljsås :drool2:

Får man hänga på längst bak i karavanen med en BMW?

Kongo
2012-04-03, 19:53
Om jag är körbar så dyker jag upp någonstans

Gustav2000
2012-04-03, 20:12
Till "NMCS-klassiska" Lövhagen vill man gärna.
En :pucko: med blåbärspaj dränkt i vaniljsås :drool2:

Får man hänga på längst bak i karavanen med en BMW?

Det är nog lugnt, men det är nog bäst om jag kör din bil.

Hans-G
2012-04-04, 15:41
Vi brukar ju vara ganska toleranta mot gamla NMCS-medlemmar som tillfälligt (eller i ömmande fall långvarigt) ägnar sig åt att framföra andra sorters fordon. Bara man har respektfull avstånd till oss som kör Det Enda Rätta. :D

Välkomna, både Hobbe och Kongo!

MrPlow
2012-04-04, 20:00
Ska försöka komma.

Sa flickan!

Hans-G
2012-04-08, 20:37
Om en vecka är det dags!
Och det är en sakta men säker förändring mot mer vårlikt väder utlovad. Chans till en del sol och sådär 7-8 grader. Det får duga! ;)

Detta är Den Riktiga Säsongspremiären för NMCS Östra sektion. Tag nu chansen att slingra dig runt på Södertörn, att få känna på MINIns allra bästa sidor och att träna dina armmuskler. :D
:drive:

Pierre M
2012-04-08, 20:50
7-8 grader å sol då är det väl nercabbat som gäller?

Hans-G
2012-04-08, 23:58
7-8 grader å sol då är det väl nercabbat som gäller?
Behöver nog ett par grader till för att inte fega ur... Annars får det väl bli ett tryck på cabknappen (ett låååååångt tryck - information för icke frälsta :)) när det är dags för defileringen i gågatsfart genom Nynäshamns citykärna - två kvarter eller så. Fast sen kan det ju bli rejält kyligt utefter Strandvägen.
Har varit hemma med en rejäl förkylning i en vecka, så jag är nog lite försiktigare än vanligt. Fast om du och MrPlow cabbar ner båda två lär jag inte klara trycket. Får väl utrusta mig med dubbla tröjor, min varma sköna alpackahalsduk, handskar och stickade mössan som kronan på verket... :D

Kan förresten meddela alla Classic Södertörn Run-deltagare att det blir stor premiär för ett par extra småsträckor som jag lagt in på vägen ner. Och på hemresan blir det förstås den suveräna Körundavägen från Ösmo och åt nordväst. Gladkörning utlovas!!!

Pierre M
2012-04-09, 10:40
Har åkt nercabbat några gånger den senaste veckan det har gått bra, men då har det ju inte rört sig om motorvägsfart lite kul är det å se andra bilisters blickar när dom själva sitter med täckjacka å mössa när man kommer med taket nere. Defileringen genom nynäs ska ju givetvis genomföras med taket nere i höstas fegade jag ju får se hur det blir förövrigt men varma kläder kanske ska medföras.

JohanN
2012-04-10, 16:28
Siktar på att hänga med en sväng...tyvärr blir det nog inte heldag för mig pga flytt och resa.

Björn P
2012-04-10, 17:56
Hans-G, vad har vi för ETA på Lövhagen?

Mange249
2012-04-10, 17:57
När brukar man vara tillbaks i Stockholm?

Hittade en skruv i mitt ena däck, så om jag tar det lite lugnare än väntat är det därför:) Har nya däck på ingång, men kommer inte hinna innan helgen...

Hans-G
2012-04-10, 23:55
Hans-G, vad har vi för ETA på Lövhagen?
:stare:

(Ibland, men inte ofta, blir man bara tokställd.)

Hans-G
2012-04-11, 00:59
Siktar på att hänga med en sväng...tyvärr blir det nog inte heldag för mig pga flytt och resa.
Bra, Johan! Du kan ju (som en del brukar göra) avvika efter fikan på Lövhagen. 73:an är ju snabb tillbaka. Fast du missar förstås en av de mest mjukdoserade kurviga vägar som finns att uppbringa i Storstockholmsområdet - Körundavägen från Ösmo.


När brukar man vara tillbaks i Stockholm?

Hittade en skruv i mitt ena däck, så om jag tar det lite lugnare än väntat är det därför:) Har nya däck på ingång, men kommer inte hinna innan helgen...
Skruvar i däck är inte att leka med (muttrar en som drabbats av platt däck på den gamla, smala vägen utan vägren från Puttgarden söderut - en rysare att byta däck ute i körbanan). Men hoppas att du kan komma med!

Räkna med att vi lämnar Lövhagen vid halvtretiden, kommer till V-haninge vid kvart över tre och kan vara åter i Stockholm tjugo minuter till en halvtimme senare (om inte eftersnacket blir allför vidlyftigt :D).

Björn P
2012-04-11, 07:45
:stare:

(Ibland, men inte ofta, blir man bara tokställd.)

ETA = Estimated Time of Arrival, dvs uppskattad ankomsttid (Lövhagen)

MrPlow
2012-04-11, 10:45
ETA = Estimated Time of Arrival, dvs uppskattad ankomsttid (Lövhagen)

Ska vi ETA rekor på Lövhagen?

Björn P
2012-04-11, 12:18
Ska vi ETA rekor på Lövhagen?

Rekor? Såna maneter?

(Ursäkta OT!)

Flameboy
2012-04-11, 12:19
Ska vi ETA rekor på Lövhagen?

Såna maneter?

Flameboy
2012-04-11, 12:20
Rekor? Såna maneter?

Damn! Great minds think alike! (Back to topic!)

Hans-G
2012-04-11, 17:16
ETA = Estimated Time of Arrival, dvs uppskattad ankomsttid (Lövhagen)
Åh! Kanske hade räckt med att googla för att fatta vad herrn använder för avancerade uttryck... ;)

Hursomhelst är svaret ca kl 12.58 CET.

Och när det gäller vad man eter på Lövhagen finns det en hel del av velja mellan, macker, pajer och våffler. Tesempel. :)

Hagatorpet
2012-04-11, 19:36
Åh! Kanske hade räckt med att googla för att fatta vad herrn använder för avancerade uttryck... ;)
Ja eller inte :o
ETA
Euskadi Ta Askatasuna=Frihet i Baskien

MadeleineO
2012-04-13, 09:57
Vi får ett väldigt trevligt tillskott i karavanen på söndag i form av hela 3 bilar!
Kenneth Forslund från BMW Group som ansvarar för originaldelar och service och hans kollegor Niklas och Johan. Kenneth och Niklas ska ner till MINI United med så vi blir några fler i vår lilla svenska klan där nere. Jättekul!!

Hagatorpet
2012-04-13, 10:18
Vi får ett väldigt trevligt tillskott i karavanen på söndag i form av hela 3 bilar!
Kenneth Forslund från BMW Group som ansvarar för originaldelar och service och hans kollegor Niklas och Johan. Kenneth och Niklas ska ner till MINI United med så vi blir några fler i vår lilla svenska klan där nere. Jättekul!!
Meddela dom att om dom är medlemmar i NMCS
får dom rabatt på färjebiljetten Göteborg-Kiel i samband med MINI United :)
Medlemsavgiften är snabbt insparad :D

KIT
2012-04-13, 10:52
Jag, Alexander och Stella kommer!

Björn P
2012-04-13, 11:05
Jag, Alexander och Stella kommer!

Kul!

Kongo, på med suspen! ;)

MadeleineO
2012-04-13, 13:22
Fint fint. Jag ska göra mitt bästa för att värva dom såklart :) :)

Tror de hade en MINI-utbildning i Köpenhamn, så de åker väl bron över :) men var sugna på att försöka ansluta med NMCS sen. Vi har ju Hans-G med oss på söndag och får försöka synka lite planerna :)


Meddela dom att om dom är medlemmar i NMCS
får dom rabatt på färjebiljetten Göteborg-Kiel i samband med MINI United :)
Medlemsavgiften är snabbt insparad :D

Kongo
2012-04-13, 16:34
Jag, Alexander och Stella kommer!

Jag ställer in ;)

Fredrik
2012-04-13, 18:35
Jag kanske kommer med, tar mig en funderare.

Hans-G
2012-04-13, 20:39
Denna fredagen den 13 ramlar tre trevliga besked in inför vår vår-tur. (Tycker ni att jag hahakar upp mig...;))

Madeleine, som är klubbens länk till MINI och BMW på olika nivåer, har skött kontakterna med den äran och lockat tre medarbetare på BMW Group att komma med på Södertörnsrundan. De är varmt välkomna!

Så kom till sist också besked från Gunnar med familj att de kommer med. Också mycket trevligt.

Och så Fredrik, som tar sig en funderare. Välkommen! Betänketiden är slut kl typ 10.45 söndag. Då hinner du köra från Kungsängen till det är dags för start i Solna. :)

Vilket härligt gäng det blir om alla kommer! Och om det är fler som känner att frestelsen är så stark som den borde vara så är det bara att slå till och dyka upp! Ingen föranmälan krävs.

Välkomna på en Kul Tur - med goda solchanser, lovade just meteorolog Madeleine på Aktuellt. :happy:

Karina
2012-04-14, 09:14
9397 På med vinterdäck vänner!


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?od13el

Pierre M
2012-04-14, 10:12
9397 På med vinterdäck vänner!


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?od13el

Har ju inga vinterdäck men det är ju ett dygn kvar så snön hinner säkert försvinna.

Fräsen
2012-04-14, 10:33
Ha ha som det ser ut nu blir det svårt att hänga med ..... Snön vräker ju ned ;( Ha ha helt galet med snö!!!!

Mange249
2012-04-14, 10:37
Tyvärr gör detta att det ser rätt mörkt ut för mig att kunna följa med. Jag måste bli klar med båten i helgen och hade tänkt bli det idag, men målning och polering är inget man gör i snöstorm:( Så får hänga med nästa gång istället...

Björn P
2012-04-14, 10:40
Snön faller och vi med den. (?) http://www.youtube.com/watch?v=91hQkf45UGc

Fredrik
2012-04-14, 12:17
Om det är sådant häringa veder imorgon är det upp till bevis för cabgänget :mrgreen:

Flameboy
2012-04-14, 12:19
Snön faller och vi med den. (?)

Ja, mitt deltagande hänger på bra, torrt väder. Annars måste jag göra annat imorrn...

MadeleineO
2012-04-14, 12:56
Bytte till sommarhjulen igår, det var ju oerhört fint tajmat. Hade tänkt lite glansschampo idag, men det verkar lönlöst, dyker upp med smutsig bil. Men imorgon ska det bli 8 grader och sol, så körningen ska väl gå fint. :)

Hans-G
2012-04-14, 15:00
Ja, bästa MINIster. Det här var ju inte nåt som man direkt räknat med. Aprilväder, ok, men inte såna mängder med blötsnö... :(

Det har kommit en del tankar från er och jag har avsiktligt avvaktat för att inte rusa iväg och fatta dumma beslut. Snösmältningen går mycket snabbt, eftersom snön som fallit är porös och närmast flyter bort med solens och värmens hjälp (för just nu tittar solen igenom molntäcket). Lite vått kommer det säkert att vara på en del håll i skogarna, men frågan är om vi inte får stå ut med det - anpassa farten och vara beredda på tvätt efter utfärden.

Jag håller koll på hur det ser ut därute, kommer troligen att göra en kortare provtur sent i eftermiddag och håller också koll på vad ni andra tycker. Preliminärt beslut om vi ska köra fattar jag vid åttatiden ikväll och ett definitivt beslut vid tio imorgon förmiddag.

M.a.o. hoppas jag att vi kan genomföra vår Södertörnsrunda som planerat. Titta in här för besked. Vill du ha ett kort besked via SMS kan du skicka ett meddelande till 070 569 10 70, så returnerar jag ett svar runt kl 10 imorgon.

Kongo
2012-04-14, 15:32
Sol och torra vägar i Nynäs nu

Flameboy
2012-04-14, 16:48
Fan, det som skulle göras idag, som ställdes på grund av snö, måste göras imorgon. Har inte samvete att bränna runt och göra det jag älskar när alla andra sliter. Så jag måste oxå ställa in, är jag rädd. Såg verkligen fram emot detta, men mitt samvete styr (för) mycket.

Hobbe
2012-04-14, 19:13
Solsken, 10 grader varmt, och torra vägar i Skåne :D
Tyvärr hindrade "vårvädret" i Stockholm mig från att åka upp i dag så jag kommer att missa Lövhagen i morgon.

Hans-G
2012-04-14, 19:38
Vi kör som planerat!

Som Christopher skriver här ovan så var det soligt (klarblå himmel) och torrt i Nynäs och på de flesta ställen på Södertörn. Jag kom ner vid sextiden och drog hela repan - utom fram till Lövhagen och Slingerbulten Rosenhill-Tungelsta. Visst var det lite fuktigt på vägen i skuggiga partier men inte några problem med greppet och ingen stänkrisk. Längre neråt, från Stora Vika till Nynäshamn och sen till i höjd med Ösmo igen norrut, var det barmark och upptorkat på vägarna. Kunde m.a.o. köra som man är van vid, alltså dra lite i kurvorna.

Backar man ur för att det skulle vara för vått på vägarna tycker jag att man överreagerar. Men det är ju tyvärr mycket som drar i en just nu, så om Ante och Björn P känner att plikten kalllar för andra sysslor så är jag helt införstådd med hur det känns. Vi får ses senare. Och tråkigt att Måns inte hnner fram i tid.

Men ni andra - nu kommer ni väl...!? Det ska till ett nytt oväder eller att det är flera grader kallt imorgon förmiddag för att stoppa oss, tycker jag.

Kolla för säkerhets skull ut genom fönstret när ni vaknat (brukar vara bra att ta det i den ordningen :woot:) och så snabbkolla denna tråd vid tiotiden för ett definitivt besked.

Vi ses - utgår jag ifrån...! :D

Pierre M
2012-04-14, 19:50
Det låter bra!!

MadeleineO
2012-04-15, 00:39
Klart vi kör som planerat Hans G :)

Flameboy
2012-04-15, 03:40
Körde hem från jobbet nyss... Essingeleden hade en hinna av is på hela vägbanan, väldigt lite fäste. Ännu värre när man kom av den, på mindre trafikerade vägar. Det hinner säkert smälta tills ni drar iväg, men tänk lite extra på det. En Mini i spenaten är en för mycket! Ha det så kul!

JohanN
2012-04-15, 08:00
Tyvärr hindras jag att medverka av samma skäl ssom några andra ovan...snön igår hindrade nytta vilket gör att jag måste avstå nöje idag :( En flytt tar betydligt mer tid än man tror! Gör come back nästa gång! Trevlig tur och kör försiktigt!

Hans-G
2012-04-15, 08:55
:drive:

Hagatorpet
2012-04-15, 08:59
Ha det så trevligt :D

MrPlow
2012-04-15, 11:03
Dålig aktivitet på forumet :)

MrPlow
2012-04-15, 11:03
http://img.tapatalk.com/02413e9f-9cf6-951d.jpg

Gustav2000
2012-04-15, 16:03
Men vaf.. Måste börja skriva upp händelser! Missade totalt detta!

Hans-G
2012-04-15, 16:32
Men vaf.. Måste börja skriva upp händelser! Missade totalt detta!
Ingen tvekan om att du var saknad, Gustav! Funderade ett tag på om jag skulle ringa och väcka dig, men det hade kanske varit tristare att få veta att vi skulle starta en kvart senare och inte hinna dit... ;)

Du får dyka upp till vår samkörning till BritMeet i Taxinge den 5 maj. SKRIV UPP!!! :)

(Eftersnack ligger för övrigt i en ny Eftersnacks-tråd.)

Gustav2000
2012-04-15, 17:24
Ingen tvekan om att du var saknad, Gustav! Funderade ett tag på om jag skulle ringa och väcka dig, men det hade kanske varit tristare att få veta att vi skulle starta en kvart senare och inte hinna dit... ;)

Du får dyka upp till vår samkörning till BritMeet i Taxinge den 5 maj. SKRIV UPP!!! :)

(Eftersnack ligger för övrigt i en ny Eftersnacks-tråd.)

Du är välkommen att ringa mig när du vill. Allra helst så att jag inte missar något möte!