handdator

Visa fullständig version : Lämpliga däck ( vardagsdäck )



Krister
2012-02-26, 19:58
Sitter just nu 195/55-16 på bilen , RTF däck , Goodyear , och dom är ganska bullriga och stötiga , vad finns det för några alternativ .

Och lämplig dim till vinter däck (15 tum ) .

Krister
2012-03-02, 18:36
Svarar mig själv :D Vinter däck blir 185/65-15 på plåtfälgar , sommar däcken Goodyear excellence får överleva denna sommar , men sen måste vi ha ett tystare komfortdäck .

Flameboy
2012-03-02, 20:46
Till sommarn kan jag annars rekommendera Toyo T1R. High performance, tysta, bra pris. Kolla camskill.co.uk.

Krister
2012-03-04, 08:39
Till sommarn kan jag annars rekommendera Toyo T1R. High performance, tysta, bra pris. Kolla camskill.co.uk.

Toyo är trevliga däck , men tror inte min sambo kommer utnyttja däckens potens riktigt ;) så ett mer vardagsbetonat däck är nog behovet :) .

Hobbe
2012-03-04, 19:10
Köp några som inte är runflats.
Dunlop, Goodyear, Bridgestone mfl har sådana.
Eftersom det är komfort som efterfrågas så behövs heller inga dyrare prestandadäck.

dvorak
2012-03-05, 09:12
Är jag den enda som gillar runflats??

Man kanske måste få punka ett par gånger för att verkligen uppskatta dem? :D

MrPlow
2012-03-05, 09:43
Ja, det är nog bara du :)

MrCooper
2012-03-05, 10:51
Är jag den enda som gillar runflats??

Man kanske måste få punka ett par gånger för att verkligen uppskatta dem? :D

Nejdå, jag tycker också att det är skönt att veta att man kan köra vidare ifall man får punka.

Krister
2012-03-05, 11:30
Med 20+ år bakom ratten , så har jag fått punktering 2 ggr , så jag ser inte kostnaden som rättfärdigad , kan lösa en assistans försäkring för mellan skillnaden , och ändå få pengar till annat .

MrPlow
2012-03-05, 14:48
Alltså, RFT är skräp enligt mitt tycke...

Även om de säkert blir bättre och bättre i takt med att man utvecklar dem - så är min erfarenhet att de är stötiga, bullriga och jävligt hala. Och även om man får punktering så är det ju inget man fortsätter köra runt med. Man måste ju ändå ta sig till en verkstad för att få det bytt. Eftersom ett punkteringskört RFT alltid anses vara slutkört. Och så kommer din lokala däcknasare lura på dig två nya RFT eftersom han kommer säga att du inte kan ojämnt slitna däck.

Jag har en ett sånt kompressorkit bak (med lagningsvätska om det skulle behövas) men den gången jag tvingats utnyttja det så kunde jag fylla på och köra hem. Jag lät skruven (som visade sig vara boven) sitta kvar och bytte till vinterdäck. Sen så provade jag att laga med en sån vulkaniserande mask som har fått härda under vintern. Om inte det funkar får jag kränga av och laga med lapp från insidan.

RFT är djävulens påfund. Det sägs att helvetet är så varmt för att man eldar med dem där nere.

MrPlow
2012-03-05, 14:52
Men till er som gillar runflat så kan ni låtsas att de funkar så här bra:

http://www.streetfire.net/video/Bmw-run-flat-tire_192339.htm

dvorak
2012-03-05, 15:20
Jag har på sista tiden fått 3 punkeringar på drygt två år. En gång hade jag runflatsen på, och jäklar va gott det vara att komma hem då :)

Kongo
2012-03-05, 17:41
Är jag den enda som gillar runflats??

Man kanske måste få punka ett par gånger för att verkligen uppskatta dem? :D

Jag får jämna ut det lite, dunlop sp runflat nånting kan vara bland de bästa däcken jag kört med om man ser till helheten :D

Hobbe
2012-03-05, 18:14
Jag har börjat svänga lite i frågan.
Eftersom jag kör med r-däck konstant så har jag blivit nojig vad det gäller risken för punktering.
Jo, den där känslan att det bara är att fortsätta köra vid punktering med runflats borde vara ganska skön.

Sedan om vi ska dra allt till sin spets så duger allt runflats under vanlig körning på allmän väg.
Flertalet pressar inte sin bil till en bråkdel av kapaciteten oavsett hur "inspirerat" man än säger att man kör (detta påstående exkluderar bara en ökänd MINI-förare som gillar handbromssvängar i stadstrafiken...).
Att komforten känns bättre med vanliga däck kan ju också fixas till genom attt sätta på mjukare fjädrar, och/eller strunta i att sänka MINI:n så att den ligger på magen :D

Krister
2012-03-06, 05:51
Jag har börjat svänga lite i frågan.
Eftersom jag kör med r-däck konstant så har jag blivit nojig vad det gäller risken för punktering.
Jo, den där känslan att det bara är att fortsätta köra vid punktering med runflats borde vara ganska skön.

Sedan om vi ska dra allt till sin spets så duger allt runflats under vanlig körning på allmän väg.
Flertalet pressar inte sin bil till en bråkdel av kapaciteten oavsett hur "inspirerat" man än säger att man kör (detta påstående exkluderar bara en ökänd MINI-förare som gillar handbromssvängar i stadstrafiken...).
Att komforten känns bättre med vanliga däck kan ju också fixas till genom attt sätta på mjukare fjädrar, och/eller strunta i att sänka MINI:n så att den ligger på magen :D

Rdäcks nojja har jag provat på . Fästet i minusgrader på Y 032 är inte så roligt :cool: eller finna sig ha blankslitna bakdäck efter en sväng på Knutstorp , och hemfärden i hällregn :o . men kontentan är fortfarande att RTF däcken är svåra att motivera .

MrPlow
2012-03-06, 07:39
Att komforten känns bättre med vanliga däck kan ju också fixas till genom attt sätta på mjukare fjädrar, och/eller strunta i att sänka MINI:n så att den ligger på magen :D

Nya fjädrar för att kunna köra med RFT???

Björn P
2012-03-06, 08:40
Om du vill uppleva blixthalka på torr väg kan jag varmt rekommendera de Nankang som satt på ett par fälgar jag köpte. ;) Värsta skitdäck jag någonsin upplevt.

Pirelli P Zero Nero har jag sett att folk rekommenderat i andra trådar, bl a vår f d ordförande Fredrik.

Krister
2012-03-06, 08:52
Dom billiga Kina däcken går som bort per automatik , jag vill nog ha kvar min sambo :) , vem ska annars ta hand om mig när jag är gammal och utsliten :rolleyes: , mellanklassen typ Kumho , Hankook är nog det man siktar på.

Jill
2012-03-06, 12:59
Dom billiga Kina däcken går som bort per automatik , jag vill nog ha kvar min sambo :) , vem ska annars ta hand om mig när jag är gammal och utsliten :rolleyes: , mellanklassen typ Kumho , Hankook är nog det man siktar på.

Har orecis beställt kuhmo själv. Ett ypperligt vardagsdäck som även kommer att få smaka lite bankörning...

Jill
2012-03-06, 13:01
Dom billiga Kina däcken går som bort per automatik , jag vill nog ha kvar min sambo :) , vem ska annars ta hand om mig när jag är gammal och utsliten :rolleyes: , mellanklassen typ Kumho , Hankook är nog det man siktar på.

Har precis beställt kuhmo själv. Ett ypperligt vardagsdäck som även kommer att få smaka lite bankörning...

MadeleineO
2012-03-07, 07:00
Är helt i valet och kvalet vad jag ska ha för sommardäck och runflatsens vara eller icke vara. Har idag dunlop sport 9000 dsst, funderar antingen på att byta de två mest slitna, ELLER byta till 4 som inte är runflats. Har lite problem med det bullriga, hårda och lite spårande med runflatsen - till viss del beror det väl på att de behöver bytas. Men det är så mkt trevligare att köra bilen med vinterfriktionsdäcken. Precis samma sak upplevde jag med förra bilen. Lutar åt vanliga däck, det ska ju vara roligare att byta till sommardäck tänker jag :)

MrPlow
2012-03-07, 08:12
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=83866685.121.19184&typ=R-132560&ranzahl=4&Breite=205&Quer=45&Felge=17&Speed=H&weiter=0&last_sort=preis&kategorie=6&Ang_pro_Seite=50&sort_by=preis_down&Transport=P&dsco=121&sowigan=So

De här köpte jag förra året. Sjukt nöjd.

MadeleineO
2012-03-07, 10:44
Bra tips, och bra pris där med! Kanske ska slå till på såna... :) Handlade du från det stället med?


http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=83866685.121.19184&typ=R-132560&ranzahl=4&Breite=205&Quer=45&Felge=17&Speed=H&weiter=0&last_sort=preis&kategorie=6&Ang_pro_Seite=50&sort_by=preis_down&Transport=P&dsco=121&sowigan=So

De här köpte jag förra året. Sjukt nöjd.

Hagatorpet
2012-03-07, 10:47
Tänk på att man måste betala för att få på dom på fälgarna med
jag har köpt mina däck där dom 2 sista gångerna, och så har jag en kompis som kränger på dom billigt :)
däcktesterna dom har är bra med tycker jag

MadeleineO
2012-03-07, 10:59
Fint att höra att det är ett bra ställe att köpa från. Och montering tillkommer ju förstås.


Tänk på att man måste betala för att få på dom på fälgarna med
jag har köpt mina däck där dom 2 sista gångerna, och så har jag en kompis som kränger på dom billigt :)
däcktesterna dom har är bra med tycker jag

Krister
2012-03-07, 11:08
Jag har handlat här http://www.nordendack.se/ och dom har däckhandlare som är anslutna till fasta priser för montering , plus leverans till dom handlarna .

MrPlow
2012-03-07, 18:57
Jämför man dackonline med Nordendäck ligger de på 1500 kr över för 4 däck med leverans. Pengar man kan ha roligare för.

Madeleine - jag har tillgång utrustning för att balansera och kränga. Hör av dig så löser vi det för en MINI-peng! =)

MadeleineO
2012-03-07, 19:19
Fint erbjudande!!! återkommer om några veckor :)


Jämför man dackonline med Nordendäck ligger de på 1500 kr över för 4 däck med leverans. Pengar man kan ha roligare för.

Madeleine - jag har tillgång utrustning för att balansera och kränga. Hör av dig så löser vi det för en MINI-peng! =)