handdator

Visa fullständig version : Klonkande missljud från växellådan - Hjälp tack!



olaulla
2012-01-13, 14:21
Sambon lämnade in vår fullservade Mini Cooper -03 (10 600 mil) hos BMW i veckan då det har upplevts missljud från "motorn" under en tid.. Framförallt var ljudet påtagligt vid tomgång vid kallstart.
Vi är absolut inga experter och antog att det var något som låg "och slog/skavde", en plåt eller vad som, efter en reparation efter en viltolycka i höstas då kylare etc byttes. Ljudet är av "klonkande" slaget. att något ligger och slår..

BMW har konstaterat efter undersökning att missljudet kommer från växellåda och dem känner den "rycker" lite/låter vid gaspådrag etc. Lådan växlar dock jämt och vi har aldrig upplevt problem med växlingen.
BMW föreslår nu byte av olja till växellådan som ett första steg. Tydligen fattades det lite olja i växellådan.
Kan detta hjälpa eller vad kan vara problemet med växellådan?

Tacksam för hjälp och svar, är minst sagt orolig :(

jronnblom
2012-01-13, 18:57
Hej,

Det är inte "bara" en motorkudde då?

Symptomen brukar vara att den börjar rycka lite vid gaspådrag samt ett klonkande missljud...

Å andra sidan bör ju BMW känna till det problemet och konstatera det direkt... Är den bytt på eran bil någonsin? Brukar behövas med några års mellanrum...

http://www.miniclub.se/showthread.php?10724-Irriterande-quot-klonk-quot-vid-gasp%E5drag-sl%E4pp

-J

Hobbe
2012-01-13, 19:44
Växellådan som sitter i en MCS är en Getrag (samma tillverkare som för mer prestandabetonade BMW-bilar).
Närmast skottsäker.

Kolla om du ser en svart sörja som torkat in under motorkuddrna fram (passagerarsidan vanligast).
Om så är fallet så är det vad Rönnblom säger.

olaulla
2012-01-14, 16:01
Hej och tack för svar! :)

Det där med motorkudde låter intressant. Vet faktiskt inte om den någonsin är bytt! Bilen är som sagt fullservad på akt. verkstad med den stora servicen vid 10 000 mil gjord. Vet ej om detta är något som dem gör enligt servicen? Har haft bilen sedan i höstas..
Bilen är hos BMW nu så kan ej kolla motorkuddarna.. men ska prata med dem på måndag om det! Sen vad det är för variant av motor kuddar vet jag inte. (?) Bilen är tillverkad i December -03 och har en 1,6l bensinare.
Någon som har en bild på motorkuddarna så jag vet var jag ska leta??

Konstiga är att dem sa det fattades lite olja i växellådan! Vad kan det beror på? Växlarna går i smidigt och precist.

MrCooper
2012-01-14, 18:13
Jag hade problem med min växelspak, dock en 08 diesel.
Det vibrerade väldigt när jag hade spaket i neutralt läge, lät som det låg och skallrade mot något. Fick bytt hela spaken på garanti men det löste in problemet så jag fick åka tillbaka. Då tog killen in den och bad mig öppna huven. Han tryckte på något under huven och då tystnade det. Det var något glapp som orsakade detta och det löste sig också på garantin. Hade inga missljud eller ryckningar vid gaspådrag dock.

Skulle kunna ringa och kolla med dem vad det var de gjorde med bilen om du vill. De lämnar inte ut några papper vid garantiärenden vilket jag tycker är lite konstigt.

olaulla
2012-01-15, 10:32
Jag hade problem med min växelspak, dock en 08 diesel.
Det vibrerade väldigt när jag hade spaket i neutralt läge, lät som det låg och skallrade mot något. Fick bytt hela spaken på garanti men det löste in problemet så jag fick åka tillbaka. Då tog killen in den och bad mig öppna huven. Han tryckte på något under huven och då tystnade det. Det var något glapp som orsakade detta och det löste sig också på garantin. Hade inga missljud eller ryckningar vid gaspådrag dock.

Skulle kunna ringa och kolla med dem vad det var de gjorde med bilen om du vill. De lämnar inte ut några papper vid garantiärenden vilket jag tycker är lite konstigt.


Vibrerar inget speciellt i växelsspaken utan växelingen isig jar jag aldrig märkt något konstigt med. Det är detta som gör det så konstigt.. Hör gärna dock! Kan vara något liknade!

Menar borde man inte märka att växlingen går segare etc om det blir problem med växellådan? Tycker det är konstigt att lite olja sakanas - och kan det göra att den skrammlar?! Har märkts mer nu vid kyla/kallstarter

Hobbe
2012-01-15, 11:37
Olaulla,

titta högst upp i denna forumdel.
Det finns en klistrad tråd som heter online ETK.
Eller sök RealOEM på internet.

olaulla
2012-01-15, 22:24
Olaulla,

titta högst upp i denna forumdel.
Det finns en klistrad tråd som heter online ETK.
Eller sök RealOEM på internet.

Tack.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=RC31&mospid=48010&btnr=22_0066&hg=22&fg=05

Så dessa ska alltså vara oljefylda och är placerade så jag ser dem om jag öppnar motorhuven?
Hoppas på detta då det skulle vara sjukt knäckande om jag har fel på växellådan (vilket känns mycket konstigt om det skulle vara så!)
Det som talar emot lite är att jag tycker BMW borde ha uppmärksammat detta..

Vad kan det vara om det är växellådan som skrammlar?? Andra ideér??