handdator

Visa fullständig version : Klagar på bromsvätska



GustavO
2011-12-17, 11:05
Bilen har helt plötsligt börjat klaga på att den behöver mer bromsvätska!? Det har jag aldrig fyllt på någon bil så mina frågor till er som kan något:

1: fyller man på det själv?
2: är det läckage någonstans så den måste in ändå eller kan det behövas fyllas på då och då på våra MINIsar?

Thanks in forehand!

mikecab
2011-12-17, 17:54
Det ska aldrig försvinna bromsvätska då har du ett läkage som bör åtgärdas snaras.
MVH Mike

Panerai
2011-12-17, 18:17
Det kan inte vara så att bromsarna är väldigt slitna? På en tidigare bil (en alfa) så blev det nämligen på det sättet. Att den ville ha mer vätska för att bromsarna var så slitna. Dum och ung fyllde jag på bromsvätska och när jag sen bytte bromsar så rann det över "något" inne i motorrummet.

Ante
2011-12-18, 20:48
Hade du inte pärlan inne på service nyligen? Och byttes/kollades inte bromsvätskan då?

/A

GustavO
2011-12-19, 08:40
Hade du inte pärlan inne på service nyligen? Och byttes/kollades inte bromsvätskan då?
/A

Jo, den var ju inne nu i höstas. Men Förenade Bil trodde att det var precis som Panerai skrev ovan. Efter 4000 mil så kan det vara dags att kolla över bromsarna och är de väldigt slitna behövs mer bromsvätska = varning att det finns för lite.

Och en eloge till Förenade Bil som kan ta in bilen innan jul. På fredag blir det översyn! :)

GustavO
2011-12-23, 15:06
Då var det problemet löst. Tydligen vill bilarna att bromsvätskan byts lite då och då och så var fallet nu. Bromsarna var tipptopp.

Så ett timslångt besök på Förenade Bil gjorde susen. Och pricken över i:er: det var gratis. :)

Sent from my SE Ray using Tapatalk

Scitz0
2011-12-23, 15:21
Rätta mig om jag har fel men anledningen till att man byter är att bromsvätskan binder vatten över tiden vilket i sin tur medför att kokpunkten sänks. Kokande bromsvätska är inget kul när man verkligen behöver få ner farten :)