handdator

Visa fullständig version : Pärlan chippad



mikecab
2011-12-03, 08:46
Var till autotech trollhättan i söndags och fick bilen uppdaterad.
Mycket proffsigt beötande och kunnig personal. Bilen lämnade 175,8hk på driven redan från fabrik så det stämde med vad jag hört tidigare att BMW uppgav drivhjuls effekt ej motor effekt original max vrid landa på 257nm oxå helt ok.

Efter lite trollande med 1:or och 0:or lämnade mini:n 204hk och 295nm på driven.
Det roligaste av allt var extremt låg förbrukning på landsväg här kommer en liten rese berättelse.

Dom första 32milen avverkades i fullt ösregn och kraftig blåst mest motvind.
Bilen drog 0,75 får annses som väldigt högt men det var mycket vatten på vägbanan medel hastigheten var 93km/h och +10grader.
Hem gick det lättare endast lite regn i 5 mil medel hastighet på 97km/h och en förbrukning på oroliga 0,55 vi får se om det håller i sig.
Upplevelsen som är mest påtaglig är bilens grymma kraft vid omkörning på 6 vxl vid ca 105km/h är 2750r/m bara och trampa och den skjuter iväg som en skollad råtta.
Tog 2st lastbilar efter varan och hade 170km/h när jag passerade den sista.
Bilen har alltid upplevs som pigg istan och det har jag inte hunnit prova så mycke men den blev inte sämre;)
Ska byta olja nu på torsdag sen ska jag leka lite mer.
För övrigt skulle jag tanka när jag kom hem fick lätt panik när el luckan till tanklocket ej öppnade fast bilen var av stängd och nyckeln urtagen.
Trodde det blivit något knas med bilen kommunikation men efter en låsning och start gick det, fick för övrigt i 49.66 liter på en 50 liters tank!
Kan starkt rekomendera www.atechmotor.com dom vet vad dom gör
MVH Mike

ola
2011-12-03, 09:14
nä , inte 204 hk på drivhjulen..

mikecab
2011-12-03, 11:53
Jo stämmer exakt;)

ipp
2011-12-03, 12:55
Grattis! Har du en 175 eller 184 hästars? Har också fått ett erbjudande från dem. Undrar om det är någon skillnad på motorerna som man bör tänka på om man ska mappa om?


Sent from my iPhone using Tapatalk

mikecab
2011-12-03, 15:29
Har en 2007:a med 174hk maskin (drivhjuls effekt)
Värt att göra innan är att få bilen uppdaterad med senaste programvaran. Det va något år sen för min del då jag servar det mesta själv.
Men dom har gratis omprogramering om du skulle tappa den vid märkes service.
Kan klart rekomendera killarna gör ett bra jobb bilen går grymt bra!
Mike

Erik Börnstedt
2011-12-03, 19:21
Kul!
Autotech är riktigt duktiga.
Har haft en hel del med dem att göra.

Var det Per som fixa till bilen?

MVH Erik

ola
2011-12-03, 20:17
så du menar att din Cooper S skulle ha lika mycket effekt standard som en standard factory JCW? eftersom JCW:n har 211 hk på vevhjulet och och det brukar skilja sådär en 20% mellan vevhjulseffekt och drivhjulseffekt..

Ace
2011-12-03, 21:11
Några hästar hit eller dit! Dra vid ett rödljus så får ni se vem som vinner! :)

Andreas031
2011-12-04, 00:32
Kan autotech trollhättan göra nått åt min Mini Cooper D då? Är det dom som ligger bredvid carglass?

mikecab
2011-12-04, 08:26
jag ska lägga ut kurvorna så fort jag får dom annars scannar jag in utskiften. Jag är inte ut efter att lura någon eller hitta på så du får tro va du vill. Stick iväg och bänka din egen bil du kanske blir överaskad!
Jag kan bara skiva vad resultatet blev är du inte nöjd med det OLA så är det ditt problem
Vet ej vad 175hk på driven ger i motorn men det borde vara ca 195hk Kanske vad vet jag!

jronnblom
2011-12-04, 14:30
Vet ej vad 175hk på driven ger i motorn men det borde vara ca 195hk Kanske vad vet jag!

BMW uppger sina siffror på svänghjulet (i motorn) men S med 174hk motorn har ofta snäppet lite mera.

175 på driven bör ge någonstans runt 210 i motorn. 204 på driven bör motsvara 244,8 i motorn. Låter otroligt för att vara ett chip. Säker på att inte förra ägaren också trimmat den ;)

-J

jronnblom
2011-12-04, 14:36
Grattis! Har du en 175 eller 184 hästars? Har också fått ett erbjudande från dem. Undrar om det är någon skillnad på motorerna som man bör tänka på om man ska mappa om?

Osäker på om de har lyckats knäcka den nya ECUn i 184 hästars motorn. Jag vet att de har haft problem med den. Exempelvis har inte Alta något ute på marknaden än.

-J

mikecab
2011-12-04, 14:37
Bilen var helt orörd innan trollhättan besöket. Ett äldre par i bekantskapen som haft den innan oss!
Jag tror inte på så stora förluster i växel lådan men det går säkert att räkna ut skulle tippa på 230hk i maskin!
Bänknings kurvorna kommer imorgon!
MVH Mike

jronnblom
2011-12-04, 15:32
Alltid svårt att jämföra dyno resultat mellan varandra. Beror så mycket på bilen och kalibrering av dynon. I vilket fall som helst så är det en bra prestanda ökning.

Den slutsats man kan dra är du fick en ökning med 28hp och 38nm från original! :p

-J

Nina
2011-12-04, 17:35
Det är just autotech jag fått erbjudande ifrån. Intressant tråd det här, jag fick också bilden av seriösa killar när jag blev kontaktad. :)

Hobbe
2011-12-05, 15:51
Den slutsats man kan dra är du fick en ökning med 28hp och 38nm från original! :p


:D

...om man sedan startar med 100 hk eller 200 hk är frågan.
Hp, hk, eller PS?
Själv har jag lärt mig att ta s.k. "dynotester" med extrastora nypor salt då det kan skilja sig väsentligt från dag till dag, eller från testmaskin till testmaskin, eller från testmetod till testmetod.
Att dessutom jämföra olika motorer med varandra blir ännu svårare då varje motor är unik. Vissa motorer ger helt enkelt mer prestandamässigt än andra även om det gäller masstillverkning.

jronnblom
2011-12-05, 16:55
:D

...om man sedan startar med 100 hk eller 200 hk är frågan.
Hp, hk, eller PS?
Själv har jag lärt mig att ta s.k. "dynotester" med extrastora nypor salt då det kan skilja sig väsentligt från dag till dag, eller från testmaskin till testmaskin, eller från testmetod till testmetod.
Att dessutom jämföra olika motorer med varandra blir ännu svårare då varje motor är unik. Vissa motorer ger helt enkelt mer prestandamässigt än andra även om det gäller masstillverkning.

Jopp, dynos är inte att lita på. Om man mäter före och efter en förändring av motorn så kan man påvisa en skillnad. Det är vad dynos duger till. Under förutsättning att de som kör dynos är ärliga och inte vill visa på ett bättre resultat när man är färdig med trimmningen. När jag körde min GP på en Mustang dyno blev de mycket förvånade efteråt då de förändringar de gjorde inte gav något resultat ;)

-J

JOBBARGUBBEN
2011-12-05, 20:47
kul att det blev bra, om du har eller kan låna en prestandadator så får du riktiga tider på bilen och då vet man exakt hur bra det blev.

mikecab
2011-12-07, 13:42
Försöker bifoga bänk kurvan!
Får inte till det med att infoga eller bifoga jpg filen????

mikecab
2011-12-07, 13:47
Nu ligger bänk kurvan på länken längst ner som går till garaget.org
MVH Micke

Stephand
2011-12-09, 14:30
BMW mäter på veven som alla andra, finns en standard för bhp om hur man mäter.
Har sätt åtskilliga bänkningar av ovan nämnd firma och jag är tyvärr skeptisk, vad har du för max laddtryck?, motortrimning är inte något hokus-pokus men matrialet sätter gränser och frågan är hur stora marginaler du har kvar innan något allvarligt händer i din motor om det enbart rör sig om mjukvara.

Skulle vara intressant att se en bänkning hos tex Rototest innan och efter chippning för siffrorna är för bra för att jag ska bli övertygad direkt och då har jag jobbat tidigare i branchen hos en av våra större Turboåterförsäljare.

Annars är det bra att säga grattis, du lär hänga av min factory JCW plätt lätt.

JWO
2012-01-07, 15:40
Jag fick också kontakt av Autotech gällande programmering av ECU:n,
då jag tänkte byta bil inom kort och sälja min cooper så kändes det inte lönt. Hade man behållt bilen har jag nog mer än gärna testat att sätta i deras programvara, då lär man fått lite mer pulver :)

Kul att det gick bra för dig som körde ditt med din Cooper S, alltid lika kul att lämna firman med ett gott resultat!

Jill
2012-01-07, 15:55
Ska kurvan verkligen dimpa som den gör vid 4.5 när den är bra trimmad?

Bronto
2012-04-14, 19:14
^^På Minis hemsida står det att ny MCS har max vrid upp till 5000 varv/min, vilket bör förklara att kurvan börjar falla efter 4500 varv/min. Från deras hemsida:

"Max. vridmoment: 240 Nm / 1.600-5.000 varv/min"