handdator

Visa fullständig version : Kan man öppna bakluckan när motorn är igång?



Steampacket
2012-01-04, 22:05
Jag har en Cooper S '04 som jag backar in i garaget. Jag ställer Coopern framför garaget med motorn igång, går ut för att öppna garageporten sedan om jag vill öppna bakluckan går det inte med motorn igång. Jag måste först kliva in i bilen, stäng av motorn, sedan kliva ut och öppna bakluckan och ta ut ryggsäckan eller vad det är, sedan in i bilen igen, starta bilen och sen backa in i garaget.

Ett västerländskt lyxproblem jag vet men finns det nån lösning? Jag har trångt i garaget eftersom det bor en stor HD längst in och det finns inte plats att öppna bakluckan när man har backat in. Jag föredrar att köra ut ur garaget när jag ska iväg hellre än att backa ur så ..... Kanske nåt man får leva med. När jag kör iväg då låses dörrarna efter några sekunder, kanske det är därför bakluckan är låst men motorn igång?:? Känner mig som Woody Allen typ

Gustav2000
2012-01-04, 22:27
Förstår.. Har en r56 och den går att öppna.

Andreas031
2012-01-04, 22:36
Är de inte atotomatlåsning på din bil vid 20 km/h eller nått i den stilen. då när du vill där bak måste du låsa upp me din knapp i bilen så e de alla fall på min R56a! Säkerhets grej.

jonatan
2012-01-05, 08:48
hej. jag har samma på min r53 -03. jag öppnar med knappen bredvid fönsterhiss eller dimljus knapparna.

Gustav2000
2012-01-05, 10:21
Är de inte atotomatlåsning på din bil vid 20 km/h eller nått i den stilen. då när du vill där bak måste du låsa upp me din knapp i bilen så e de alla fall på min R56a! Säkerhets grej.
Kan nog vara så att jag alltid har nyckeln i fickan (comfort). När jag trycker på luckhandtaget så låser den upp bakluckan.

Luc!fear
2012-01-05, 17:01
Kan nog vara så att jag alltid har nyckeln i fickan (comfort). När jag trycker på luckhandtaget så låser den upp bakluckan.Lyx... om något...

Hagatorpet
2012-01-05, 19:39
Kan du inte lägga Ryggsäcken i passagerar sätet?

Mr Clubman
2012-01-05, 19:49
Hallo,
Kolla instruktionsboken, jag har för mig att du kan programera vad som ska gå att öppna när nyckeln är i!!

MrCooper
2012-01-05, 21:25
Kan du inte lägga Ryggsäcken i passagerar sätet?

Här är mannen som hittar nya infallsvinklar på lösningarna! :p

Steampacket
2012-01-06, 22:00
"hej. jag har samma på min r53 -03. jag öppnar med knappen bredvid fönsterhiss eller dimljus knapparna". Jonatan
Tack ska prova - har missat den knappen.

"Kan du inte lägga Ryggsäcken i passagerar sätet?" Hagaman
Visst, det gör jag ibland och även ICA påsar men jag vill även använda baggageutrymmet:)

"Kolla instruktionsboken, jag har för mig att du kan programera vad som ska gå att öppna när nyckeln är i!!" Mr Clubman
Ska göra - Tack alla för tipsen

Flameboy
2012-01-07, 01:05
Vad är det här för "bagageutrymme" alla talar om?

MrPlow
2012-01-07, 10:22
Jag tror de tänker på bagagesätet bakom framstolarna... :)

Gustav2000
2012-01-07, 11:57
Jag tror de tänker på bagagesätet bakom framstolarna... :)

:potd:

Gustav2000
2012-01-07, 12:03
Den här tråden visar verkligen på hur kloka vi är och hur mycket hjälp medlemmar kan få av Sveriges största mini-forum och dess kloka och förstående entusiaster!!!
Har lite svårt att hålla mig för skratt.

Steampacket
2012-01-07, 13:06
"Den här tråden visar verkligen på hur kloka vi är och hur mycket hjälp medlemmar kan få av Sveriges största mini-forum och dess kloka och förstående entusiaster!!!"" Gustav2000.

Instämmer. Jag söker efter en lämplig sportig rattmuff till min R53. Är det någon som kan tipsa?

Flameboy
2012-01-07, 13:31
Den här tråden visar verkligen på hur kloka vi är och hur mycket hjälp medlemmar kan få av Sveriges största mini-forum och dess kloka och förstående entusiaster!!!
Har lite svårt att hålla mig för skratt.

Men allvarligt: finns det nån låsanordning på R53 som inte finns på R50? Känns som en jänkargrej att inte kunna öppna bakluckan när motorn är igång. På min kan jag öppna när jag vill. Är det nåt elfel?

Steampacket
2012-01-07, 17:08
"Men allvarligt: finns det nån låsanordning på R53 som inte finns på R50? Känns som en jänkargrej att inte kunna öppna bakluckan när motorn är igång. På min kan jag öppna när jag vill. Är det nåt elfel?" Flameboy.


Tittade nyss i instruktionsboken till min R53 och visst finns det en knapp, tredje från vänster som är just för att låsa upp manuellt bakluckan el dörrarna medan motorn är igång. Så enkelt är det om man RTFM. Jag ska läsa på ordentligt nu:o I allafall tack Jonatan och ni andra.

"Vad är det här för "bagageutrymme" alla talar om?" Flameboy.
Angående bagageutrymme har vi lyckats klämma i rätt så mycket i bakluckan, 2 macbook pros, två mindre ryggsäckar, en mindre 10 kilos kabinväska. Finns det hjärtrum...
http://community.guinnessworldrecords.com/_Most-people-crammed-in-a-Mini-Cooper-new-model/blog/3264559/7691.html

tubbe
2012-01-10, 15:31
tjena jag har en r53a och den låser alla dörrar vid en viss hastighet tror det är 30km/h sen får jag trycka på knappen i panelen för att komma ut ur bilen.

Steampacket
2012-01-10, 20:04
"tjena jag har en r53a och den låser alla dörrar vid en viss hastighet tror det är 30km/h sen får jag trycka på knappen i panelen för att komma ut ur bilen" Tubbe.

Köpte min Cooper S september '11 och säljaren visade mig att man kan även dra i dörrhandtaget två gånger för att öppna en dörr inifrån när man sitter inlåst.

Lovenius
2012-02-23, 21:29
Någon som har haft problem med att bakluckan öppnas av sig själv när man stängt av bilen :/?