handdator

Visa fullständig version : Bilen vill inte tända korrekt



Scitz0
2012-02-27, 13:54
Jag fick i slutet på förra veckan problem med bilen. Efter att ha startat den lät det som den tugga runt på en cylinder typ varefter den några sekunder senare helt dog. Efter detta ville den inte igång alls. Lät den stå till morgonen dagen efter och testa igen, samma sak, går inte rent och dör kort därefter för att sedan inte gå alls.

Fick den bogserad till Theanders i Lund, MINI Mobility Care tog hand om bogseringen så skönt att slippa den kostnaden iaf. Ville eg. ha den till Förenade Bil men då fick jag stå för mellanskillnaden på 1000sek+moms vilket jag inte var så sugen på.

Som tilläggsinfo byta jag till racekat förra sommaren och har sedan dess haft CEL(check engine light) lampan tänd. Oxygen sensorn(i brist på svensk översättning) som sitter efter katalysatorn får helt enkelt för mycket flöde genom sig. Detta ska bara vara av ren kosmetisk karaktär som jag förstått det och bilen har fungerat utmärkt sedan bytet. Ska finnas en sensor innan katalysatorn och visar denna fel värde är det mindre bra om jag förstått allt korrekt.

Iaf, fick svar idag av Theanders att bilen var fixad. Allt de gjort var att nollställa CEL larmet och nu fungerar bilen igen.
Jag tycker detta låter väldigt suspekt, varför skulle den börja få problem nu, över ett halvår efter bytet?
I min bok måste det vara något annat fel och slumpen som gjorde att den fungerade igen efter nollställning?
Typ fukt i tändspolen som försvunnit när de drog in den i hallen eller liknande, vad vet jag.
Jag påpeka detta men de var nöjda med sin felsökning/"fix" och vill att jag ska hämta ut bilen och betala felsökningsavgiften. Jag får väl göra så men misstänker att den snart igen kommer ge mig trubbel, tiden får väl utvisa.

Har iaf en "Oxygen Sensor Spacer"(vad heter detta på svenska?) beställd via ebay uk som är på väg för att få bort CEL larmet för gott.

Scitz0
2012-04-02, 15:12
Har hänt en hel del sedan jag skrev denna tråd.

Har haft den inne hos förenade bil i typ en månad nu. De har bytt allt möjligt i motorn utan resultat. Nu verkar det som de till slut löst det. Om det nu stämmer som de säger, och det får man väl göra ;), så var det en tempgivare som visade -12 konstant. På något sätt har detta gjort att bilen inte fungerat som den skall. Förmodligen har den sprutat in för mycket bensin så den blivit sur och inte vill starta.

Ett litet fel kan mao ställa till med mycket bekymmer :p

powernap
2012-04-02, 18:16
Skönt att höra att det verkar lösa sig Ola!

MrCooper
2012-04-03, 14:29
Skönt att höra att det verkar lösa sig Ola!

+1 på den. Undrans hur de identifierade felet?


Hur gick det med "Oxygen Sensor Spacer" då? Fick du släckt din "check engine light"?

Scitz0
2012-04-03, 17:40
Har stått på verkstad sedan jag satte på den. Får köra i en vecka nu och se om den håller sig släckt.

MrCooper
2012-04-03, 19:14
Keep us posted.

Jill
2012-04-03, 19:23
Keep us posted.

+1

Scitz0: Vilken verkstad anlitar du?

Scitz0
2012-04-03, 23:32
Som jag skrev i första tråden fick jag den först bärgad till Theanders i Lund som bara nolla CEL larmet och tyckte det räckte trots mina påtryckningar. Så när den la av någon dag senare tog jag den till Förenade Bil i Malmö istället. Där har den sedan stått den senaste månaden och fått allt möjligt i motorn utbytt innan de hittade vad som eg. var fel. De passade även på att byta ut vattenpumpen som skulle bytas på garanti som till alla andra Cooper S R56.

Jag återkommer om en vecka om spacern gjort nytta eller ej.

Bilen känns bra iaf och startar numer utan problem, iaf de få gånger jag försökt :)

Nina
2012-04-04, 15:15
Oj… Jag läste fort och fel på rubriken så det blev ”Bilen vill inte tänka korrekt” men det var tända korrekt.
Tycker du angående kylfläkten att den gått igång ofta och ”för ingenting” samt stått och snurrat bra länge efter du ställt bilen? Jag har laddat in appen MNI Connected och däri finns kylvätsketempen, innan vattenpumpsbytet stod tempen konstant på +108°C oavsett bilkö eller motorvägsfart och kylfläkten gick igång stup i kvarten på min. Detta har upphört efter de bytt vattenpumpen på min. Upplevde du samma sak på din bil?

Bra att de hittade felet för övrigt. :)

Scitz0
2012-04-04, 15:22
Nina, jag har inte märkt någon skillnad, tyckte inte den gick särskilt mycket innan bytet heller.
Har inte mini connected och inget sätt att avläsa tempen så kan inte kommentera det heller.

För övrigt kan jag säga att CEL lampan åter är tänd, verkar mao inte hjälpt med spacern. Kan vara så att jag måste byta själva sensorn också, om den skulle vara full av skit och utlösa även nu efter jag monterat spacern. Påverkar inte bilens drift dock, fungerar bra nu igen.