handdator

Visa fullständig version : Förbättra komforten?



Scitz0
2011-12-04, 18:41
Jag har länge kört med KW clubsport coilovers men har nu på "äldre" dar börjat uppskatta komfort mer och mer :)
Coilovers för bana såldes därför och mina gamla Eibach sportfjädrar(sänker ca 25-30mm) tillsammans med orginaldämparna monterades. Har nu kört så här i någon månad eller två och är fortfarande inte nöjd.

Jag har således beslutat mig för att hitta den perfekta kombination för att få en så skön väghållning som möjligt vid pendlande.

Något jag funderat lite på är Koni dämpare + orginalfjädrar. Skulle detta ge en bättre komfort än tex orginaldämpare + orginalfjädrar?
Vad finns det för andra märken och kombinationer som skulle ge vad jag är ute efter?
Finns det kanske annat än dämpare/fjädrar man kan titta på för att öka komforten, tex däcktryck m.m.?
Vill inte gå under 17" för det ser bara löjligt ut ;) ... lite stil får det vara också :p

dvorak
2011-12-04, 19:06
Originaldämpare ihop med originalfjäder är ingen dum idé. Sänkfjädrar ihop med originaldämpare var ingen höjdare tycker jag.

Scitz0
2011-12-04, 19:27
Det ser snyggt ut men man offrar ganska mycket på komforten.

Lutar att jag går tillbaka till orginalfjädrar. Vad gäller orginaldämpare vs koni dämpare, hur skiljer sig komforten de emellan?
Eller andra dämpare för den delen. Man får ju väga det lite mot vad de kostar också jämfört med att bara slänga på orginal igen, de är ju inte slut direkt iom att de mest legat på vinden. Dämparna har kanske 2k mil på sig och org. fjädrarna 100 mil kanske.

ola
2011-12-04, 20:26
Koni FSD , ska tydligen ge mkt bra komfort och handling på en gång.. men har inte hört nån i sverige som använt dom .. och har nytt pris på dom också..
http://www.britalianracing.se/index.php/bilar/mini/2nd-generation-2007/chassi/stotdampare-fsd-koni.html

dvorak
2011-12-04, 22:08
Koni FSD är inget för sänkfjädrar dock. De är designade för att köras ihop med originalfjädrar, men ihop med dem ska de vara ett par mycket bra dämpare.

Ifall du vill ha sänkfjädrarna så är Gula Koni ett alternativ. Jag har mina på 75% hårdhet men då är de bra hårda i kompressionen. De ska vara helt ok i mjukaste läget, men hade jag varit dig så hade jag satsat på original/original eller kanske original/FSD. Dina originalfjädrar är fortfarande helt ok ifall du inte vill slänga ut pengar i onödan. Prova med dem först, original är väl testat och bra!

Scitz0
2011-12-04, 22:54
Ja blir det Koni dämparna blir det helt klart med orginalfjädrarna. Får se till våren om det blir orginal/orginal eller orginal/FSD. För kallt att meka nu ;)

JOBBARGUBBEN
2011-12-05, 21:13
i början av januari får jag på öhlins road & track kit, sen ska jag berätta hur de funkar.

Scitz0
2011-12-06, 12:12
i början av januari får jag på öhlins road & track kit, sen ska jag berätta hur de funkar.

Kör du helt orginal idag?