handdator

Visa fullständig version : Vilka belägg ska man ha till orginalskivor Cooper s-09?



Mange249
2012-03-03, 15:43
Vet att detta ämne avhandlats tidigare, men tänkte fråga på nytt ifall det är några andra belägg som gäller nu:)

Det står att jag har 160mil till service i bilen och det skall vara frambromsarna som skall ses över. Hoppas på att det räcker med belägg, men kanske måste jag byta även skivorna.

Kör året runt och planerar någon/några banträffar per år. Som det är nu är planen att behålla originalskivorna, men kanske köpa lite roligare belägg. Gärna billiga såklart, men vill gärna ha nåt som minst motsvarar original.

Hur bedömer jag lättast om skivorna är ok? Är det bara att mäta tjocklek?

Hur gör jag med servicedatorn, kan jag nolla den själv eller måste jag in till BMW?

ola
2012-03-03, 15:53
belägg tex Mintex M1144 för 1495 kr eller Endless om du ska ha bäst OCH med flera gånger längre hållbarhet än alla andra belägg på marknaden .. du hittar det mesta i bromsväg på http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/bromsar.html

bromsskivorna mäter man om det gått några år du har en sån ny bil så du ska bara behöva byta skivorna om de blivit skadade för att du tex kört med totalnedslitna bromsbelägg så de slitit djupa repor i skivorna.

servicedatorn kan du nolla själv om du samtidigt byter bromsbeläggssensor. har för mig att sensorerna gick på en 200-220 spänn , behövs en fram och en bak.

Mange249
2012-03-03, 16:35
Bilen har gått 13300mil, så funderar på om det inte kan vara dags ändå:)

Endless är lite utanför budgeten tyvärr. Hur är Mintex jämfört med original?

Flameboy
2012-03-03, 18:08
EBC? Kolla minisport2.com om du ändå ska byta skivorna oxå...

ola
2012-03-04, 16:41
hojta till om du behöver skivor , tar hem de åt dig isåfall. Mintex M1144 är mycket bra jämfört m original. Det är de som man kör på i MINI Challenge.

Hobbe
2012-03-04, 19:07
Mintex-beläggen som används i MINI Challenge UK står det stämplat MINI Challenge på.
Jag använde dessa 2010, och kan tyvärr inte rekommenderas dessa till annat än racing.
Riktigt bra bett i beläggen, men beläggen äter bromsskivor till frukost, och då järnhalten är hög så gäller det att tvätta bort bromsdammet bums.
Själv fick jag fyra förstörda fälgar då bromsdammet rostade fast i fälgen vid nederbörd.
Som sagt, bra för racing, men inte alls bra för vanliga "Svenssons" som vill behålla sina fälgar snygga.

Tyvärr kan jag inte heller rekommendera Mintex snälla version för gatbilar till bankörning då dessa inte klarade en banträff utan sprack pga värme/friktion.

Önskas en bra mix för både allmän väg och bana så är Carbotech det ultimata valet av alla belägg jag har provat.
(Undvik också Green/Yellow/Redstuff. Dammar inte, men inte tillräckligt bra prestanda enligt många som provat)

ola
2012-03-05, 06:38
stämplingen har bara att göra med säkerställning för enhetsbromsbelägg för tävling. Jag har kört med 1144 i flera år utan problem med någon bromsskiveätning eller bromsdammsrost.. kan kanske vara olika skivor på din GP och nyare bilar Hobbe?

Mintex snälla version för gatbilar är de billiga som Mekonomen har i sitt sortiment och de håller typ Biltema kvalitet.. det är inte alls samma sak , kostar också därefter.

dvorak
2012-03-05, 09:00
Såläng man inte har r-däck på bilen tycker jag att original fungerar helt ok.

Håll er långt borta från EBC!!

Flameboy
2012-03-05, 10:38
Håll er långt borta från EBC!!

Varför då? Tyckte jag upplevde en rätt stor förbättring när jag bytte från original. Iofs R50, men ändå...

Krister
2012-03-05, 11:37
Till bana och vardag tycker jag ferodo DS 2500 fungerar väldigt bra , nu har jag lite tyngre bil än Mini ( BMW Compact )

dvorak
2012-03-05, 15:26
Varför då? Tyckte jag upplevde en rätt stor förbättring när jag bytte från original. Iofs R50, men ändå...
För att de är dåliga :)

Jag har fortfarande inte hört någon tycka om dem som kör bana med dem. Jag har själv kör slut på ett set på en banträff. BMW original höll två med r-däck :D Men vanliga gatdäck håller de flera dagar.

Kan hända att de fungerar hyffsat på gata, men de marknadsförs som sportbelägg, och då ska grejerna hålla. Mintex verkar bra, själv har jag bara erfarenhet av Carbotech som har varit bra.

Körde Greenstuff ett tag på MGn, de var dåliga på den bilen också :)

Hobbe
2012-03-05, 18:07
stämplingen har bara att göra med säkerställning för enhetsbromsbelägg för tävling. Jag har kört med 1144 i flera år utan problem med någon bromsskiveätning eller bromsdammsrost.. kan kanske vara olika skivor på din GP och nyare bilar Hobbe?

Mintex snälla version för gatbilar är de billiga som Mekonomen har i sitt sortiment och de håller typ Biltema kvalitet.. det är inte alls samma sak , kostar också därefter.

Nix. MINI Original-skivor (bara slitsade).
MINI Challenge-beläggen är stämplade med MINI Challenge. Punkt.
Det finns om jag minns rätt förvisso olika materialalternativ i 1144 så jag antar att du kör vanliga 1144 medan jag har kört 1144 MINI Challenge.
Synd att jag inte sparade lappen med fakta som jag skrev ned efter samtal med MINI Motorsport Centre (MINI Challenge UK arrangör).

Mange249
2012-03-07, 17:03
Tack för alla tips! Verkar vara spridda åsikter i frågan:) Får se hur det blir när jag kikat på skivorna. Byter jag skivor och allt, lägger jag nog på lite för att få det shysst. Blir det bara belägg kanske jag väntar till skivorna ger upp innan jag uppgraderar ordentligt.

ola
2012-03-07, 17:32
materialalternativen heter 1144, 1155 och 1166 punkt.

Björn P
2012-03-07, 20:28
Mitt inlägg i debatten: Carbotech AX6 eller XP8. XP10 är överdrivet rejsigt (gnisslar för mycket).

Originalbeläggen håller inte många timmar på bana.

Scitz0
2012-03-07, 21:42
Kör själv carbotech XP8 och är mycket nöjd. Kört/kör med de både på bana och gata.

Gustav2000
2012-03-09, 21:42
Jag har carbotech XP10 fram och XP8 för handbromskastsapparaten. Supernöjd se själv:


http://www.youtube.com/watch?v=yefxsQ5GHSw&list=UUhVgbzsABscis9G2KlpNGYg&index=13&feature=plcp