handdator

Visa fullständig version : Strykjärnsfasoner (hoppas jag)



Nina
2011-11-13, 04:51
Nu har jag beställt från Ola på forumet ett par KW Variant 1 (vill ha lite åkkomfort ändå) samt en grövre krängningshämmare, Alta 22mm. Jag har inget behov av att justera nån returdämpning, man kanske tycker jag skulle ha köpt variant 2 för det kanske nästa ägare skulle vilja ha men jag köper inte grejer för nästa ägare utan för mina behov. Och jag kommer inte köra på bana heller så KW variant 1 blir fint till bilen. Skulle jag i framtiden komma på andra tankar så får jag byta då men nu kör jag på KW variant 1. Jag har suttit och malt JCW original sportchassi mot KW länge men valde KW då jag kan sänka ner bilen med KW och inte med JCW original.

Härligt, hoppas bilen ligger mer som ett strykjärn på vägarna nästa år. :D

Hur lång tid tar det att få hem delarna, Ola?

dvorak
2011-11-14, 10:56
Jag tycker att det största problemet med minins väghållning original är just stötdämparna. KW gör bra grejer och jag kan lova att det kommer att vara ett lyft!

Nina
2011-11-14, 14:20
Härligt, det låter bra! =)
Jag vägde mycket för och emot innan jag bestämde mig, åkte till och med till Erik B i Solna och rådfrågade. Det får bli KW då jag också vill sänka ner chassit och det går tyvärr inte med MINI original sportfjädring.

dvorak
2011-11-14, 14:31
Det går visst att sänka original- och sport-chassiet :)

Men ett par fjädrar som matchar dämparna är alltid att föredra då originaldämparna inte fungerar jättebra ihop med sänkfjädrar.

Hojta till när allt är monterat och du har kört en provtur.

Kongo
2011-11-14, 21:33
Nu har jag aldrig kört en JCW (förutom en viss mörkgrön slutkörd kärra ;) lite kort) men varför byta dämpare på en bil som inte kommer gå på bana? För gata tyckte jag originalstötisarna på clubmandieseln funkade mer än tillräckligt bra

Jag förstår pluspoängen vid korvmojjen ;) men finns det någon annan vettig anledning, egentligen?

Gustav2000
2011-11-14, 22:32
Min jcw är bra hård i fjädrarna. Sen står det sport på dämparna. Vet du om det gör det på dina?

Gustav2000
2011-11-14, 23:15
Nu har jag aldrig kört en JCW (förutom en viss mörkgrön slutkörd kärra ;) lite kort)
Just det! Men nu var det ju inte bilen som var slut...
Snarare han som jag blåste förbi på Hammarby Sjöstad:s gokartbana, i första kurvan.

Nina
2011-11-15, 04:54
Det går visst att sänka original- och sport-chassiet :)

Men ett par fjädrar som matchar dämparna är alltid att föredra då originaldämparna inte fungerar jättebra ihop med sänkfjädrar.

Hojta till när allt är monterat och du har kört en provtur.
Yes, jag lär garanterat återkomma hur bilen känns!


Nu har jag aldrig kört en JCW (förutom en viss mörkgrön slutkörd kärra ;) lite kort) men varför byta dämpare på en bil som inte kommer gå på bana? För gata tyckte jag originalstötisarna på clubmandieseln funkade mer än tillräckligt bra

Jag förstår pluspoängen vid korvmojjen ;) men finns det någon annan vettig anledning, egentligen?
Ha ha ha, korvmojjen ja… ;)
Skämt åsido, jag tycker helt enkelt inte att chassit hänger bra ihop med motorn, jag vill ha mindre krängningar i svängarna. När vi åkte ut till Lövhagen kändes det som att bilen trängde sig utåt i svängarna, jag vill att chassit ska sätta sig lite bättre.
Jag minns min första MINI, en sportfjädrad Cooper S -05 som var grymt rolig. Den här MINI'n känns inte alls i närheten, därför byter jag på bilen. Och så har jag ändå funderat länge på att sänka bilen, låg och syndigt svart vore nåt. Så den egentliga anledningen är sänkt bil, att inte kränga sig utåt i svängarna men ändå ha lite åkkomfort rakt fram.



Min jcw är bra hård i fjädrarna. Sen står det sport på dämparna. Vet du om det gör det på dina? Ja det står ”SPORT” på dem. Och ett datum: 2010-08-10, är väl då bilen byggdes antar jag. Provkör en MINI (gärna en JCW om det går) utan sportfjädring, det är så min känns.

dvorak
2011-11-15, 08:33
Nu har jag aldrig kört en JCW (förutom en viss mörkgrön slutkörd kärra ;) lite kort) men varför byta dämpare på en bil som inte kommer gå på bana? För gata tyckte jag originalstötisarna på clubmandieseln funkade mer än tillräckligt bra

Jag förstår pluspoängen vid korvmojjen ;) men finns det någon annan vettig anledning, egentligen?
Alltså, det är lätt att tro att ett par bättre stötdämpare gör bilen hårdare. Det kan i vissa fall vara sant, men det generella skälet till byte är att de snarare förbättrar komforten. Bilen kommer att svälja gupp och hål bättre samtidigt som bra returdämpning ger bilen en annan känsla och väghållning när chassiet får jobba mer.


I mjukaste läget ger mina dämpare bättre komfort, mindre kräng och bilen känns mycket mer kontrollerbar vid högre hastigeheter. Det gäller speciellt på landsvägar med mycket tjälskador som t.ex i dalarna.