handdator

Visa fullständig version : R53 - och dörrarna är svåra att stänga när det är kallt?



MadeleineO
2012-02-02, 12:37
Är det vanligt att dörrarna inte vill gå igen när det är under -5 grader på en R53? Hände aldrig nåt liknande med min R56, där frös bara fönstren så att de inte ville flippa upp den sista biten.

Låsanordningen vill liksom inte, låsgrejen i handtaget vill liksom inte. Har sprayat lite låsisspray i låsanordningen i dörrsidan. Men det kan krävas några försök och lite kraft för att dörren ska förbli stängd. Miffigt om man blir stående på gatan i -10 grader eller kallare med en bil med öppna dörrar som man varken kan köra iväg i eller lämna. Känns lite vanskligt. Silvertejp???

Liknande problem? Hur löste ni det?

Nina
2012-02-02, 14:56
Jag blev utelåst på förra hundkojan (Cooper D 2008) när det var kallt. Körde till affären och när jag kom ut ville den inte alls låsas upp. Vill minnas att bagageluckelåset byttes ut t o m men jag minns inte annat än att jag inte kom in i bilen rätt som det var. Kanske ett vanligt fel med krånglande lås på vintern? Fast jag minns inte om den första hundkojan krånglade med låsen, fönstren vet jag med säkerhet för de kunde vara halvvägs nerhissade rätt som det var.

jamii
2012-02-03, 20:35
jag köpte på biltema listskydd .Förhindrar att gummilisterna fryser fast, samt skyddar dem mot uttorkning. Appliceras enkelt på gummilisterna runt dörrarna, bagageluckan etc. Efterlämnar ett lager av skyddande silikonfilm.

Bang
2012-02-10, 09:18
Detta händer mig oxå titt som tätt. Det är mer än en gång jag sett ut som en inbrottstjuv för att ta mig in i min egna bil.
Men det har alltid löst sig med att med muskelkraft brotta upp dörren. Har sett att smältvattnet gärna rinner längsmed insidan av dörren och det har hittills varit orsaken till att dörren sitter fast som F*n ibland.
Handtagen vill gärna fastna i "öppetläge" oxå, men det är bara att trycka tillbaka dem så stänger å låser dörren sig som den ska.
Ser detta lite som ett personlighetsdrag hos min bil. Han gillar inte kyla å på detta sättet protesterar han lite... ibland :D

MadeleineO
2012-02-10, 14:53
Verkar inte vara helt själv om detta :) Efter lite islåssprayning funkar det rätt fint, mest passagerardörren som krånglar.

Det tydligaste tecknet på att bilen inte är helt comfy med vinterkylan är att den kan ha lite svårt att starta, det tar lite tid om det är som imorse 13,5 minusgrader. Kanske behöver nytt batteri?

Steampacket
2012-02-10, 21:59
Var tvungen att ladda batteriet förra helgen. Min R53 vill inte starta i lördags eftersom det var minus 8 och jag hade kört flera korta turer till jobbet och ICA dagarna innan. När jag skulle sätta tillbaks batteriet på söndag eftermiddag gick det inte att öppna bakluckan utan ström, fick anlitar vajern under baksätet. Har inte haft problem med dörrarna än trots kylan.

jronnblom
2012-02-12, 22:22
Kan vara så enkelt att du kör för korta sträckor så batteriet inte hinner laddas. Å andra sidan när det börjar vara 5+ år så kanske det är dags att förnya.

Siliconstift är en styggelse! Om man någonsin behöver lacka om något så kommer lackkillen att hata dig ;)

-J

MadeleineO
2012-02-13, 10:54
Det stämmer att sträckorna blivit lite korta bitvis, min personlige mekaniker tipsade om att det är viktigt att motorn hinner bli varm ordentligt så batteriet laddas helt. Och nytt batteri ska det bli inom kort, tror att det är dags för ett nytt för det är säkert originalet som sitter i. :)
Och inga silikonstift på mina lister, har inga problem med dem. Och vem vill bli hatad av lackkillen?? :D


Kan vara så enkelt att du kör för korta sträckor så batteriet inte hinner laddas. Å andra sidan när det börjar vara 5+ år så kanske det är dags att förnya.

Siliconstift är en styggelse! Om man någonsin behöver lacka om något så kommer lackkillen att hata dig ;)

-J