handdator

Visa fullständig version : Väghållning/sänksats/ET



Il Biscione
2012-03-13, 19:46
Tjena!

Har en S-07a helt orginal som jag nu ska sänka och fixa nya fälgar till, är mkt nöjd med väghållning och styrresponsen som den är idag så det är en rent estetiskt operation!

Jag har 17*7tums Spoke idag med et48 och är intresserad av en 18*7tums et38 med ett 215/35-18 däck, att den blir stötig kan jag stå ut med!Men frågan är kommer bilen att få andra otrevliga egenskaper som gör att jag ångrar mig (läs mindre rolig)?

Mvh Johan

KIT
2012-03-13, 21:13
Det blir bara bättre! Har själv hr sänkfjädrar och 18 tums fälgar och den sköter sig fint när det kommer till väghållning :-)

KIT
2012-03-13, 21:14
Har även ett par sänkfjädrar till salu inom kort!

ola
2012-03-13, 22:49
bara ett par ? jag har 4.. ;-)
Har även ett par sänkfjädrar till salu inom kort!

KIT
2012-03-13, 23:32
:-) du ska alltid vara värst

Fräsen
2012-03-14, 07:17
Hej!
Kapar tråden lite då även jag går i sänkningens tankar. Men jag hittade denna tråd om problem med missljud efter en sänkning. Vilket gjorde mig lite fundersam.

Vad har ni för erfarenheter?

http://www.miniclub.se/showthread.php?9249-Problem-med-HazzeB

dvorak
2012-03-14, 10:13
Jag rekommenderar inte att sänka bilen utan att byta dämpare. Min bil tappade den fina balansen som den hade original. Dessutom bottnade dämparna ut ofta, och det är inte så kul. Problemet är att dämparna inte att matchade till den kortare fjädringsvägen och hjulvinklarna blir fel. Du får ganska mycket negativ camber bak och fortfarande neutral camber fram.

Min bil upplevde jag som sämre efter säkning och originalfjädrar. Efter byte av dämpare och camberplattor fram däremot, då börjar det likna något :D

Il Biscione
2012-03-14, 19:41
Det har alltså ingen större betydelse att spårvidden ökar med 20mm?
Ni som sänkt era bilar har ni gjort hjulinställning efteråt?

Mvh Johan

Sebrit
2012-03-14, 20:17
Har även ett par sänkfjädrar till salu inom kort!

Låter intressant även för min del ;)

Dock har jag en Clubman, kan dessa passa ändå? Någon som har koll?

ola
2012-03-15, 06:26
Inte samma till R55 och R56.. Upplever inte de problemen Dvorak pratar om, men jag kanske är ouppmärksam.

Jill
2012-03-15, 07:15
Det har alltså ingen större betydelse att spårvidden ökar med 20mm?
Ni som sänkt era bilar har ni gjort hjulinställning efteråt?

Mvh Johan

undrar jag med... samt vilka fjädrar som använts när man vart mindre nöjd?

Nina
2012-03-15, 07:42
Jag bollade länge mellan MINI original sportfjädringskit och KW, jag valde KW och då jag inte är i behov av att justera returen så valde jag KW Variant 1 och köpte till grövre krängningshämmare. Samtidigt vill jag också ha lite åkkomfort på bilen men ändå gärna ligga som ett strykjärn på vägen, jag hoppas få till den känslan i alla fall med det kit jag köpt. Jag kommer låta hjulen bli justerade men chassit får sätta sig lite först efter montering. Min logik säger mig att det är bra att justera hjulen om man pillat på chassit. :)

dvorak
2012-03-15, 09:51
Jag har ett par H&R-fjädrar till salu inom kort till R55. Men som sagt så rekommenderar inte jag att köpa dem utan att byta dämpare och topplager, alt camber stag bak istället ifall man inte vill ha mycket negativ camber runt om.

Dämparna ökar komforten och väghållningen avsevärt efter man bytt fjädrar. Det jag märkte med originaldämparna ihop med sänkfjädrar vad att den som sagt bottnade ut vid ojämn väg. Sen på ringen när det går fort så var returen kass och man märkte att de inte hängde med när det är ojämnt underlag. Även vid lastväxlingar kände jag att dämparna inte hade kraft att hänga med underlaget. Ett par gula konis gjorde underverk, även krängningen vid kurvtagning försvann efter det bytet.

Det jag märkte med hjulvinklarna efter sänkning var att bilen blev ganska markant understyrd. Då skaffade jag en styvare krängningshämmare bak för att balansera ut det. Det som hände då var att bilen fortsatte vara understyrd fast jag fick snap oversteer när fronten väl fick grepp :) Då kände jag att det var dags att göra det ordentligt och skaffade camberplattor fram, ihop med dämparna gav det ett riktigt grymt grepp och fin balans i bilen. Bilen har nu bättre balans än någonsin, stänger man av esp så kan man få släpp på alla fyra hjul samtidigt på räserbanan. Det är en underbar känsla att köra en välbalanserad bil. Bilen med bara sänkfjädrar var kass!

dvorak
2012-03-15, 09:54
Här är precis vad som händer med minin när man bara byter fjädrar:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kinqDwA-TiM

Kolla 2 minuter in i filmen, Dale har en klockren kommentar

dvorak
2012-03-15, 09:56
undrar jag med... samt vilka fjädrar som använts när man vart mindre nöjd?
Jag ökade min spårrvidd ungerfär likadant. Jag har inte märkt stor skillnad

Fräsen
2012-03-15, 11:43
Hej!

Tack för bra input. Intressant detta ämne då det verkar som flera fått i deras " tycke" bra resultat med bara H/R fjädrar och orginalfjädrar. Antar att det beror lite på hur och vart man kör bilen och på vilken nivå man befinner sig. Jag blir då väldigt rådvill * skratt*

-D

Jill
2012-03-15, 12:51
Väldigt bra inlägg.
Det är ju ren fakta, sen det som tillkommer är hur känslig man är och vilka krav man har. jag får på mina HR idag, så det ska bli kul och testa bilen sen... Blir man lite för gnällig så är de bara att åka en sväng i vår volvo240 med tok-kapade sänkfjädrar, så känns allt annat som en dröm! ;)



Jag har ett par H&R-fjädrar till salu inom kort till R55. Men som sagt så rekommenderar inte jag att köpa dem utan att byta dämpare och topplager, alt camber stag bak istället ifall man inte vill ha mycket negativ camber runt om.

Dämparna ökar komforten och väghållningen avsevärt efter man bytt fjädrar. Det jag märkte med originaldämparna ihop med sänkfjädrar vad att den som sagt bottnade ut vid ojämn väg. Sen på ringen när det går fort så var returen kass och man märkte att de inte hängde med när det är ojämnt underlag. Även vid lastväxlingar kände jag att dämparna inte hade kraft att hänga med underlaget. Ett par gula konis gjorde underverk, även krängningen vid kurvtagning försvann efter det bytet.

Det jag märkte med hjulvinklarna efter sänkning var att bilen blev ganska markant understyrd. Då skaffade jag en styvare krängningshämmare bak för att balansera ut det. Det som hände då var att bilen fortsatte vara understyrd fast jag fick snap oversteer när fronten väl fick grepp :) Då kände jag att det var dags att göra det ordentligt och skaffade camberplattor fram, ihop med dämparna gav det ett riktigt grymt grepp och fin balans i bilen. Bilen har nu bättre balans än någonsin, stänger man av esp så kan man få släpp på alla fyra hjul samtidigt på räserbanan. Det är en underbar känsla att köra en välbalanserad bil. Bilen med bara sänkfjädrar var kass!

dvorak
2012-03-15, 14:27
Visst är det så att man har olika kriterier beroende på vad man använder bilen till.

Egentligen så spelar inte understyrningen jätteroll ifall man inte kör på bana, då man aldrig kör på gränsen på vanlig väg ändå. Gör man nu det så borde man inte ha körkort.

Det som jag verkligen avskydde med originaldämparna och sänkfjädrar vad den ständiga urbottningen på landsvägar som inte är jämna. Jag kör ganska långt och en hel del till Sälen. Vägarna genom Norge till Olso gick att köra i 60km/h, ändå smällde dämparna i botten regelbundet. Jag körde efter min pappa en gång som hade sin SUV, och jag kunde inte hänga med trots att han bara körde lite snabbare :)

Kombinationen originaldämpare och originalfjädrar är dock inga problem, de fungerar fint ihop

Jill
2012-03-15, 15:05
Låter inte friskt om dom bottnar på landsväg ... låter som dämparna var slut redan innan? Hur långt hade den bilen gått?


Visst är det så att man har olika kriterier beroende på vad man använder bilen till.

Egentligen så spelar inte understyrningen jätteroll ifall man inte kör på bana, då man aldrig kör på gränsen på vanlig väg ändå. Gör man nu det så borde man inte ha körkort.

Det som jag verkligen avskydde med originaldämparna och sänkfjädrar vad den ständiga urbottningen på landsvägar som inte är jämna. Jag kör ganska långt och en hel del till Sälen. Vägarna genom Norge till Olso gick att köra i 60km/h, ändå smällde dämparna i botten regelbundet. Jag körde efter min pappa en gång som hade sin SUV, och jag kunde inte hänga med trots att han bara körde lite snabbare :)

Kombinationen originaldämpare och originalfjädrar är dock inga problem, de fungerar fint ihop

dvorak
2012-03-15, 15:39
Knappt 3000 mil.

Dämparna var friska. Problemet är egntligen inte att dämparna bottnar ur, utan att de slår i bumpstoppet. När man sänker bilen är fjädringsvägen nästan är noll innan man slår i bumpstoppet. Vissa skär ner det för att slippa det, men då arbetar verkligen dämparna utanför sin normala omfång. Dessutom finns det stor risk att dämparna skadas då bumpstoppet är till för att skydda stötdämparen från att gå i botten.

Detta visar bara tydligare att originaldämparna inte är designade för att hantera kortare fjädrar.

Jag poängterar igen: Sänk bilen ifall ni vill med sänkfjädrar, det är bara det att jag inte rekommenderar det. Flera människor gav mig samma råd innan, jag lyssnade inte. Så istället för att köpa sak efter sak efter sak för att rätta till problemen, borde jag köpt ett riktigt komplett chassie från början. Eller helt enkelt behållt allt original.
Dock så är chassien jag har på bilen nu riktigt trevligt, men det var mycket som skulle till för att få det.

Hade jag bara kört gata med min bil så hade jag behållt original sportchassie, alt köpt ett JCW-chassie.

Jill
2012-03-15, 19:22
Hmmm... okay!

Får nog min i morrn, så jag får köra o bilda mig en egen uppfattning helt enkelt! :)


Knappt 3000 mil.

Dämparna var friska. Problemet är egntligen inte att dämparna bottnar ur, utan att de slår i bumpstoppet. När man sänker bilen är fjädringsvägen nästan är noll innan man slår i bumpstoppet. Vissa skär ner det för att slippa det, men då arbetar verkligen dämparna utanför sin normala omfång. Dessutom finns det stor risk att dämparna skadas då bumpstoppet är till för att skydda stötdämparen från att gå i botten.

Detta visar bara tydligare att originaldämparna inte är designade för att hantera kortare fjädrar.

Jag poängterar igen: Sänk bilen ifall ni vill med sänkfjädrar, det är bara det att jag inte rekommenderar det. Flera människor gav mig samma råd innan, jag lyssnade inte. Så istället för att köpa sak efter sak efter sak för att rätta till problemen, borde jag köpt ett riktigt komplett chassie från början. Eller helt enkelt behållt allt original.
Dock så är chassien jag har på bilen nu riktigt trevligt, men det var mycket som skulle till för att få det.

Hade jag bara kört gata med min bil så hade jag behållt original sportchassie, alt köpt ett JCW-chassie.

Panerai
2012-03-15, 20:31
Tänkte precis börja planera inför sommaren men CSN satte stopp för det genom ett återkrav på 50k :(

Tänkte köpa AP Coils och sälja mina sänkfjädrar men nu verkar det bli att tuffa runt på sänkfjädrarna ytterligare en säsong

Fräsen
2012-03-16, 08:01
Hallå!

Har du provat med nya fjädrarna;) ?? Jag är väldigt nyfiken ....

-D

Jill
2012-03-16, 08:23
Hallå!

Har du provat med nya fjädrarna;) ?? Jag är väldigt nyfiken ....

-D

Lämna bilen igår o ska hämta den ida när dom är klara med motoroptimeringen ;)

Jill
2012-03-16, 20:03
Har prövat o testat i ett par timmar nu.. körde i en grop och "bottna dämparen"... WELL... Hade jag haft råd så klart coilisar hade vart mitt val, men nu är jag as-kalas-nöjd med HR sänkfjädrarna :)

roosm
2012-05-02, 09:02
Väcker tråden igen då jag går i tankarna att sänka + styva upp bilen lite. Har en MINI Cooper D med orginal-fjädring och 17" 205/45/17 JCW hjul..

Vad jag förstått innan är att om man skaffar sänkfjädrar så minskar utrymmet stötdämparna har att arbeta på. Om man då sänker så mycket att de nästan bottnar från börjar så blir det oerhört mycket stötigare och det är lätt att de bottnar för minsta lilla. Dessutom ökar slitaget på stötdämparna? Korrekt?

Samtidigt har jag hört många som tycker de har goda resultat och vissa företag påstår att de styvare fjädrarna gör att stötdämparna lever längre! Gemensam nämnare tycker jag verkar vara att de som sänker lite och använder ett bra märke på fjädrarna är nöjda även med orginal-stötdämpare (inte för att köra på bana eller så då) medan de som sänker tok-mycket självklart bottnar stötdämparna direkt.

Frågan är då hur mycket man kan sänka och hur mycket en liten sänkning + bytet till styvare fädrar gör för kör-känslan?
I dagsläget har jag inga planer på att lägga ut pengar på coil-overs och vill inte göra bilen sämre, men hade gärna velat få den lite styvare och sänka den något för utseendets skull.

Jag funderar på att 1) Köpa orginal JCW-fjädrar som av vad jag förstått sänker bilen med 1 cm (kanske 1 cm från orginal MCS och isf eventuellt mer än 1 cm från Mini Cooper D?). Framförallt skulle väl detta bidra med styvare fjädrar?
2) Köpa Eibach/HR eller annat väl omtalat märke med sänkning på 20, 25 eller 30 mm Beroende på vad som är vettigast?

Vad tror ni?

dvorak
2012-05-02, 11:34
Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Byt inte fjädrar utan att byta dämpare.

Vill du skaffa ett par H&R ändå så har jag ett set till Clubman till salu billigt.

Hade jag varit dig så hade jag köpt JCW-kittet

roosm
2012-05-02, 13:37
Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Byt inte fjädrar utan att byta dämpare.

Vill du skaffa ett par H&R ändå så har jag ett set till Clubman till salu billigt.

Hade jag varit dig så hade jag köpt JCW-kittet

Nu är ju det också bara fjädrarna och alltså inte dämpare. Dvs det var det jag tittade på.
Vad jag sett ska det sänka med 1 cm och isf borde det ju inte göra jätte-mycket negativt. Samtidigt antar jag att de är bra mycket styvare än standard och isf ger mig mycket uppsida.

Tror du samma sak där att man behöver nya dämpare eller funkar det med standarddämparna och 1 cm sänkning i form av JCW fjädrar?

dvorak
2012-05-29, 13:09
Oj, missade denna tråden.

Nej, jag tror att JCW-fjädrarna fungerar helt ok med original sportdämparna. Men jag hade inte gått lägre än så.

Liten rolig grej, när jag körde min Mini med originalfjädrar ihop med gula konis så vad bilen perfekt för vardaglig och sportig körning. Inga hårda stötar som sänkningen förde med sig, men bilen krängde inte alls. Jag tycker att minis originalchassie är balanserat och fint, men lite "gungigt". Men fortfarande föredrar jag det framför bara ett par sänkfjädrar. Jag vågar till och med påstå att det var det sämsta jag gjorde med min bil. När väl dämparna kom på så blev det det bästa :) Så stor skillnad är det för mig.

Ace
2012-06-06, 22:21
Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Byt inte fjädrar utan att byta dämpare.


Du skall alltid få mig på dumma tankar!

Frågan är om KONI FSD funkar med H&R-sänkfjädrar eller om dom också är mer lämpliga till original?

Edit:
Bilstein B12 någon??? Läste på ett forum att FSD bara var en gimmik. Att Bilstein var minst lika bra och då får man Eilbach-fjädrar på köpet.
http://www.europerformance.co.uk/pages/products/category_results.mhtml?category=bilsteinb12suspens ionkits;car=bmwmini;manufacturer=bilst;sub_categor y=1

dvorak
2012-06-06, 23:44
Säger bara en sak: Gula Koni med H&r!!

Helt ok i mjukaste läget ändå, och riktigt hårda och fina i hårdare lägena :)

Stephand
2012-06-07, 08:07
Blir inte ET 38 väldigt brett, är det inte risk att bilen blästrar sig själv?